ערוץ 10 משדר "קרוב לבית" – אבל קרוב לבית של מי בדיוק?

שיא ההתקרנפות של ערוץ 10 מגיע ביום שידורים מיוחד מגוש עציון, כדי "לרדת אל העם" ולהתחבר למתנחלים. עצוב לראות ערכים נרמסים עבור אשליית הרייטינג שגם כך לא יגיע

29 ביוני 2017

התקשורת שמאלנית. המשפט הזה הוא תמצית עידן הפוסט-אמת, מה שזה לא יהיה. אין משמעות לשאלה האם זה נכון, מה שחשוב הוא שהפוליטיקאים שכנעו, העם השתכנע, ועכשיו זו האמת. התקשורת שמאלנית. ומה עושה תקשורת שמצאה את עצמה לפתע מחוץ לגדר, מופצצת יומם וליל בהאשמות על בוגדנותה כלפי המנהיג ועל רכרוכיותה בפני המנסים להשמידנו? האם היא מתעקשת לומר את האמת הקשה לשמיעה ולעיכול? האם היא שומרת בקנאות על תפקידה החשוב כרשות הרביעית, ככלב השמירה של הדמוקרטיה? לא, לרוב היא מתרפסת. ככה זה בעידן המסחרי.

התקשורת הישראלית, ברובה הגדול, עושה לישראלים נעים. היא מרגשת אותם כשהם רוצים להתרגש, עוזרת להם להוריד דמעות כשהם רוצים להוריד דמעות, וכועסת בכעסם. הדברים הקשים באמת נשארים על רצפת חדר העריכה. דוגמה מאלפת להתרפסות של התקשורת הישראלית בפני הצופים והפוליטיקאים היא ההתקרנפות של ערוץ 10, שמגיעה לשיאה היום (ה'), כשכל תוכניות הערוץ ישדרו מגוש עציון.

כבר תקופה שערוץ 10 מנסה "לרדת אל העם", כאילו שצריך לרדת כדי להגיע אליו, ומשדר כל כמה זמן ממקום אחר בישראל. "ערוץ 10 מתחבר לפריפריה" – בעפולה, בטבריה, בעכו, בירושלים ובמצפה רמון. ככה, מקווים קברניטי הערוץ, העם יחוש חיבור וירגיש שאכפת לנו ממנו. ברור שכדי "לחבר" את העם לחדשות 10 צריכים לעסוק במהדורה המרכזית ובשאר התוכניות פחות בתל אביב ובמסדרונות הכנסת ויותר בענייני היום יום שמעסיקים אנשים שגרים בעפולה, בטבריה, בעכו, בירושלים ובמצפה רמון. אבל אין כמו לשדר ממרכז מסחרי ולמשוך קהל שיתקהל מסביב למצלמות כדי לגרום למגישים ולכתבים להרגיש שהם עושים משהו עבור העם.

Untitled

מילא מצפה רמון ועכו, אבל גוש עציון? האם גוש עציון היא פריפריה? גוש עציון היא בכלל לא במדינת ישראל. נראה ש"הירידה אל העם" לא הספיקה, וראשי הערוץ הבינו לאן צריך באמת לקרוץ, מי באמת מנהל את ההצגה. בלי תמיכת המתנחלים, האליטה החדשה, ערוץ 10 ימשיך להחשב שמאלני רחמנא ליצלן, מוקצה מעצם מהותו. לכאורה, קברניטי הערוץ רואים לאן הרוח נושבת וזזים עם הקונצנזוס ימינה. "גם המתנחלים הם אזרחים, גם הם צופים בחדשות", הם מנסים לשדר. אבל המחשבה הזו דומה לאשליה של מפלגת העבודה שאם היא תזוז ימינה המצביעים יבואו לקראתה, ולא כך.

עצוב לראות ערכים נרמסים עבור אשליית הרייטינג, שגם כך לא יגיע. עצוב לראות מכירת חיסול של כל מה שתקשורת כנה ומקצועית אמורה לעשות. "קרוב לבית", כך ממתגים בערוץ 10 את יום השידורים המיוחד. אבל קרוב לבית של מי?