נאבקים בגירוש דרך הבטן: פופ-אפ חדש של אוכל פיליפיני באייבי

השף אסף דוקטור חבר לתנועת זזים ולארגון האימהות הפיליפיניות לערב (27.12) שיוקדש למטבח הפיליפיני. המטרה: לעורר מודעות לאיום המתחדש לגרש משפחות וילדים

מגרש משחקים למטבח המקומי. אסף דוקטור ב"דוק" (צילום: סמנתה פנדיני)
מגרש משחקים למטבח המקומי. אסף דוקטור ב"דוק" (צילום: סמנתה פנדיני)
16 בדצמבר 2020

איום הגירוש של משפחות פיליפיניות המתגוררות פה שנים מעט נשכח בצל המגיפה, אך שורת ארגונים חברתיים שחברו למסעדן אסף דוקטור (אייבי) מקווים לעורר שוב את המודעות – וגם לעשות את זה בצורה טעימה. נזכיר שמדובר בצווי גירוש שניתנו למשפחות ובהן ילדים שנולדו בישראל, עם חברים פה, שמכירים בעיקר שפה ותרבות מקומית.

דוקטור והארגונים ייפתחו ב-27 בדצמבר מסעדת "פופ-אפ" במתחם של אייבי שתציע מאכלים מהמטבח הפיליפיני שפחות מוכר לחיך הישראלי. הכל כמובן במתכונת של טייק-אווי ובהתאם למגבלות הקורונה. מי שישתפו פעולה באירוע הם תנועת "זזים" וארגון UCI – united children of Israel של האימהות הפיליפיניות, שחלקן ייכנסו בעצמן למטבח המסעדה ויעבדו על המנות עם הצוות המקומי. במקביל נפתח קמפיין מימון המונים במטרה לתמוך במיזם כשעד כה נתרמו 72% מהיעד.

מעט רקע: ב-2010 אישרה רשות האוכלוסין וההגירה כי ילדים שנולדו בארץ לאימהות פיליפיניות ומתחילים בדיוק כיתה א׳ לא יגורשו מישראל. מאז חלק מהמשפחות שלא ענו לקריטריונים עזבו, אולם נשארו בישראל משפחות שלא ענו במדויק על התנאים שנקבעו לפני עשור. ב-2018 החלה רשות ההגירה במבצע לגרש את המשפחות האלה, למרות שבעקבות הזמן שעבר אותם נערים ונערות כבר עונים על התנאים להישאר בישראל עם משפחתם, כלומר המשיכו ללמוד במסגרות מקומיות.

הרחבה של אייבי (צילום: אורי קרול)
הרחבה של אייבי (צילום: אורי קרול)

כאמור, מדובר בילדים שנולדו בארץ והם ישראלים לכל דבר, מדברים עברית, הולכים לשבט הצופים וחלק בלתי נפרד מהמרקם החברתי של תל אביב. על כן הגירוש השרירותי הוביל בשנה שעברה למאבק ציבורי, לצד המאבק המשפטי שהמשפחות מנהלות. בעקבות זאת הושהו הגירושים. אולם בחודשיים האחרונים החלו להגיע בשנית צווי גירוש לאימהות פיליפיניות ולילדיהן.

פרויקט צילום מיוחד: אומרים לא לגירוש ילדים ישראלים

בתקופת הקורונה ההפגנות הפכו ליותר מורכבות ונדרשו דרכים יצירתיות כדי להביא את הנושא לסדר היום. כך חברו שני הארגונים לשף דוקטור במטרה להכיר לקהל הישראלי את המטבח הפיליפיני. התוצאה: תפריט פיליפיני למהדרין שיוצע לכל דורש בסוף החודש.

אסף מספר לנו כי התפריט הפיליפיני אמנם חדש לו, אך הוא מודע לגל חדש של עניין ופופולריות שלו בארה"ב. בהתאם לדוקטרינה הקולינרית של דוקטור ומסעדותיו, התפריט בנוי מחומרי גלם מקומיים וכן מעצות וידע של האימהות הפיליפיניות שהכירו לו את סודות המטבח שלהן. כל ההכנסות מהערב: קודש למאבק נגד הגירוש.

שוק אוכל פיליפיני בתחנה המרכזית (צילום: שלומי יוסף)
שוק אוכל פיליפיני בתחנה המרכזית (צילום: שלומי יוסף)

ועכשיו נעבור לחלק הטעים: בתפריט אתם צפויים להיפגש במנות כגון – אורז מטוגן עם סרטנים טריים ושום, או מרק פארס מסורתי של אוסובוקו בקר, תירס, כרוב, אטריות אורז ותיבול אניס עוצמתי. עוד יוגשו: ספירנג רולס טריים או מטוגנים עם רוטב לפי מיטב המסורת הפיליפינית ולקינוח – רייס קייק עם קוקוס וחלב מרוכז או לצ׳ה פלאן – קרם קרמל פיליפיני.

שרון, אחת האימהות שפעילות בארגון סיפרה שזו הזדמנות טובה להנגיש לקהל הישראלי, שהיא וחברותיה מרגישות חלק ממנו, את הטעם של מטבח ילדותן ואת האוכל שהן אוהבות ומכירות. עוד סיפרה שבימים אלה הן נאבקות בכל זירה אפשרית, מגיעות לדיונים בכנסת ונחושות להפוך את ההחלטה על פיה.

פופ-אפ פיליפיני באייבי נגד הגירוש: ב-27 בדצמבר, במסעדת אייבי ברחוב לינקולן 16.