עבור עלמה זהר, אין הבדל בין מוזיקה לילדים למוזיקה למבוגרים

עלמה זוהר כלל לא תכננה להתחיל לעשות מוזיקה לילדים. אבל לפני שהיא מצמצה, אלבום הילדים שלה "פלא" נולד, הוקלט, הפך ללהיט הגיע למעמד תקליט זהב והתחיל לתפוס יותר ויותר נפח בשבוע העבודה שלה. בדיוק כמו ילד

עלמה זהר (צילום: בן קלמר)
עלמה זהר (צילום: בן קלמר)
28 ביוני 2017

יום אחד יכיר עולם התרבות בתרומתה המכרעת של חופשת הלידה ליצירה האנושית. הסיטואציה של אם שנמצאת הרבה פעמים לבדה במשך חודשים עם תינוק שלא מדבר ורק צריך תעסוקה הוא מקור למצוקה שאין לה הרבה יח"צ, אבל היא מקום שמעניין ליצור ממנו. ככה זה כשיוצאים מאזור הנוחות.

"לא חשבתי שאני אעשה מוזיקה לילדים או שיש לי מה להציע בתחום הזה", מספרת עלמה זהר, שאלבום הילדים שלה, "פלא", הפך כעת לאלבום זהב וממשיך סיבוב הופעות מוצלח באותו שם. "נזרקתי לתוך העולם המוזר הזה שקוראים לו חופשת לידה. הפכתי להיות להקת בידור לילד אחד ושרתי לו כל היום גם כי הייתי לבד בבית וגם כי נראה לי שאימהות שרות כל הזמן לתינוקות. זו תקשורת בסיסית איתם, ודאי אם זו אימא כותבת שירים".

עוד כתבות מעניינות:
איך מכירים לילדים מוזיקה טובה?
הצגת הילדים הכי מוזרה בישראל
יש אלטרנטיבה לברבי

מאז שהוציאה את "פלא" היא הספיקה להוציא עוד שני אלבומים למבוגרים שלא שחזרו את ההצלחה המסחרית של אלבום הבכורה ("דברי"). דווקא אלבום הילדים המקרי כמעט, שנוצר בהתחלה כדרך לבדר תינוק סורר, הפך לנקודת שיא בקריירה שלה. בלי השמעות בפלייליסט, בלי כתבות שער, יותר מפה לאוזן (וליוטיוב) ועם מופע שרץ במקביל להופעות ה"רגילות" שלה. "נכנסתי לאולפן להקליט כשקלטתי שיש לזה פוטנציאל, ועדיין הייתי בחופשת לידה, כשברוב ההקלטות אני קופצת למעלה ולמטה עם המנשא. זה נבע מהצורך לעשות משהו. היה לי מאוד קשה עם הבידוד והשעמום".

יש אמנים שהיו ממנפים את זה אוטומטית לאלבום למבוגרים, לאו דווקא לקהל צעיר יותר.
"אני חושבת שכל הקסם הוא בכך שלא הייתה מחשבה על אלבום או על משהו מסחרי, לפחות לא בהתחלה. כל אלבום שהוצאתי בחיים משקף מאוד תקופה. פה הייתי כל היום עם קקי־פיפי־חיתולים וכבר לא דיברתי בהיגיון. רוב השירים נולדו בעצם קודם כל מהצורך שלי שהילד שלי יירדם כבר".

זה לא קשה לחזור ליצור אחר כך למבוגרים?

"להפך, זה הקליל אותי מאוד כיוצרת, הייתי הכי אמנית מיוסרת שנהנית לכתוב ואז לגנוז ואז להתחבט ובאיזשהי נקודה אמרתי 'זה כולה שירים, מה את עושה עניין', וזה עזר לי ממש ליהנות מהיצירה. הפסקתי להתייסר, פתאום את לא צריכה להגיד את דבר החוכמה המוחלט בשיר. עכשיו אני באה ממקום פחות כבד. אני לא צריכה ליצור יצירת מופת. כשאתה בן 25 שום דבר שאתה עושה לא חשוב ואתה יכול לשבת עם בירה על החוף כל היום. פתאום אכפת לי מהכל: אכפת לי מה קורה בעולם שזה משהו שלא הכרתי לפני כן, אכפת לי מה אני משאירה לילד שלי. דברים מקבלים המון משמעות".

אבל עכשיו לכי תחזרי לחשוב על בעיות של בני 30 פלוס.

"אבל כן מעניין אותי לכתוב על זה. הייתי בת 40 בתחילת החודש ועברתי משבר גיל 40 שהיה ממש בושה וחרפה, לפי כל הקלישאות. חוץ מקעקוע מוגזם עשיתי הכל. פתאום עולות שאלות על החיים שלא עלו לפני שהיה לי ילד, כולל השאלה 'מה זה החיים', הרי תמיד יש פחד לעשות את האלבום הזה של הזוגיות והכלב והילד שתמיד מגיע באיזשהו שלב, אבל אני חוויתי פרידה כך שכרגע אין סכנה כזאת".

"עכשיו אני באה ממקום פחות כבד. אני לא צריכה ליצור יצירת מופת" (צילום: בן קלמר)
"עכשיו אני באה ממקום פחות כבד. אני לא צריכה ליצור יצירת מופת" (צילום: בן קלמר)

מבחינה סגנונית "פלא" וגם אלבום הילדים הבא ("הוא עוד לא באף שלב הפקה, אני קודם צריכה לנסות להבין איך אני כותבת שירים לילד שכבר גדל ויש לו טעם משלו, לא זהה בהכרח לטעם שלי") מוגדרים במונח המכובס והכללי "מוזיקת עולם" – שתי מילים שאמורות לאגד עשרות אלפי סגנונות פחות או יותר מכל יבשת שהיא לא צפון אמריקה או מערב אירופה. בניגוד לתדמית היומרנית ולהסתכלות השטחית על רוב האלבומים מהז'אנר, פה יש באמת ניסיון להעלות את כל העולם על במה, כלומר להכיר למאזינים תרבויות, סיפורים ומנגינות מכמה שיותר מקומות והשפעות. כלומר להתייחס לביטוי הזה פשוטו כמשמעו. זהר מאשרת את נקודת המבט הזאת. "היה חשוב לי לחשוף אותו לתרבויות העולם: בובות מאפריקה וספרים סיניים, לתת תמונה של עוד אנשים שחולקים איתו את העולם. חלק מלהיות אדם אוהב אדם זה להכיר את מה שקורה מסביבך. אנחנו מקווים שאנחנו גם חיים ככה אגב, כלומר שזה לא הצהרות ריקות מתוכן. לא 'שלום ילדים, עכשיו נלמד אתכם להיות הומניסטים' אלא 'תראו איזה מגניב העולם, יא אללה'. בנט לא ימות על זה, אבל זה חשוב מאוד".

איפה זה עומד מול המוזיקה שעשית למבוגרים?

"שמע, תשאל את אריק אינשטיין איפה אלבומי הילדים שלו עומדים לעומת אלבומי המבוגרים ולא תהיה בכלל משמעות לשאלה. זה חלק מגוף היצירה שלך. ההפרדה בין אלבומי ילדים למבוגרים התחילה עם ערוץ הילדים, כשנוצרה הפרדה סטרילית בין התכנים. פעם היה לך פסטיבל ילדים והאמנים הכי נחשבים היו מופיעים שם. עכשיו הפסטיבל הוא ממלכה לילדים בלבד, אז יש צימאון בשוק לתכנים כאלה היום, כי מי לא גדל על זה? אנחנו בדיוק הדור הזה של ילידי שנות ה־70 שהתבגר, עשה קריירה ועשה ילדים וחוזר לעשות תוכן כזה כי מרגישים צורך להכיר לילדים משהו חדש. הרי מה התנגן אצלי בבית בתקופה הזאת? 'הכבש השישה עשר', אריק אינשטיין, 'ענן על מקל' ו'בייבי אוריינטל', זה המשך טבעי".

עלמה זהר תופיע עם "פלא", אורחים: ירדן בר־כוכבא ועידן אלתרמן, צוותא, אבן גבירול 30 תל אביב, רביעי (5.7) 17:00 , 90 ש"ח, לגיל 2־7