ערימת ילדים: מצוקת המקום בגני הילדים מגיעה לשיא חדש

עיריית תל אביב מתכננת להוסיף כיתת גן באשכולית הגנים העמוסה ממילא שברחוב מלצ'ט. עמותת ההורים מקהל"ת לא מתכוונת לעבור על זה בשתיקה

אשכולית הגנים ברחוב מלצ'ט. צילום: איליה מלניקוב
אשכולית הגנים ברחוב מלצ'ט. צילום: איליה מלניקוב
13 באוגוסט 2014

מצוקת חללי הגנים בעיר עולה מדרגה. עיריית תל אביב הודיעה באחרונה כי בכוונתה לפתוח כיתת גן נוספת באשכולית הגנים שברחוב מלצ'ט. ההחלטה עלולה להוביל לכך שעמותת מקהל"ת, המנוהלת על ידי חלק מהורי הילדים בגנים ואחראית למועדונית וקייטנת הקיץ באשכולית וכן באשכול הגנים הצמוד ברחוב העבודה, תפסיק לפעול. בעמותה טוענים שהחלל באשכולית צפוף ממילא והוספת כיתה עלולה ליצור סיכונים בטיחותיים. בתזכיר להורים נכתב כי "האשכולית סובלת גם כך מצפיפות וגם היום יש בעיות של בטיחות וביטחון. יש לנו אחריות מוסרית להגיד שהמקום לא בטיחותי וקשה לנו לקחת אחריות במצב הזה".

יוליה בן-עמי, אמא מודאגת וחברה בוועד העמותה, אמרה שמדובר בסכנה ממשית: "האשכולית עמוסה מאד ויש חוסר רציני בחללים ראויים. כבר עכשיו, כשצריכים להוריד את כל הילדים במדרגות בזמן חירום, למשל, רואים ילדים שנופלים. עכשיו רוצים להוסיף עוד שלושים ילדים בקומה השלישית?".

ניצן פז, אמא נוספת, מספרת גם היא על המצוקה במציאת חללים ראויים. "זה הגן היחיד שאני מכירה שאוכלים בו במסדרון כי החללים בכיתות ממש קטנים. אם ההחלטה אכן תצא לפועל, תשעה גנים יחלקו חצר שהיא מהקטנות ביותר שיש בין הגנים בעיר. ההורים באשכול הגנים שברחוב העבודה, ששותפים גם הם בעמותה, הסכימו להקצות סטודיו ענק במקום כדי להקים בו את הכיתה, או לפזר את הילדים בין הגנים הקיימים, ועדיין, נכון לרגע זה, העירייה עדיין לא מסכימה לאף אחת מההצעות, גם לא לנוספות שהעלינו".

אשכולית הגנים ברחוב מלצ'ט. צילום: איליה מלניקוב
אשכולית הגנים ברחוב מלצ'ט. צילום: איליה מלניקוב

בעירייה הסכימו לדון בנושא בעקבות מחאתם של ההורים, ובפגישה בנושא שהתקיימה בשבוע שעבר השתתפו בין היתר עידן גביש, מנהל הגנים בעיר ודפנה לב, מנהלת מנהל החינוך והספורט. "אין סיכוי שלא ננהל על החלטה כזאת דיאלוג", אומרת יוליה, "בתחילת הפגישה אמנם הרגשנו מעט מותקפים, אבל בהמשך, לאחר שהצגנו שאלות קונקרטיות וביקשנו לראות אישורי בטיחות שהעירייה אמרה שיש ברשותה, נדמה היה שהלך הרוח משתנה. אמנם האישורים שביקשנו עדיין לא הגיעו לידינו והחלטה בנושא עדיין לא נפלה, אבל נדמה לנו שהגורמים האחראיים החליטו להתייחס לחלופות שהצענו בכובד ראש ולנסות לבדוק אותן. כנראה שלמאבק הורים שמתנהל בצורה הנכונה יש את המשקל שלו".

עיריית תל-אביב אכן יצאה לא מזמן בהודעה שמספר הילדים בגנים יגדל השנה באופן משמעותי, כאשר ננקב מספר של מעל ל-2,300 ילדים. מכאן עולה השאלה, מדוע ההיערכות לעומס הצפוי טרם הושלמה זמן כה קצר לפני תחילת שנת הלימודים?

עיריית תל אביב מסרה בתגובה: "פתיחת הכיתה השמינית נובעת מההכרח לספק מסגרת חינוכית לגילאי 3 באזור הצפוף מלכתחילה של מרכז העיר, והחלופה הייתה הרחקת הילדים תושבי השכונה לאזור הצפון הישן. עיריית תל-אביב-יפו מצפה מהורי הגן להתחשב בצרכי כלל ילדי והורי השכונה וליצור אוירה קהילתית בקרב כל ילדי הגן. האכילה במסדרון אינה נובעת מצפיפות, אלא מנצלת החלל והסביבה הלימודית באשכול. הספרייה תועתק לחדר חלופי. באשר למקלט – צוות הגן מפנה את הילדים למרחב המוגן הבטוח ביותר במתחם וכך יפעל גם באשר לילדי הגן החדשים במידת הצורך".