ת"א בלי פאניקה: הלימודים התקיימו כסדרם, עבודות הבניין נמשכו

זירת הפיגוע, השבוע בבני ברק (צילום: JACK GUEZ/AFP via Getty Images)
זירת הפיגוע, השבוע בבני ברק (צילום: JACK GUEZ/AFP via Getty Images)

מנהל החינוך מדווח על נוכחות רגילה לחלוטין במוסדות הלימוד ברחבי העיר. אתמול נרצחו בבני ברק 5 בני אדם בפיגוע - השלישי בשבוע האחרון

30 במרץ 2022

לאחר הפיגוע קטלני בבני ברק אמש, פיגוע שלישי השבוע שהעלה את מניין הנרצחים הכולל ל-11 – הערים השכנות ברמת גן, גני תקווה וראשון לציון וכן מספר ערים נוספות השביתו או ניסו לצמצם עבודות בניה בעיר, בדגש על מוסדות חינוך ועצירת כניסתם של פועלים פלסטינים. בחלקן אף בוטלו טיולים וסיורים מתוכננים וכן עבודתם של עובדי ניקיון ערבים.

בתל אביב הסתפקה העירייה בהודעה עניינית שעלתה בעמוד של מנהל החינוך העירוני. ״​​ראש העיר הנחה לתגבר את פעילות הסיירים ברחבי העיר (סל"ע), ולהוסיף פקחים עירוניים, קב"טים ומאבטחים. האבטחה תתוגבר בעיקר במוסדות חינוך, באשכולות גנים ללא אבטחה, ותודגש בסביבות שעות הכניסה והיציאה מהמסגרות״, לשון ההודעה.

ראשי ערים רבים שחררו מסרים הרבה יותר תקיפים לתושבים. רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון כתב: "הנחיתי את מנכ"ל העירייה לעצור את כל עבודות הבנייה העירוניות והגינון במוסדות החינוך. כמו כן, עבודות הניקיון במוסדות החינוך יתקיימו לאחר שעות הלימודים״. כרמל שאמה הכהן, ראש העיר רמת גן, ציין בפייסבוק כי ״ביקשנו בלילה מהקבלנים בעיר שאתרי הבניה לא יעבדו היום ולו לטובת תחושת הביטחון שנפגעה. בבחינת נאה דורש נאה מקיים, העירייה השביתה גם את כל העבודות שלה בעיר״.

זירת הפיגוע, אמש. צילום: GIL COHEN-MAGEN/AFP via Getty Images
זירת הפיגוע, אמש. צילום: GIL COHEN-MAGEN/AFP via Getty Images

שאמה אף פנה ישירות לקבלנים: ״אלה שמצפצפים על בקשת העירייה עוד יגיעו אלינו עם בקשות שהעירייה לא חייבת להיעתר להן, יקבלו יחס בהתאם ויתחרטו על החלטתם החזירית היום לחשוב רק על הכיס שלהם ולשים פס על העיר ותושביה. אישית אני פונה לקבלנים ומסביר להם שהתעלמות מהבקשה שלנו תעלה להם ביוקר כשהם יצטרכו אותנו שנלך לקראתם ואין קבלן שלא צריך את העירייה במהלך פרויקט… באופן אישי אתגייס למאמץ ואסייר חמוש באקדח האישי שלי בין מוסדות החינוך״. לאחר זמן מה נמחק הציוץ של שאמה.

על רקע גל ההתלהמויות בולטת התגובה העניינית והשקולה של עיריית תל אביב ועושה רושם שהתושבים מאמצים את הסגנון ואינם מעוניינים בראש עיר המתבלבל בין תפקידו לתפקיד שריף בסרט מצויר: הפוסט שהעלתה העירייה גרר אמנם מעט מאוד תגובות ביקורתיות, אך בקבוצות המקומיות אין דרישה לעריפת ראשים, אתרי הבניה בעיר (או במילים אחרות העיר עצמה) ממשיכים לעבוד כסדרם ומבדיקה שערכנו מנהל החינוך מדווח על נוכחות רגילה לחלוטין במוסדות הלימוד.

הפיגוע אמש היה השלישי בפרק זמן קצר של שבוע שבו נהרגו 11 בני אדם. הפיגוע הראשון בו נרצחו 4 אנשים התרחש ב-22 במרץ בבאר שבע. 5 ימים לאחריו התרחש פיגוע נוסף בחדרה שבו נרצחו שני שוטרי מג"ב והאחרון אמש שבו נרצחו, כאמור, 5 בני אדם.