תיאטרון בובות זה ה-דבר: "אינדי אינדי" מכניסה את הילדים להצגה

ההצגה "אינדי אינדי" מחזירה לתודעה ספר ילדים קלאסי ואבוד, ותנסה לשכנע את הילדים שמפגש בלתי אמצעי עם בובות שווה הרבה יותר מסתם לראות אותן בטלוויזיה. מה עוד מחכה לכם בפסטיבל תיאטרון וסרטי הבובות בחולון?

"אינדי אינדי" (צילום: זוהר עצמון)
"אינדי אינדי" (צילום: זוהר עצמון)
20 ביולי 2016

"קלטנו שאיחוד הוא דבר משמעותי שיש לו המון כוח. נטשנו כל אחד את התיאטרון המקורי שלו כדי ליצור את תיאטרון קוקייה", מספרת אילת שדמון, אחת מיוצרות "אינדי אינדי", הצגה שמבוססת על ספר הילדים הקלאסי (והנדיר) של שרלוטה זלוטוב ושתעלה בבכורה בפסטיבל תיאטרון וסרטי בובות בפארק פרס בחולון. היוצרות האחרות הן לי אלוני ושירלי גולדשטיין, והן יצרו יחד את תיאטרון קוקייה מתוך שני תיאטראות נפרדים (תיאטרון חלום ותיאטרון פופיק). למי שתוהה איפה יש מקום לכל כך הרבה תיאטראות בובות בישראל, התשובה היא בקיבוץ חוקוק, שהתגלה כבירת הבובתנות העברית.

תיאטרון בובות נחשב תחום מסורתי לילדים עדיין? עד כמה המדיום הזה רלוונטי היום?

"קהל היעד שלנו באמת קטן בשנים האחרונות. תיאטרון הבובות המסורתי לא קיים בארץ. זה עולם שהוא חדש יחסית, בלי חוקי ז'אנר. רואים את זה כשאנחנו מגיעות להופעות בחו"ל והקהל מקבל את זה מאוד בהפתעה ובדרך כלל גם בצורה חיובית מאוד, כי בארץ יוצרים יש מאין. הבובות שלנו מורכבות מחלקי נעליים, צעצועים, דברים שפחות קיימים בתיאטרון הבובות הקלאסי".

זה לא ייחודי רק לתיאטרון בובות. כל מדיום פה הוא חדש, אנחנו פה רק כמה עשרות שנים.

"זה נכון, בארץ אין מסורת תרבותית וזה לפעמים יתרון עבור היוצרים. בחו"ל היו בשוק מהחומרים שאנחנו מביאים ולדעתי זה נבע קודם כל מזה שאין לנו תשתית".

יש מחשבה מראש על איך להתאים לילדים של היום תכנים פחות מסורתיים?

"מבחינתנו יש חשיבות גדולה לשיתוף עם הקהל. אם זה בילדים שמתבקשים להוביל את הסיפור, או להשתמש בחומרים שהילדים יכולים לגעת בהם ולשחק. לתת להם גוש של בוץ כחלק מהתפאורה כדי שייצרו ממנו משהו שהופך לחלק מההצגה. זה דבר שהילדים לא מכירים מהבובות מהמסך. אבל אין מחשבה מראש על לעשות משהו מודרני בהכרח, לפעמים האתגר הוא לחבר את הילדים למשהו פשוט יותר, שייתן קונטרה למדיה דיגיטלית – ללמד אותם שאפשר לברוא עולם שלם רק דרך בובה מספוג ובד ודמיון".

אבל מה החשיבות של זה בשביל הילד? מה זה משנה מאיזה מדיום הוא לומד?

שדמון: "זו פעילות חברתית, זה יותר דומה לחוויה של קהל במשחק כדורגל. זו חוויה שהיא לא מתווכת והיא חלק מחברה".

גולדשטיין: "אבל זו החוויה של תיאטרון, דברים קורים בלייב. יש הבדל בין ההצגות, יש תאונות, לא הכל צפוי. זה לא דבר רע, הספונטניות הזאת – שההצגה משתנה בהתאם לקהל ולמקום – לא קיימת אף פעם במשחק מחשב".

עטיפת ספר הילדים "אינדי אינדי" מאת שרלוט זולוטוב
עטיפת ספר הילדים "אינדי אינדי" מאת שרלוט זולוטוב

ההצגה "אינדי אינדי" מבוססת על ספר ילדים קלאסי באותו השם מאת שרלוט זולוטוב האמריקאית. הספר, שנחשב לקלאסיקה, לא מוכר כמעט בקרב הקוראים הצעירים בישראל היות שהמהדורות שלו אזלו מזמן. העותקים המעטים שקיימים בעברית נמכרים במאות שקלים בחנויות יד שנייה, כך שדי מפתיע לראות הצגה שמבוססת על ספר שרוב הקוראים וגם רוב ההורים שלהם לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש.

גולדשטיין: "כשהגרתי את אורי, בן זוגי, הכרתי גם את הספר ולא האמנתי שפספסתי אותו כילדה. מה שמיוחד בו הוא שכמעט לא קורה שם כלום. זה סיפור על ילד שהולך לחפש סוס ונקשר אליו. חלק גדול מהסיפור זה המחשבות של הילד. מאוד מינימליסטי".

והגרסה שלכם היא על סבתא שמספרת לילד את הסיפור, כלומר סיפור בתוך סיפור בתוך הצגה. למה?

"הרגשנו שהשחקניות צריכות עוד פעולות, וכדי ליצור קשר בין שני הסיפורים. השקט של הסיפור עובד טוב בספר אבל בבמה צריך עוד פעולות".

תמיד כשרואים הצגה או סרט שמבוססים על ספר בא לך לקרוא את המקור, וכאן זה בעייתי.

"כן, זו פנטזיה גדולה מאוד שלי, שזה יוביל להדפסה מחדש של הספר. בספרי ילדים חדשים יש המון חן אבל יש משהו בסגנון הישן יותר שלא רודף אחרי העלילה ומשאיר המון מקום לדמיון, שזה הכי חשוב".

"אינדי אינדי", הצגת בכורה בתמיכת פסטיבל תיאטרון וסרטי בובות חולון, דוד רמז 13 חולון, חמישי (28.7) 17:00, 55 ש"ח, לגיל 3־10

עוד שלוש הצגות ששווה לקחת אליהן את הילדים

הוא לא נמר

ההצגה בבימוי אלית ובר מספרת את סיפורו של נמר (בבובה גדולה הרבה יותר ממה שרוב הילדים מכירים) שחודר לארמון ונאלץ להסתיר את הזהות שלו. ההצגה כוללת להטוטנות וקרקסנות, אז בגדול יש בה כל מה שרציתם להיות כשהייתם קטנים: נסיכים, להטוטנים או נמרים.
חמישי (21.7) 17:00, 55 ש"ח, מגיל 5

להתראות באנטארקטיקה

כל הצגה שמבוססת על ספר של נורית זרחי חייבת להיות מקורית, מצחיקה ובדרך כלל גם מאוד מוזרה. "להתראות באנטארקטיקה" מבוססת על ספר באותו השם, שמספר את סיפורו של צלם תל אביב בשם זום, שמקבל יום אחד ביצה ואז עושה את המעשה הכי הגיוני, לפחות על פי זרחי: הוא מחליט לדגור עליה.
שבת (23.7) 17:00, 55 ש"ח, מגיל 4

אגדות בטירות

מה אתם יודעים, מתברר שבקרטוני חלב חבויים עוד סודות ואפשרויות חוץ מביקורים תכופים בשירותים. הסדנה של "תיאטרון קטן" נאמנה לשמה ומלמדת את הילדים איך לבנות בית בובות שלם מקרטוני חלב. עכשיו רק נשאר לקנות המון חלב רזה ולגרום לבארבי לפשוט את הרגל.
שבת (23.7) 13:00, 25 ש"ח להורה וילד, 35 ש"ח לכל כרטיס נוסף, מגיל 4