המלצות לטיולים בחנוכה

יש עוד מה לעשות בחנוכה מלבד הפסטיבלים "המתבקשים"; לפניכם ארבע המלצות לטיולים בעקבות מכבים, גבורה, מנורה, מערה ופח שמן זית קטנטן. חג שמח

26 בנובמבר 2013

שמונה ימים דלקה המנורה בזכות כד קטן שנמצא מתגלגל בין ההריסות ומאז אנחנו חוגגים. חוגגים את ניצחון המכבים על היוונים, את נס כד השמן, את תרועת הפסטיבלים ואת זלילת הסופגניות והלביבות כאילו אין מחר. ואם לרגע שחכתם, אל המארז החגיגי מצטרפים גם שמונה ימי חופש וילדים שזועקים "אמאאאאאא, משעמם לי". אז לא, לא נשלוף הפעם את רשימת מחזות הזמר הבלתי נגמרת כי אנחנו בענייני חוויות בשטח ולכן קבלו מאתנו ארבע המלצות לטיולים בעקבות מכבים, גבורה, מנורה, מערה ופח שמן זית קטנטן. חג שמח.

בעקבות המכבים

חבורת המכבים חיה, פעלה ונקברה בישוב מודיעין וכאן הרים מתתיהו הכוהן את נס המרד ביוונים בקוראו "מי לאדוניי אליי" שסימל את פרוץ המלחמה. לכבוד החג נצא בעקבות מיתוס סיפור הגבורה של יהודה המכבי וחבריו באתרים הממוקמים ביער בן שמן. תחילת המסלול במצפה מודיעין – מגדל תצפית בצורת לפיד המסמל את נס מרד ולמרגלותיו תיאטרון אבן פתוח. בראש המגדל נקודת התצפית של היערנים המשקיפה על היער, על העיר מודיעין ואל הרי ירושלים ומרחבי השפלה. מהמצפה חוזרים לכביש, פונים ימינה ונוסעים עד לשלט "קברות המכבים" (בסמוך לנאות קדומים). בשטח מערת קבורה קטנה ותשעה בורות חצובים בסלע שההיסטוריונים סוברים שבהם נקברו המכבים. בתחתית הבורות נחפרו פירים ואם תגיעו מצוידים בפנסים, הילדים יוכלו לרדת ולזחול בהם. זה גם המקום שב- 1945 קבעה תנועת מכבי את נקודת הזינוק למרוץ הלפיד כשהרצים יוצאים מהאנדרטה לזכר לוחמי מלחמת השחרור שהוקמה בסמוך. בהמשך לקברים נמצאת חירבת הגרדי שנקראה על שם כינויו של יונתן, בכור בניו של מתתיהו. עדויות המבנה, עם העמודים והפסיפסים, מרחיקות לתקופה הביזנטית מאחר ובמרכזו קבר שייח', אך גם כאן סבורים החוקרים שזו אחוזת הקבר שבנה שמעון החשמונאי לזכר משפחתו.

בחג (29.11, 9:00-13:00, 1-2.12, 10:00-16:00) יתקיים באזור "פסטיבל המכבים" במסגרתו תוזמנו לחוות את ההיסטוריה בליווי נגנים ושחקני רחוב, הצגות, הפעלות, זחילה במערות, טיולים והדלקת נרות. בתחנות המידע, שיוצבו בקברות המכבים ובתחנת הדלק פסגות, יציידו אתכם בתחפושת מכבים ובמפה שתוביל, בין השאר, לסיור מודרך בקברות המכבים בעקבות התעלומה "היכן ממוקמת אחוזת הקבר המתוארת בספר המכבים"; במצפה מודיעים יעלו את המופעים "אחרוני המכבים" של תיאטרון אספלט ואת תיאטרון הרחוב "הרוכלת והמרכבה" ומהמצפה יצאו סיורים אל הפגודה התאילנדית.

עמותת התיירות חבל מודיעין ובנימין – thm.org.il, 1-800-34-54-34. ללא תשלום. הגעה: מכביש 443, מערבית לצומת שילת

בעקבות המנורה

מערות שמסעירות את דמיון הילדים, מחילות זחילה שיספקו את החלק האתגרי, אתר היסטורי יפה ומרתק, ארכיאולוגיה נגישה ומסקרנת ועל הדרך קצת רכילות עתיקת יומין. איפה? בבית שערים שהתגלה ב- 1936 על ידי אלכסנדר זייד, השומר הידוע שהסתובב רכוב על סוסו ופסלו המפורסם נישא בגבעת שייח' אבריק ומשקיף לנופי עמק יזרעאל. בחפירות הארכיאולוגיות נחשפה במקום עיר מימי המשנה והתלמוד ששרידיה המרשימים מעידים שלפני 1800 שנה הייתה מרכז יהודי חשוב ומקום מושב הסנהדרין. בשטח התגלו בית כנסת, בית מרחץ, בית בד, גתות, מאגר מים ועשרות מערות קבורה וסרקופגים (ארונות קבורה) שנחצבו בסלע, בהן גם מערת הקבורה המפוארת של רבי יהודה הנשיא שבכניסה אליה שלוש קשתות אבן יפהפיות. את הקירות מקשטים כתובות ועיטורים ששופכים אור על התקופה בהם של חיות, שופר, אתרוג ולולב ותבליט של מנורת שבעת קנים בגובה 2 מטר, מהגילויים החשובים שהתגלו במקום. עוד בשטח: מערות המנורה ובהן עשרות עיטורים, כתובות, חריטים ותבליטים של מנורות וחורשה מטופחת עם שולחנות פיקניק בצל העצים. בחג (29-30.11, 10:30, 12:30) יתקיימו סיורים למערות התת-קרקעיות, הדרכות במערות המנורה והליכה דרך ואדי יפה. הסיורים מותאמים מגיל 7, ואל תשכחו להביא פנסים.

גן לאומי בית שערים – 04-9831643, .parks.org.il בתשלום ובהרשמה מראש. הגעה: בצומת השומרים, בכביש 722, פונים בשילוט המפנה לגן

בעקבות הגבורה

אתרי המורשת של הגליל המערבי נודעו בסיפורי גבורה לאורך השנים, אך לא כאלה המרחקים עד לימי המכבים והחשמונאים. סיפורי הגבורה של המרחב מספרים על עמידתו של האזור במלחמת השחרור, על גבורתה של שיירת יחיעם, על הקמת ישובי חומה ומגדל, על אירועי ליל הגשרים הסוער, המצור שהוטל על נהרייה וסיפור הקמת הקיבוץ. סיורי הגבורה החווייתיים נערכים ביוזמת "אוצרות הגליל" – מיזם פילנתרופי שיזמה הגברת רעיה שטראוס, שמטרתו, בין השאר, לקדם את אתרי התיירות של הגליל המערבי ולהביא את המוני המטיילים להכיר את המרחב התיירותי המיוחד המשתרע בין ההר לים. את המיזם מלווה אתר אינטרנט אינטראקטיבי בו תוכלו לבנות חבילת נופש משפחתית בהתאם לגודל הכיס, לתחביבים ולצרכים הפרטיים שלכם. הסיורים המודרכים, שיתקיימו בשיתוף רשות הטבע והגנים, יתחילו באתר ההנצחה של שיירת יחיעם, הממוקם ביישוב נתיב השיירה, משם ממשיכים בנסיעה למספר נקודות על אם הדרך עד למבצר יחיעם שבקיבוץ יחיעם. במבצר תזכו לסיור מפתיע בחסות החשיכה ולאור עששיות שיעבור באולמות האבן המרשימים ביופיים ויסופר סיפורו ההיסטורי ואירועי הגבורה שהתרחשו בשטחו. הסיור יסתיים בטקס הדלקת נרות שיחבר בין גבורה לתקומה ותקווה. ואם אתם כבר בקיבוץ תפקידו את הילדים בסדנת המוזאיקה המעניינת של האמנית דלית בן שלום ובזמן שהילדים יוצרים תוכלו לקפוץ לסיור וטעימות ביקב עביה ובמבשלת בירה מלכה הסמוכים.

1.12-5.12, 17:00-20:00. מפגש: באתר שיירת יחיעם, מול נתיב השיירה. הגעה: מכביש 70, בין צומת יאסיף לצומת כברי. פרטים באתר אוצרות הגליל -.ozrothagalil.org.il 40 שקל למבוגר, 30 שקל לסבים וילדים עד גיל 12, כולל שתייה וכיבוד קל.

סיור מפתיע בחסות החשיכה ולאור עששיות
סיור מפתיע בחסות החשיכה ולאור עששיות

בעקבות כד השמן

אנחנו ממשיכים לשוטט בגליל המערבי ומרחיקים עד ליישוב אבטליון, הפעם בעקבות פח השמן שמתחבר לעונת מסיק הזיתים שנמצאת עכשיו בשיאה. אם תמהרו תוכלו לראות את המוסקים ברינה שנוקפים על העצים עם מוטות כדי להפיל את הזיתים לתוך היריעות הפרוסות על הקרקע. הזיתים יועברו במהירות לבית הבד שם ישטפו ויעברו תהליך של סחיטה שיוציא מהם את העסיס השמנוני שניגר לתוך מיכלי הענק. את שמן הזית, ששימש בעבר כחומר בערה למנורות המאור, תוכלו לראות ולטעום בבית הבד שם גם מתקיימים סיורים והסברים בעקבות תהליך עצירת השמן. בחג יתקיימו סדנאות בניית חנוכיות מחימר, שימוש בשמן הזית למאור, יצירת נרות מדונג, הכנת זיתים דפוקים ופינת ציור ומשחק. בזמן שהילדים יופעלו אתם מוזמנים לקפה-מסעדה הצמוד שצופה לנוף מרהיב, שם מגישים מטעמים חלביים בניחוח יווני.

ראשון-שישי, 09:00- 15:00. בית הבד באבטליון – 04-6789521, .avtalyonoil.co.il ללא תשלום. הגעה: מכביש 7955, בין יודפת להררית