חברות, סמכות, מדיה: להיות הורה למתבגר בעולם מוצף גירויים

היא אם לארבעה ומטפלת באמנות ובווידיאו, וגם היום היא לא שוכחת את הבלבול שחוותה בהיותה נערה מתבגרת. אבל זה בדיוק מה שגרם לה להגיע לגיל ההתבגרות של ילדיה מוכנה, ואפילו לאתר נוסחת הורות שעובדת. בתוכה היא משלבת את המשיכה של הדור הנוכחי למדיה ולווידיאו

משפחה דיגיטלית. צילום: Shutterstock
משפחה דיגיטלית. צילום: Shutterstock
14 ביולי 2015

גיל ההתבגרות שלי חלף לפני די הרבה זמן, אך אני זוכרת היטב את התקופה הזאת עד היום ואת הרגש החזק שליווה אותי בכל השנים הללו, כולל הצעת הנישואים שקיבלתי אי שם בגיל 20. כל זה נקשר אצלי בתודעה להרבה בלבול! הוסיפו לכך הפרעת קשב לא מאובחנת ותבינו לאילו רמות קיצוניות הבלבול הזה הגיע.

תנו לנו עצות רק אל תחפרו

את הוריי לא עירבתי במחשבות וברגשות שלי למרות הקשר החיובי בינינו. הייתי קרובה אליהם, אך היה חסר לי כיוון, הייתה חסרה לי דרך. הרגשתי שהם שייכים לדור אחר. שלב המעבר בין ילדות לבגרות מעלה שאלות רבות הנוגעות בזהות ובשייכות. ההתעסקות במתח בין יחיד לקבוצה היא יומיומית, ונדמית כמעין מלחמת הישרדות – "אם אינני נראה משמע שאינני שייך". הרצון להיות חלק מהזרם ולהשתייך, מנייד את הילד בין האישיות, הדעות והמחשבות שלו לבין מה שמקובל בחברה. לילד בעל אישיות רפה קשה להציב גבול ולא "לזרום" (כלומר, להשתייך לעדר). בד בבד הוא יודע שאם רק ישתף את הוריו הם ימנעו ממנו לעשות מה שחבריו עושים ולכן הוא אינו משתף. לכן גם אני לא שיתפתי.

התבגרות מגובשת

הזמנים משתנים כל העת, ואיתם משתנים גם בני האדם ודפוסי ההתנהגות הרווחים. המתבגרים כיום מוצפים בגירויים יותר מתמיד, ובתוך ים הגירויים הזה הם מנסים אמנם להשתלב בזרם אבל גם להישאר מיוחדים. החוויה האישית שלי בגיל ההתבגרות היא שגרמה לי לשבת עם ילדיי ולשוחח איתם על הכל – בפתיחות, בלי לחכות שהם יפנו אליי ויעלו בעיות והתלבטויות. הרי הייתי שם, וזה בדיוק מה שהיה חסר.

יש הורים שלא מתעניינים, יש הורים שסומכים על הילדים ויש הורים שאוסרים. בעיניי הורות מחייבת חברוּת לצד סמכוּת. זו הנוסחה לכך שהילדים לא רק ישתפו אותך, אלא גם ישאבו ממך כוחות. בדרך זו אנחנו מסייעים להם לגבש את ההתבגרות שלהם ואפילו לעזור לחבריהם במהלך התקופה המבלבלת הזאת. אט אט יהפוך שולחן המטבח למקום פתוח לשיחות בין הורים לילדים, לעתים בהשתתפות החברים של הילדים שיצטרפו כדי לקבל עצות.

לדור שלי קראו ילדי הפרחים, שני ילדיי הבוגרים שייכים לדור המכונה "דור מזוין", ושני ילדיי הצעירים – החווים כעת את גיל ההתבגרות – משויכים לדור הסלפי. על הסכנות בדור הסלפי לא מפסיקים לכתוב, מטיפים לילדים ומרצים על אינטרנט בטוח. על היתרונות של המדיה ועל האפשרויות לתעלהּ ליצירתיות מדברים הרבה פחות. הרי לילדים המתבגרים שלנו יש כיום כלים טכנולוגיים שמאפשרים להם להיות בעלי דעה, ואנו ההורים יכולים לעזור להם לנווט זאת לדרך חיובית. לא פעם אנחנו נתקלים בילדים ובבני נוער שמנסים לחולל שינוי דרך המדיה, ונוסף על ההעצמה והגשמה העצמיות הם גם מעבירים מסרים חשובים.

וידיאו ומדיה על שום מה?

למתבגרים אתגרים התפתחותיים ייחודיים בחוויות המעבר מילדות לבגרות. הם מעורבים פחות ופחות בחיי המשפחה ופונים לחפש מידע וניסיון מחוץ לה. הצמיחה שלהם – הפיזית, הרגשית, המינית, הקוגניטיבית והחברתית – מושפעת באופן משמעותי מסביבתם. וכיוון שהמדיה מהווה מרכיב חשוב בעולמם מחוץ למשפחה, היא יכולה לעזור להם ביצירת הזהות שלהם ובתהליך ההתמודדות עם בעיות.

פתיחת בלוג אישי בנושאים שמעסיקים את הילד עשויה לסחוף אחריו עניין רב ותשומת לב חיובית, בייחוד אם מדובר בתחומי עניין שמושכים גם מבוגרים (אופנה, חיות, תזונה ועוד). בעידן של היום – כשכמעט לכל ילד יש מצלמה ושליטה רבה באמצעים 'דיגיטליים – נוכל להיעזר במדיה בתהליך בניית הדימוי העצמי של המתבגרים, ביצירת הזהות שלהם ובהתמודדות עם רגשות. כל זאת באמצעות יצירה קולנועית אישית. בני נוער המגיעים לטיפול רגשי מתחברים מאוד לטיפול בווידיאו, כיוון שהוא מאפשר להם לעבד רגשות ועניינים לא סגורים ולעבוד על התנהגויות ועל מערכות יחסים. אולם גם כהורים אנחנו יכולים לסייע להם וכך ליישם את הנוסחה "חברוּת לצד סמכוּת".

המסר שלי הוא להיות עם המתבגרים בחוויה שלהם, לשמור על חברוּת טובה, ועם זאת לכוון אותם ולנווט להם את הדרך בתוך הבלבול שבו הם שרויים. אם גם נכוון אותם כך שיוכלו לאתר רעיונות יצירתיים וליישם אותם (באמצעות המדיה) הם יעריכו אותנו, ייהנו מהיצירה ויכבדו אותנו כהורים.

הכותבת היא מטפלת רגשית בילדים ובמבוגרים באמצעות אמנות ובאמצעות וידיאו תרפיה ואם לארבעה

מתוך אתר eserplus.net