המסך הקטנטן: שבעה משחקי סמרטפון שלא יהרסו לילדים את המוח

דב פנדה חובב בישול, משחקי חשיבה וטיולים בעולם ובגלקסיה: שבע אפליקציות שיעסיקו את הילדים ואפילו יתרמו להתפתחות שלהם

משחקי סמרטפון. צילום: Shutterstock
משחקי סמרטפון. צילום: Shutterstock

יש מיליון נושאים שנויים במחלוקת בגידול ילדים. הפורומים והרשתות החברתיות מלאים בקבוצות ובאנשים שמתווכחים ומקפידים בגדולה כבקטנה, משאלות בסיסיות כגון עד איזה גיל להיניק ועד לשאלה מה הגודל המומלץ לחורים ברשת ההאכלה של התינוק (ברצינות). אחד הנושאים הכי רלוונטיים הוא סוגיית המסכים: כמה זמן והאם בכלל בריא להשאיר מוח מתפתח מול טאבלט או סמארטפון, שמצד אחד יכול לעודד התפתחות חברתית ומוחית ומצד שני מלא בלא מעט זבל. כך או כך הסמארטפונים כאן כדי להישאר, לפחות עד שכולנו נתקין שבבים תת עוריים כמו ב"מראה שחורה". אם כך כדאי שתדעו לתת לילד שלכם משחקים שיעזרו להתפתחות. אלה הטובים שבהם.

Toca Lab

גיל: 6־8

מחיר: 4.90 ש"ח

בגדול אפשר היה למלא את העמודים האלו רק במשחקים של חברת Toca. הסטודיו השבדי מתמחה במשחקים לילדים, רובם זולים, כולם ללא רכישות מתוך האפליקציה, ללא לוח ניקוד ותוך הקפדה יתרה על למידה בצורה לא שגרתית. במשחק הזה הילדים לומדים עקרונות מדעיים. הדמות היחידה היא מעין עיגול שאותו ניתן לחשמל, לסובב בצנטריפוגה, לבשל, להקפיא ועוד (זה בסדר, הוא אוהב את זה). חלק מהקסם נובע מכך שאין טקסט או הסברים והילדים מגלים בעצמם מה עליהם לעשות.

לרכישת האפליקציה

Toca Lab
Toca Lab

Toca Nature

גיל: 6־8

מחיר: 4.90 ש"ח

גרסת הילדים של המשחק רב המכר "Godus" המאפשר לברוא עולם ולשחק בתוואי הקרקע ובבעלי החיים בצורה אינטואיטיבית מאוד, שלא מחייבת ידע בגיאוגרפיה או בפיזיקה. הבונוס הוא שאפשר לעשות זום־אין ולטייל בעולם, לפגוש את בעלי החיים ולדאוג לרווחה שלהם בלי דאגה לדברים של גדולים כמו מאזן אקולוגי וסכנת הכחדה.

לרכישת האפליקציה

Toca Nature
Toca Nature

Dr Panda’s Restaurant 1+2

גיל: 6 פלוס

מחיר: חינם למשחק הראשון, 11.90 ש"ח למשחק ההמשך

"ילדים מבשלים" גרסת הסמארטפון. הבחירה בדוב פנדה כשף היא חכמה מאוד משום שגם הוא, כמו תעשיית המסעדנות, עומד בפני סכנת הכחדה תמידית. צמד המשחקים מאפשר לילדים ללמוד על עקרונות המטבח בצורה כיפית וללא השלכות כגון כוויות, חתכים ועוגות בוץ. כשף אתה נדרש להכין מנה לפי בקשות הלקוחות: סושי, מוקפץ, מרק וכו', והממשק מאפשר לילד לאלתר ולתת טוויסטים משלו למתכון שמבקשים הלקוחות. על הדרך הוא לומד מה כדאי לקצוץ, מה לטגן, איך לחתוך ואילו שילובי טעמים הלקוחות אוהבים.

לרכישת האפליקציה

Dr Panda’s Restaurant
Dr Panda’s Restaurant

Where’s My Water? 1+2

גיל: 7 פלוס

מחיר: חינם

למרות הפרסומות המעצבנות בתוך המשחק מדובר בסדרת פאזלים מעולה שמשלבים פיזיקה, חשיבה אנליטית, קבלת החלטות ותנינים. המטרה היא להוביל מים בקרקע כך שיגיעו לתנין שנתקע במקלחת. תהליך הלמידה של המשחק מהיר (עד כדי שניות בודדות) והוא מומלץ גם למבוגרים יותר.

לרכישת האפליקציה

Where’s My Water?
Where’s My Water?

Little Things Forever

גיל: 7 פלוס

מחיר: חינם

כנראה המשחק הכי מוצלח ברשימה. הרעיון הוא למצוא כמה פריטים בתוך צורה המורכבת מהמון חפצים קטנים. הגרפיקה חמודה, המוזיקה נעימה לאללה והמשחק עצמו הוא דוגמה מפתיעה למשחק שדווקא מפני שהוא באנגלית (לא מסובכת) הופך חינוכי יותר: אתגר מציאת החפץ הופך לא רק לפיתוח כישורי התמצאות במרחק וריכוז, אלא גם לתרגיל למידת שפה.

לרכישת האפליקציה

Little Things Forever
Little Things Forever

Flow Free

גיל: 8 פלוס

מחיר: חינם, עם אפשרות לרכישת חבילות הרחבה ושלבים נוספים

משחק פאזל פשוט ברמה מטומטמת, שמתחיל לאט אבל בטוח והופך למתוחכם מאוד. המטרה היא לחבר נקודות באותו צבע בלי לחצות את הקווים. זהו. הממשק מאפשר גם לילדים קטנים ממש להבין אותו תוך כמה שניות, בעוד החידות, שעולות ברמת הקושי, יאתגרו במהרה גם גדולים יותר.

לרכישת האפליקציה לאייפון

לרכישת האפליקציה לאנדרואיד

Flow Free
Flow Free

NASA

גיל: 10 פלוס

מחיר: חינם

לא מדובר במשחק, אבל האפליקציה הרשמית של נאס"א מתאימה מאוד לילדים. אפשר להתלונן על כך שילדים כבר לא יוצאים החוצה ומסתכלים רק במסך במקום בשמים, אבל השמים בתל אביב ממילא כל כך מלוכלכים באור עד שאי אפשר לראות מעבר לירח, ועל המסך אפשר לראות תצלומים של היקום באיכות נהדרת וכן קטעי וידיאו ומפות שונות של כדור הארץ. הזדמנות לבלות זמן יחד מול הטלפון ובה בעת לצאת לטיול למקום קצת יותר רחוק מהכנרת.

לרכישת האפליקציה לאייפון

לרכישת האפליקציה לאנדרואיד

NASA App
NASA App