תל אביב ניצחה: התחנה המרכזית תפונה מאוטובוסים עד 2023

התחנה המרכזית. המפגע האורבני הגדול במדינה (צילום: shutterstock)
התחנה המרכזית. המפגע האורבני הגדול במדינה (צילום: shutterstock)

שמחה גדולה: המפגע העירוני שהוא התחנה המרכזית החדשה יפונה בתוך כשנה וחצי, לאחר מאבק בן עשורים של תושבי השכונות הסמוכות. טרם נחשפו פרטי ההסכם בין משרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל ועיריית תל אביב-יפו

5 באוקטובר 2021

מאבק בן עשורים של תושבי דרום העיר הסתיים הערב בניצחון גדול, עם ההודעה על הסכמה בין משרד התחבורה, עיריית תל אביב-יפו ורשות מקרקעי ישראל לפינוי התחנה המרכזית החדשה מתחבורה ציבורית עד שנת 2023.

אתמול עוד יצאו תושבי האזור לפוש אחרון של לחץ על מקבלי ההחלטות בסרטון שבו מתייצבים תל אביבים מוכרים כמו ליאור אשכנזי, דאנה איבגי, יובל שרף, נועה קולר ואגם רודברג לצד פעילים חברתיים ותושבי השכונות הסמוכות ומבקשים בשם תל אביב כולה לקבל החלטה שתביא לסיומו את המפגע העירוני המתמשך הזה.

בסרטון מציינים התושבים את הפגיעה הנוראית שפגעה התחנה המרכזית במרקם החיים ובבריאותם של כל מי שמתגוררים ועובדים באזור, אך מוסיפים כי זו אינה בעיה של שכונות הדרום אלא של תל אביב כולה. אפילו ראש העיר רון חולדאי מיהר להסכים וצייץ את תמיכתו בטוויטר.

הקמפיין בתמיכת הארגון "זזים" נועד להפעיל לחץ בעיקר על רשות מקרקעי ישראל שאיימה לתקוע את הפינוי. הטרמינל החלופי הזמני של התחנה המרכזית אמור להתמקם היכן ששוכן היום מרכז פנורמה בדרך בן צבי, ורמ"י שהשטח בבעלותה דרשה פיצוי כנגד 1,000 יחידות הדיור שהיו אמורות להיבנות עליו.

שרת התחבורה מרב מיכאלי מיהרה לפרסם סרטון ובו היא מתגאה בדחיפה המשמעותית שנתנה למהלך עם כניסתה לתפקיד. "מהיום הראשון שלי במשרד התחבורה, האצתי יחד עם הצוות המקצועי ועם מנכ"לית המשרד את העבודה על פינוי התחנה המרכזית בתל אביב", הצהירה מיכאלי. "בעבודה מאומצת של הצוות הגענו להסכמות גם עם עיריית תל אביב, גם עם מנהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון וגם עם חברת נצב"א, והיום אני גאה ושמחה לבשר שהתחנה המרכזית בתל אביב תפונה".

למרות השמחה הברורה על ההסכמה שהושגה, כדאי לציין שפרטי ההסכם שהושג עם רמ"י טרם נחשפו במלואם, ולא ברור איזה מחיר הסכים משרד התחבורה לשלם תמורת שיתוף הפעולה הזה. פעילים במאבק לפינוי התחנה המרכזית הביעו שמחה מאופקת על ההסכמה ופעילה מרכזית הסכימה לומר לא לייחוס "נאמין לזה כשנראה את זה קורה. בוא לא נשכח שהסכימו כאן על עוד שנה פלוס של זיהום אוויר קיצוני ופגיעה בבריאות שלנו".