ליל המדענים מציע אלטרנטיבה לחינוך שבתי הספר מציעים

קחו את הילדים שלכם לבקר בליל המדענים ותוכלו להיות בטוחים שהם כבר לא יחשבו שחקלאי צריך להתפלל לגשם. גם אם בבית ספר אומרים שכן

ליל המדענים
ליל המדענים
6 בספטמבר 2017

"ילדים בישראל משתמשים היום מעט מאוד בחשיבה מדעית", אומר פרופ' יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי הרצליה, שיארח ב־19 בספטמבר את ליל המדענים, פרויקט שמתקיים זה כבר יותר מעשור באירופה ובשנים האחרונות גם בארץ, ובמסגרתו מוזמן הציבור הרחב – בדגש על ילדים – להיכנס ולראות ש"מדענים הם בני אדם רגילים ולא משוגעים בחלוק או רובוטים חסרי רגשות. השיטה הטובה ביותר שהמין האנושי פיתח להגיע לתובנות זו השיטה המדעית".

בימים שבהם ספר ביולוגיה לילדים כולל תפילות לגשם כחלק מהותי מלו"ז העבודה של החקלאי, מתברר שזה פרויקט חיוני יותר משהיה אפשר לחשוב שיהיה ב־2017 וכל ההצהרות של שר החינוך על אומת הסטארטאפ לא עוזרות כאן. "יש כרסום בכוח של החשיבה המדעית ובלגיטימיות שלה בחברה פה", אומר יאיר, "אנחנו צריכים מדע כחברה כדי לנווט אותנו, אחרת נתנפץ על הסלעים של בורות והדעות הקדומות והגזענות. קח דוגמאות כגון אי חיסון הילדים או טענות על כך שכדור הארץ שטוח שפתאום נהיו רלוונטיות שוב. יש פה מנוסה מחשיבה ביקורתית לחשיבה תבניתית כי זה מקטין את האחריות שלנו. אם אין התחממות גלובלית אז הכל טוב, למה שאני לא אסע בהאמר? מה אכפת לי? אלוהים יתקן".

דוגמת ההאמר אינה מקרית. הכנס השנה עוסק ב"כדור הארץ ב־2050", מתוך מטרה להראות את המקומות החיוביים והשליליים שאליהם אנחנו הולכים, גם בשנה שכרגע נראית לילדים כמשהו רחוק באופן בלתי נתפס. "בניגוד לעבר, היום יש יותר ענווה לגבי היכולת שלנו לחזות את העתיד. זה קרה בעיקר בעשור האחרון בגלל קצב ההתפתחויות של יכולות המחשוב שלנו. יש האצה של הרבה תהליכים. למשל, אני מתמצא בעניין של מדעי האטמוספירה והאקלים, ואין תרחיש אחד אלא כמה, שכל אחד מהם נגזר מהמעשים שנבחר".

איך מלמדים לקחת אחריות על העתיד בהתחשב בכך שאנחנו לא עשינו כלום?

"קודם כל הודאה בבעיה היא הצעד הראשון. אני אומר שהדור שלנו והדור שלפני הביאו את העולם לרמת חיים מדהימה. העובדה שיש לנו טלפון סלולרי זה מדהים וזה בזכות פיתוח כלכלי ומדעי של הדורות הקודמים. זה בא עם מחיר סביבתי גדול וכל הבעיות שיצרנו כדי להביאנו עד הלום הם אתגרים בשביל הדור הבא, והן בנות תיקון".

אתה בעצם מציע אלטרנטיבה למערכת החינוך.

"אני מאמין גדול בילדים פה, אבל צריך שהציבור הישראלי ידחף את מערכת החינוך לכיוון אחר, לא להתפלל לגשם. לנו כעם אין תקומה בלי מדע".

ליל המדענים, קמפוס המרכז הבינתחומי הרצליה, שלישי (19.9) 16:30־20:00 (כל הסדנאות נמשכות חצי שעה), לגיל 5 ומעלה