ללא הגבלת גיל: מעצבים חדר שמתבגר עם הילד

חדר הילדים אמור ללוות את הילד מהלידה ועד שהוא יוצא מהבית. איך עושים זאת נכון, מההתחלה ועד הסוף?

חדר ילדים מעוצב. צילום: יח"צ
חדר ילדים מעוצב. צילום: יח"צ

מתי בפעם האחרונה הסתכלתם על הילד שלכם וחשבתם לעצמכם "וואו, איך הוא גדל מהר"? זו אינה קלישאה. ילדים גדלים ומשתנים במהירות, ועם הבגרות הפיזית והנפשית מתפתחת גם האישיות שלהם, הטעם האישי, הרצונות והצרכים. חשוב לקחת את זה בחשבון, בייחוד כאשר מעצבים חדר ילדים. "חדר הילדים הוא החדר שאמור ללוות את הילד מהלידה ועד שהוא יוצא מהבית", מסבירה מעצבת הפנים צביה קזיוף. "לכן חשוב לקחת בחשבון את השינויים שיחולו בחייו ולעצב את החדר כך שניתן יהיה להתאימו לסגנון המשתנה, בשינויים קטנים בלבד".

"חדר שיכול לגדול עם הילד, הוא חדר שתוכנן נכון מההתחלה", מוסיפה האדריכלית מיכל שיין, "בחדר כזה השינויים שנעשים הם מינוריים ויכולים להתחלף בהתאם לרצונותיו המשתנים של המתבגר".

אז איך עושים את זה נכון?

השלב הראשון הוא תכנון החלל. "אני ממליצה לחפות את הרצפה בפרקט", אומרת שיין, "פרקט הוא מענה מצוין לכל גיל, הוא מוסיף אווירה חמימה ונעימה, משתלב עם מגוון צבעים ואין לו השתייכות למין או לגיל". את קירות החדר כדאי לצבוע בצבע ניטרלי כמו לבן, שמנת או אפור בהיר. צבע ניטרלי על הקיר לא יחייב לצבוע את כולו מחדש בהמשך. "כדי ליצור טקסטורה מעניינת", ממליצה קזיוף, "בחרו נישה אחת או קיר אחד ואותו צבעו בצבע המתאים לילד באותה תקופה. אפשר גם להשתמש בטפטים בעלי צבע, טקסטורה מעניינת או הדפס מיוחד".

לאור העובדה שהמיטה היא הרהיט היחיד שחייב להתחלף מינקות לילדות ולבגרות, חשוב לקחת בחשבון את המקום שתופסת מיטה זוגית או לפחות מיטה וחצי. כך תוכלו לתמרן במרחב כאשר תהיה בו מיטת תינוק, להשאיר מקום לילד לשחק כשתהיה בו מיטת ילדים, לאפשר לו לארח חברים כשתהיה לו מיטת נוער נפתחת וכמובן לרכוש לו מיטה וחצי או מיטה זוגית כשיגיע הרגע.

גם את הרהיטים כדאי לרכוש בצבעים נייטרלים, כך שיוכלו לשמש את הילד למשך כל התקופה – שידה, ספרייה, כוורת וכדומה. ריהוט פרקטי יוכל לשמש את הילד מגיל צעיר ועד הבגרות, ולכן רצוי לבחור בעיצוב נקי, בצבעים ניטרליים ובחומרים עמידים, המתאימים לכל גיל ויכולים לעמוד במבחן הזמן.

חדר ילדים מעוצב. צילום: יח"צ
חדר ילדים מעוצב. צילום: יח"צ

על ארון לא כדאי להתפשר, וכבר מגיל קטן מומלץ לשלב בחדר ארון גדול, רחב ובגוון ניטרלי. ארון גדול תמיד יהיה שימושי ונחוץ, ויוכל לשמש את הילד לאחסון בגדים, צעצועים, חומרי לימוד ועוד, בהתאם לגילו ולצרכיו. אחרי שבחרתם את פריטי הבסיס, זה הזמן לשחק עם הדמיון ולאבזר את החדר בהתאם לגילו ולאהבותיו של הילד – שטיחים, וילונות, כיסויי מיטה, מדבקות קיר, ידיות וכאמור – טפטים.

"דמיינו שהחלל עם הדברים הבסיסיים שבו הם הבמה", מסבירה קזיוף, "והפריטים המשתנים הם התפאורה. שחקו איתם, החליפו אותם מדי פעם, התאימו אותם לרצונותיו של הילד וצרו לכם בכל פעם מסע אחר". המגוון הקיים היום רחב כל כך שכל מה שצריך זה לבחור את הגוון ואת הסגנון – שובב, נסיכותי, קלאסי, טבעי וכדומה ולהתאים את שאר הדברים אליו. כדי לשמור על קו עיצובי אחיד כדאי להתאים בין הפריטים וליצור הרמוניה. כך למשל להתאים את כיסוי המיטה לטפט, את השטיח לווילונות וכיוצא בזה. תנו גם לילד להתבטא ואפשרו לו להביע את עצמו ואת מה שהוא אוהב באותו שלב בחיים באמצעות אותם אביזרים קטנים. בכל זאת, זה החדר שלו.