סביבה חינוכית מעוצבת

פרויקט חינוכי מרהיב ומעורר השראה - אשכול גנים ומרכז טיפולי כפר שמריהו 2013, נחנך בימים אלה ומציג עיצוב הומוריסטי של מעצבת הפנים פורצת הדרך שרית שני חי

20 בנובמבר 2013

למעצבת הפנים והאמנית שרית שני חי אין רגע דל. בימים אלה היא נרגשת במיוחד לאור הקמת המרכז החינוכי יוצא הדופן אשכול גנים, הממוקם בכפר שמריהו הירוקה. שני חי ידועה בהתמחותה בעיצוב סביבות חינוכיות, והיא עמלה קרוב לשנתיים על עיצוב הפרויקט. (אדריכלות המבנה: משרד שושני אדריכלים). המרכז, המשתרע על פני כ־2800 מ"ר, כולל אשכול גנים של שישה גני ילדים, חלל לובי משחקי משותף וחלל כינוסים, חדר יצירה, חדר התעמלות ומרכז העצמה המעניק שירותים פסיכולוגיים לילדי הקהילה. התכנון העיצובי היה יצירת מתחם של 6 גנים לילדים בני 3־6, כאשר כל גן מתפקד כיחידה עצמאית בעלת זהות ייחודית משלו ויחדיו הם מהווים חלק ממרחב חינוכי היוצר סביבה בלתי פורמלית וידידותית.

הפרויקט

ההשראה לתמה העיצובית מתכתבת עם מיקומו של המתחם ועם היסטוריית הכפר שנוסד במקור כיישוב חקלאי, ולפיכך מוטיבים מעולם החקלאות וחיי הכפר הם ליבת הקונספט.

שמו של המתחם הוא שבעת המינים – מושג שמקורו בתנ"ך – המתאר את שפע הארץ ופוריותה על כל גווניה ומיניה.

אופיו של כל גן הוכתב על ידי המין המיוחד לו המהווה קוד עיצובי, ובהתאם לכך נתפרה זהותו העיצובית, צבעוניותו ומרכיביו. מוטיבים גרפיים וסימבוליים נשזרו בתוך מסגרת שנועדה לשרת תכתיבים דידקטיים פונקציונליים המאפשרים סביבה חינוכית לגיל הרך.

הפרויקט נעשה תוך דיאלוג מעמיק עם האדריכלים ועם המועצה המקומית, וזאת לאחר תצפיות בילדי הגנים ובשיתוף עם אנשי פדגוגיה ואנשי חינוך. תהליך העבודה ארך כ־24 חודשים, כלל גיבוש פרוגרמה עיצובית למתחם כולו בכלל ולכל גן בפרט, החל מפיתוח קונספט רעיוני המתייחס לחלל ברמת המקרו, ועד לעיצוב אחרון פריטי הריהוט והרפדות שתוכננו ויוצרו במיוחד עבור כל חלל.

בחינת הצרכים האופייניים לכל גיל ושיקולי עמידות לאורך זמן הם שהכתיבו בחירת חומרים מוקפדת וידידותית לילד המשתמש, וזאת תוך עמידה בתקציב מוכתב. הצלחה היא תולדה של עבודה עקבית בין מועצה שבראשה עומד איש חינוך עם מעוף, דרור אלוני, שרואה בחינוך ערך בעל חשיבות עליונה ומכיר בחשיבותה של הסביבה המעוצבת.

מאחורי הרעיון של שבעת המינים עומדה האידיאולוגיה הקוראת לסובלנות חברתית וקבלת כל ילד באשר הוא, דהיינו קבלת השונה. אשכול הגנים מהווה סביבה מוכרת ומגנה למשך שלוש שנים, ומאפשרת לילד לגדול ולצמוח בו בתחושת ביטחון. הבחירה בזהות, בצבעוניות ובסמלים שונים בכל גן תורמת לתחושה של התחדשות בתוך סביבה מוכרת ומכילה.

עיצוב הגנים

לכל שני גנים ישנו ארגון חלל תואם שבתוכו יוצרו פריטי ריהוט הייחודיים לו.

עיצוב החללים נע בין הצרכים הפדגוגיים לבין הרצון לעודד סביבת משחק ידידותית שיוצרת חוויית שהייה. כל גן משתרע על פני שטח של 150 מ"ר וחלוקת החלל משתנה בו, אם על ידי ריהוט מודולרי כדוגמת ספריות נמוכות דו צדדיות ואם על ידי סוכות עץ אווריריות. שני גני הפעוטות חולקו לשני חללים על שני קירות עם חלון זכוכית גדול. בכל הגנים קיימת הקפדה רבה על חללים פתוחים ואווריריים, וזאת לצד פינות משחק אינטימיות, מבלי לפגוע על אפשרות שליטת הגננות במרחב.

בכל גן יש מאפיינים של גן מודרני במאה ה־21. במרכז הקיר המרכזי ממוקם לוח חכם/מגנטי המאפשר הקרנה, תליית עבודות וכתיבה, עמדות מחשב לצד פינות משחק סוציו־דרמטי המעודדות הזדהות ושייכות (מטבח, אמבטיה ומכונת כביסה). כמו כן, בכל גן ממוקמת פינת ספרייה, פינת קוביות ופינת טבע. במרכז כל גן ישנם שולחנות עבודה עשויים עץ מייפל ומשטחי פורמייקה, וסביבם כיסאות איימס קטנים שנרכשו לפי פלטת הצבעים המצומצמת האופיינית למין המזוהה עם הגן. לכל גן מטבח מודרני עם רצפת דמקה שחור לבן ושירותים תואמים וחצר פרטית, כך שהגן מתפקד כיחידה אוטונומית לקבוצת הגיל.

דוגמה: בגן תמר הצבעוניות הכתומה מקורה בפרי התמר, המוטיבים הגרפיים לקוחים מעולם האסוציאציות המתחבר לעץ התמר: נווה מדבר, גמלים וסוכות עשויות קורות עץ מייפל. עולם הדימויים המתקשרים לעץ התמר מיושם באובייקטים הפונקציונליים השונים, החל מחיתוכי עץ בדלתות הארון בצורת דקלים ועד להדומי גמל מרופדים.

שלושה מתוך ששת הגנים מיועדים לילדי חוץ ולילדי דיפלומטים השוהים בארץ.

הממ"דים שתוכננו במקור להיות צמודים לכל גן, אוחדו לשני חללים גדולים (55 מ"ר כל אחד), וזאת על מנת ליצור חללים ציבוריים נוספים בעלי ערך מוסף לרווחת כל הילדים. שני החללים הללו משמשים כחדר יצירה קולקטיבי וחדר התעמלות.

חללים פתוחים ואווריריים, וזאת לצד פינות משחק אינטימיות. צילום: עמית גרון
חללים פתוחים ואווריריים, וזאת לצד פינות משחק אינטימיות. צילום: עמית גרון

הלובי – "הכפר שלנו"

מתחם הלובי מעוצב בשפה גרפית פיסולית של כפר חקלאי, משתרע על פני 250 מ"ר ומהווה ציר מרכזי בין הגנים, מרחב משחקי ומעבר למרכז העצמה. גיבוש הקונספט נבע מהעובדה שכפר שמריהו עבר במהלך השנים האחרונות תהליך אורבניזציה, ולפיכך איבד במקצת את אופיו הכפרי, ומכאן נבע הרצון לחבר את הילדים לשורשי המקום.

לעיצוב הלובי יש תפקיד מרכזי בהתוויית הנרטיב של המתחם: הוא שמתחיל את המסע של הילד עם כניסתו לגן, דרך מוטיבים בהשראת סצנת הכפר: טרקטור גדול ממדים, איים אמורפיים פיסוליים, שמתוכם מתנוססים עצים הבנויים בשפת לגו ועשויים פלייווד (סנדוויץ' ליבנה) טבעי. העצים בנויים לוחות סנדוויץ' גולמי המושחלים על מוט ונערמים זה על זה. על גבי קירות הלובי והמסדרונות נתלו דימויים בקווי מתאר של נוף כפרי: מגדל מים, מגדל שמירה וחיות שונות, כולם עשויים חיתוכי עץ פורמייקה על גבי סנדוויץ'. האיים השונים מאפשרים משחק, רביצה, המתנה ומנוחה, והם עשויים בגדלים שונים, חלקם מרופדים ולחלקם אף ניתן להיכנס. השפה העיצובית עושה שימוש בצורות בסיסיות ראשוניות והחומרים נשארו גולמיים.

על אף הפשטות הצורנית השואבת את השראתה ממשחקי עץ מסורתיים, אופן הבנייה נעשה בטכנולוגיות מתקדמות של חיתוך cnc.

מרכז העצמה

מתחם מרכז העצמה משתרע על פני שטח של 440 מ"ר ומספק שירותי הוראה מתקנת לילדי הגן והקהילה. המתחם מכיל חדרי טיפול פרה־רפואי ושירותים פסיכולוגיים. במבואת הכניסה עוצב דלפק קבלה עשוי עץ מייפל שבתוכו שזורות קוביות עץ תלת ממדיות בכל צבעי הקשת המזכירות את משחק הבדידים הקלאסי להוראת חשבון .

בחלל ההמתנה עוצב קיר אינטראקטיבי משולב טקסטורות שונות, המכיל מגוון משחקים כשעון בעל מחוגים, גלגל אופניים מסתובב, כדורי עץ מושחלים על מוט וכו'. על הרצפה מפוזרות קוביות עץ פיסוליות גדולות ממדים שעליהם מוטבעים מספרים ואותיות. השפה העיצובית של המתחם מעודדת משחק ומרככת את המפגש עם המרכז הטיפולי שבדרך כלל עלול להרתיע ילדים.

עיצוב החללים נע בין הצרכים הפדגוגיים לבין הרצון לעודד סביבת משחק ידידותית שיוצרת חוויית שהייה. צילום: עמית גרון
עיצוב החללים נע בין הצרכים הפדגוגיים לבין הרצון לעודד סביבת משחק ידידותית שיוצרת חוויית שהייה. צילום: עמית גרון

המעצבת

המעצבת שרית שני חי מתמחה בעיצוב סביבות חינוכיות לילדים ונחשבת כפורצת דרך בעולם עיצוב הפנים. היא מעצבת כבר 20 שנה, הן במגזר הפרטי והן בציבורי. היא ערה לצרכיו של הילד ומעצבת תוך התחשבות בצרכיו ובתשוקותיו כדי לספק לו סביבה שמתפקדת כזירה משחקית מלאת גירויים, מאתגרת ומפעילת דמיון, סביבה המאפשרת לו לבחון בביטחון ובעליצות את גבולות ההתנסות שלו. עבודותיה משקפות את תפיסת העולם לפיה עיצוב הוא חינוך לאסתטיקה ובכוחו להשפיע על חינוך הילד, על התנהלותו ועל התנהגותו.

בין הפרויקטים הבולטים בעיצובה: גן ילדים ברמת השרון, גן ילדים ברמת גן, משחקייה במלון מצודת דוד בירושלים ומשחקייה במחלקה האונקולוגית בבית החולים לילדים דנה, איכילוב.

הפרויקטים זכו לתהודה רבה בתקשורת המקומית והבינלאומית ומסמנים מגמה בשינוי הרגלי התפיסה של עיצוב חללים ציבוריים המיועדים לילדים.