כבר הגענו? הצעות לטיולים בטבע עם הילדים

הורים? רוצים להראות לילדים טבע מסעיר שאיננו גן מאיר? מוכנים לקחת הפוגה מהפיח ולחצות את איילון? אם התשובות הן "כן, כן וכן", אז זה בשבילכם – שש הצעות למסעות ירוקים ובלתי מפרכים במרחק של חצי שעה גג מתל אביב

נחל אלכסנדר. צילום: דורון ניסים
נחל אלכסנדר. צילום: דורון ניסים
18 בפברואר 2015

שמורת נאות קדומים

פה ושם בארץ התנ"ך

מספיק לגלגל את השם על הלשון כדי להחזיר את התודעה אחורה בזמן ולהתמכר לאסוציאציות של גן עדן תנ"כי ולנוף שכנראה לא השתנה יותר מדי ב-3,000 השנים האחרונות. ובכן, המציאות לא רחוקה מזה. השמורה, שמשתרעת על פני 2,500 דונם ביער בן שמן, משמרת את טבע ישראל כפי שנוכח במקורות, בדגש על צמחייה, סביבה וחקלאות קדומה. במקום נשתלו צמחי ארץ ישראל העתיקה ושוחזרו מתקנים חקלאיים. ניתן לערוך כאן סיורים עצמאיים בשבילים ובמסלולים, לצאת לניווט משפחתי או להצטרף לפעילויות מיוחדות שבהן כל המשפחה מרוצה. אחרי ביקור כאן אפשר חופשי לסמן וי על "ערך מוסף".

מרחק מהעיר: 33 ק"מ
זמן נסיעה: 20־25 דקות
טיפ לדרך: אם אתם כבר באזור, אפשר לקפוץ לפארק הקופים.

צילום: קק"ל
צילום: קק"ל

גן לאומי חוף השרון

לפגוש צבי, ולנוח

אחת משמורות הטבע הכי יפות באזור גוש דן. רק אחרי שצועדים מהחנייה ומגיעים לשביל על מצוק הכורכר, נגלה נוף מחיה נפש של ים כחול, חולות וטבע. המסלולים מסומנים ומוסדרים, ועל קו המצוק עוברת טיילת עם עמדות תצפית מצוידות בספסלי ישיבה. המסלול קל, מתאים לכל המשפחה ובסופו (או תחילתו – תלוי מאיזה צד מתחילים) יש גם אזור של דיונות שבו ילדים עושים חיים משוגעים. אם יהיה לכם מזל, תפגשו שם את אירוס הארגמן ואולי אפילו צבי. באביב שוטפים מרבדי החרציות בצהוב ובסוף הקיץ פורחות חבצלות החוף.

מרחק מהעיר: 18 ק"מ
זמן נסיעה: 15 דקות
טיפ לדרך: כדאי להצטייד בעפיפונים ובאוכל לפיקניק. בכניסה הדרומית יש חורשת אקליפטוסים שבה ניתן לתפוס פינה (בשבת צפוף).

צילום: דורון ניסים
צילום: דורון ניסים

יער האילנות

הפתעה בלב כביש 4

סוג של הפתעה ממש על כביש 4. לב לבו של המקום הוא גן בוטני יערני ששוקם לפני כשנה, וכיום יש בו 750 מיני עצים ממקומות שונים בעולם, לצד רובם ניצבים שלטים שבהם מצוינים שמותיהם. השביל החוצה את היער משנע ילדים ומבוגרים להרפתקה אקזוטית ולמבוך של עצים (מעגל הקזוארינות) שלא רגילים לראות בשגרה. השביל קצר ומתאים לעגלות ולנכים. לאחר שעשיתם סיבוב, כדאי להישאר לפיקניק, כאשר ניתן לעבור גם לצדו המערבי של כביש 4 שבו שולחנות ומתקני שעשועים. אגב, בקיץ האחרון הוכרז המקום כגן הבוטני ה־11 בישראל.

מרחק מהעיר: 35 ק"מ
זמן נסיעה: חצי שעה
טיפ לדרך: על ידי סריקת קוד QR ניתן לשחק במקום במשחק היער הקסום.

צילום: מיכאל חורי
צילום: מיכאל חורי

נחל אלכסנדר

איטליה, חצי שעה מתל אביב

מאז ששוקם הנחל והפך פחות מזוהם, הפכו השבילים סביבו ליעד פופולרי בסופ"ש בקרב יושבי המרכז. לנחל שתי כניסות (וכניסה נוספת סמוך לים) המחוברות בשביל סלול שמתאים מאוד לרכיבה על אופניים (ואפילו לעגלות). השביל עובר על גדות הנחל ואפשר גם להרחיב את טיול השטח ולהמשיך עד שפך הנחל לים דרך חורבת סמרה (תחנת מכס עתיקה). בצד הקרוב לקיבוץ מעברות הוקם פארק איטליה (קטע נחל לדוגמה), עם מדשאות רחבות, שולחנות פיקניק, ספסלים, צמחייה וגשר שילדים אוהבים לחצות. בצדו המערבי שוכן גשר הצבים שממנו ניתן להשקיף על הצב הרך החי בנחל.

מרחק מהעיר: כ־40 ק"מ
זמן נסיעה: חצי שעה
טיפ לדרך: אין מילים יפות לתאר את זה: פריצות לרכבים הן עניין שכיח כאן. אל תשאירו ברכב דברי ערך.

צילום: דורון ניסים
צילום: דורון ניסים

אתר הפרדסנות ע"ש מינקוב

תהליך הקטיף בלייב

לא ממש טבע, אבל מורשת חקלאית מפוארת ופרק חשוב בתולדות ההתיישבות בארץ ישראל. האתר שוכן סמוך למכון ויצמן, במקום שבו נטע זלמן מינקוב את הפרדס הראשון ברחובות. באתר שוכן בית אריזה ובו תצוגה המשחזרת את תהליך הקטיף, המיון והאריזה, וחיזיון אורקולי המספר את סיפור ענף הפרדסנות. בחוץ מתקיים סיור שעובר בין הזנים השונים של עצי ההדר, באר המים, בריכת האגירה ובעונה (עד מרץ) מתקיים גם קטיף תפוזים.

מרחק מהעיר: 25 ק"מ
זמן נסיעה: 20 דקות
טיפ לדרך: בימי שישי ושבת המקום פתוח לקבוצות בלבד ובתיאום מראש. ארגנו עוד כמה משפחות וצאו לדרך.

פארק שלולית החורף בנתניה (בריכת דורה)

הכי קרוב לאגם שתראו

בין בנייני קומות גבוהים שאיימו לחרב אותה, ממש בעיר, שוכנת לה בריכת החורף העונתית של נתניה, שמזכירה יותר אגם קטן. שביל סלול מקיף אותה ואפשר להתקרב אל המים, לחפש ראשנים וצפרדעים ודו חיים אחרים, לצפות בעופות המים או להתרחק לעבר פרחי הבר ולתפוס פינה לפיקניק או למשחק כדור עם הילדים. בכניסה יש פארק שעשועים גדול.

מרחק מהעיר: 33 ק"מ
זמן נסיעה: 15 דקות
טיפ לדרך: הכי טוב להגיע הנה לאחר גשם גדול, ביום שמשי, אז הבריכה מלאה והכל סביב רוחש חיים.