כל מה שצריך לדעת על פסטיבל חיפה להצגות ילדים 2015

פסטיבל חיפה להצגות ילדים חוגג 25 שנים. הקטעים שנחשפו מבשרים חוויית צפייה עשירה ביותר לילדים ולהורים גם יחד

סיפורי סבתא וסבא גם (תמונה: כפיר בולוטין)
סיפורי סבתא וסבא גם (תמונה: כפיר בולוטין)
29 במרץ 2015

בתחרות המסורתית על תואר ההצגה הטובה בפסטיבל הבינלאומי להצגות ילדים שייערך בחיפה זו השנה ה־25, ישתתפו שש הצגות (שנבחרו מתוך עשרות רבות שהוגשו לוועדה האמנותית). מקצת ההצגות הן עיבודים לטקסטים של יוצרים שכבר הפליאו ביצירה לילדים – נחום גוטמן, נורית זרחי ואתגר קרת – ובכישרונם הם בוראים עולם רב שכבתי שגם ההורים ימצאו בו עניין והוא מעשיר את חוויית הצפייה המשותפת.

סיפורי סבתא וסבא גם (תמונה: כפיר בולוטין)
סיפורי סבתא וסבא גם (תמונה: כפיר בולוטין)

 

לצד הצגות התחרות יועלו במתחם הפסטיבל, תחת כיפת השמים, כ־20 מופעים של להקות ואמנים מקומיים ושל הרבה אורחים, שיציגו תוכנית עשירה במיוחד המיועדת לכל בני המשפחה, כל אחד בהתאם להבנתו, דמיונו וסבלנותו, והכל חינם. את המתחם ינהלו זו השנה השלישית ינון צפריר ואבי גיבסון בראל, וניהול הפסטיבל הופקד לראשונה בידי הבמאי הוותיק איציק ויינגרטן.

בפסטיבל יתארחו גם כמה הצגות שהועלו בשנים קודמות במסגרתו וזכו בפרסים: "הקיץ של אביה" שהועלה בפסטיבל הראשון ב־1990; "מוצרט הקטן" שביימה אלית ובר וצוינה לשבח בפסטיבל לפני שבע שנים; "שכנים" בבימויו של רועי שגב שזכתה בפסטיבל ב־2012; "יואל אמר", שיצרה רונית קנו בהשראת ספר ילדים של יואל הופמן וקטפה את פרס ההצגה הטובה ביותר בפסטיבל האחרון. מלבד זאת יעלו שלושה מופעים חדשים: "שוליית הקוסם FANTASIA" – מופע מחול משותף לתיאטרון מופע ולרקדנים מלהקת המחול הקיבוצית (מיועד לבני ובנות 4־8), "גיבורה קטנה" של תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער בבימויה של צביה הוברמן על גורל הפכפך, וההצגה "פרח לב הזהב" שכתב אפרים סידון על פי סיפורו המוכר של הנס כריסטיאן אנדרסן, שמציב את הקטנים בראש שורת האמיצים.

יאללה ורגע. (תמונה: כפיר בולוטין)

 

בערב הראשון תועלה הצגת הדגל של הפסטיבל "הרפתקאות חמור שכולו תכלת", עיבוד לספרו של נחום גוטמן. ההצגה עובדה ובוימה על ידי שי פיטובסקי בביצוע "החיפאית", קבוצת הצעירים של תיאטרון חיפה. בהצגה סיפור אנושי וגם המון חמלה ובובות מופלאות – גיבורי ההצגה האילמים שנוכחותם על הבמה שובת לב. מיועד לבני ובנות 5.

על התחרות

מתוך שש ההצגות המשתתפות בתחרות, שתיים מעמידות בלב ההתרחשות אנשים מבוגרים או זקנים – עניין שאולי כדאי לתת עליו את הדעת בהקשר רחב יותר. האחת – "סיפורי סבתא וסבא גם" – שיצר אילון קורח, היא מעין מסע לעולם שזר לרובנו. יש בה הומור, זיכרון ושכחה, שירים וחרוזים (לבני ובנות 4־8 ולכל המשפחה).

ב"התיאטרון של אמיליה" של היוצרת והמבצעת אורית לייבוביץ' מככבים חפצים ובובות. ההצגה מיועדת לבני ולבנות 4 ויותר ובמרכזה אישה זקנה – בובנאית רבת דמיון שבעזרת חבר רדיופוני והרבה יצורים קטנים ומפתיעים מתוודעת לעולם משעשע שיש בו חברים, מוזיקה וריקוד. כל אלה ממלאים את חייה.

בן אדם לציפור. (תמונה: רענן קוסוביץ)
בן אדם לציפור. (תמונה: רענן קוסוביץ)

 

עוד בתוכנית, שני עיבודי במה לספרים של אתגר קרת: "גור חתול אדם ארוך שיער" בעיבודו ובבימויו של עופר עמרם. ההצגה נוצרה במיוחד לפסטיבל. קרת ורותו מודן כתבו את "אבא בורח עם הקרקס". דויד בילנקה עיבד את הספר להפקה בימתית משעשעת־עצובה שבה משולבים להטוטי קרקס ובמרכזה עומד אבא שמגשים חלום, מצטרף לקרקס המבקר בעיר ונעלם. הוא משגר לשני ילדיו גלויות מרחבי העולם והם תוהים אם אבא ישוב ומתי. ההצגה מיועדת לבני ולבנות 6־12 ולכל המשפחה.

"הסיפור על יאללה ורגע" הוא סיפור על שני תאומים לא דומים שמזגם השונה הוא מקור לבלאגן גדול בבית ובמשפחה. ההורים מאשימים זה את זה במחדלים והצופים – בני ובנות 3־9, חכו עד סוף ההצגה כדי לדעת אם השניים יסיימו בריב או בשילוב ידיים. כתבה: יעל אלפנבאום. הבימאית היא הדס קריידלמן־גלבוע. ואחרון חביב, "ג'ירפה עפה" שעיבד וביים לביא זיטנר ליצירותיה של המשוררת נורית זרחי (לבני ולבנות 4־8).

הבלרינות. (תמונה: יהודית מליאף)
הבלרינות. (תמונה: יהודית מליאף)

מופעי החוץ

  • שלישיית חייזרים שנוחתים כאן כדי לחקור את בני המין האנושי – צייר וזוגתו המוזיקאית שמתקשרים עם הקהל רק בגיר ובהמון דמיון.
  • הומאז' לסיפור סינדרלה ובמרכזו משרתת ושלוש גבירות שרודות.
  • "בלרינות" – מופע בלרינות על קביים ובנעלי אצבע שמעלות מופע בלט קלאסי שמשתבש.
  • קבוצה של אמני פנטומימה מאיטליה וסיפורם של שלושה משתתפים בטיול מסביב לעולם
  • סיפורו של מנהל קרקס נודד משווייץ – מבט דרך זכוכית מגדלת על הרגעים הקטנים בחיים
  •  מובן שיש גם ייצוג מקומי לקבוצות ישראליות – תיאטרון אופק שמעלה בבכורה את "למה?! כובע!
  •  "בן אדם לציפור" של אנסמבל א־זהזה על שיבוש שגרת יומה של להקת ציפורים האחראית על חלוקת התינוקות בעולם.