אם רק טאיזו: אסיאתית או לא, פיצה היא פיצה היא פיצה

וגם אתה עכשיו בהודו, אתה לא מרגיש מוזר? פיצה פאן אסיה של טאיזו (צילום: יחסי ציבור)
וגם אתה עכשיו בהודו, אתה לא מרגיש מוזר? פיצה פאן אסיה של טאיזו (צילום: יחסי ציבור)

מספר תקלות מבאסות ליוו את ההזמנה מפאן אסיה (הלא היא "הפיצה של טאיזו") אבל למרות השילובים המופרכים על הנייר בין יבשת אסיה למוצרלה מותכת, הטאץ' של יובל בן נריה לגמרי עובד

30 בדצמבר 2020

מבין כל מטבחי הפיוז'ן הרבים שמפוזרים בעיר, נראה שכבר אין יותר בין מה לחבר. כמו אורגיה מלפני עידן הקורונה, ערובוב התרבויות הקולינריות של תל אביב כבר הפגיש הכל עם הכל. תימני-אמריקאי, מקסיקני-ים תיכוני, הודי-אפריקאי ומה לא? אה, אני בעצם יודע מה לא – פיצה אסייאתית, שילוב כל כך מופרך עד שהוא היה חייב להיעשות ואין מתאים יותר מיובל בן נריה, השף המהולל של טאיזו, כדי לנסות להפגיש בין הפינות המנוגדות הללו. כך נולד "פאן אסיה", מיזם הפיצות הטרי שלו, סוג של חלום הזייתי של שף ששואף בצורה כזו או אחרת להפוך כל מאכל בעולם לאסיאתי.

ההרפתקאה החדשה הזו הובילה אותו ליצירת תפריט בן שישה פיצות יצירתיות במיוחד, עם שילובים של קארי, פירות ים, בשרים ומנעד טעמים שעל פניו אמורים להיות אסיאתים, למרות שלא לחלוטין ברור מאיזה אזור באסיה. לא שזה כזה משנה, כי היכולת של בן נריה לערבב טעמים מייתרת את המיקום הגיאוגרפי המדויק ומשאירה מקום רק לטעם. הפיצות כולם מתוארות כזוגיות, למרות שלא ברור לי איזו פיצה בקוטר של כ-30 ס"מ אמורה להספיק לזוג, ומלוות במגוון מינימלי של מנות ראשונות וסלטים מאותו מנעד טעמים אסיאתי.

פיצה בטאיזו, ההיית או חלמנו חלום? (בדצמבר תפסנו אותם על חם בשלב הניסויים)
פיצה בטאיזו, ההיית או חלמנו חלום? (בדצמבר תפסנו אותם על חם בשלב הניסויים)

מרגע שהפיצות הגיעו, כבר היה ברור לי שמדובר בחווית פיצה שונה לחלוטין, עוד לפני הביס הראשון. כל פיצה הגיעה עם שרוול שמצוייד בשורת תוספות חריפות מגוונות: שמן צ'ילי, רוטב סרירהצ'ה, אבקת פיצה (הם קוראים לזה אבקת קסם, אבל זה לא קוק. בדקתי), אבקת צ'ילי מיובש, פרוסות צ'ילי כבוש ואף אחד מהנ"ל הוא לא מהסוג המסחרי שאתם עשויים לקבל בפיצרייה אלא עשוי במקום, וההבדל מורגש. על אותו שרוול ישנן גם הוראות הפעלה לפיצה: 3 דקות בתנור שחומם ל-200 מעלות "לחידוש הקראסט", במילותיהם, ואני לא מתווכח עם קראסט מחודש.

בעוד הקראסט מתחדש, נשנשתי מעט מהסלט הירוק ברוטב קיסר (12 ש"ח כתוספת לפיצה) שהיה אמנם קטנטן, אבל גם טרי ומפוצץ בטעם עם רוטב סמיך נפלא. הדינג של הטוסטראובן התריע שהקראסט חודש. התחלתי עם הפיצה עוף חריף קצוץ (62 ש"ח), שנראתה מעט דלה ביחס למה שזכרתי מהתמונה המפתה. ואכן, על הוראות ההפעלה, אחרי הקראסט, היה כתוב לבזוק את הנענע והכוסברה, ובתיאור ההזמנה היתה גם הבטחה לאורזן יסמין קלוי ואני יכול להישבע שבתמונה גם הופיע קצת בצל ירוק, אבל כלום מזה לא הופיע על הפיצה שמולי, כך שמה שנותר זו פיצה עם חתיכות עוף, שכבה דקה של מוצרלה ופתיתי צ'ילי על בצק דק. לפחות הקראסט היה מחודש.

שני הביסים הראשונים היו, בלשון המעטה, מאכזבים. זה לא היה רק העדר האורז או העלים, אלא העובדה שהבצק היה דק מדי במרכזה של פיצה, מה שהוביל להתפחמות במרכזה – כלומר, בדיוק על השפיץ של הסלייס. מעבר לטעם הפחמי, גם פתיתי הצ'ילי כמעט ולא הורגשו, ולמרות שזו היתה מנה שסומנה בתפריט כחריפה מאד, לא היה לזה זכר.

לא ינוח ולא ישקוט עד שיהפוך כל מנה לאסייתית. שף יובל בן-נריה למוזס, אוגוסט 2019 (צילום: נועם פריסמן)
לא ינוח ולא ישקוט עד שיהפוך כל מנה לאסייתית. שף יובל בן-נריה למוזס, אוגוסט 2019 (צילום: נועם פריסמן)

למרבה המזל, החלק השרוף היה קטן למדי ומגוון אפשרויות הצ'ילי (בדגש על הצ'ילי הכבוש הנפלא) הצילו את חריפות המנה. בשאר חלקיו הבצק היה מצוין, דקיק ופריך, ובכל זאת הצליח להחזיק יפה כמות מכובדת של עוף, אבל לצערי לא אוכל לספר לכם איך זה מרגיש לאכול אורז על פיצה. אני בטוח שלא לזה כיוון בן נריה.

הפיצה השניה, לעומתה, כבר היתה הרבה יותר בכיוון. פיצה קארי עגבניות ומוצרלה (58 ש"ח) עם עגבניות צלויות ובצל חרוך, שהגיע עם כל התוספות הנדרשות, במקרה הזה עלי כוסברה ושמנת חמוצה בצד. אחרי חידוש קראסט זריז והרכבת המנה כולל שליכטות שמנת ועוד טיפה מהצ'ילי הכבוש החמוד הזה, זו היתה פיצה יוצאת דופן. הקארי הצהוב, שתפקד על תקן רוטב העגבניות, היה מעודן מספיק כדי לא להשתלט, שכבת מוצרלה דקיקה סיפקה את הסיזל הנכון והשמנת הסמיכה הוסיפה הוסיפה איזון טעמים וטמפרטורות מצוינים.

אני מניח שטכנית זה באמת אסייתי, כי קארי זה הודו והודו זה באסיה, אבל גם הפעם המקור הגיאוגרפי לא באמת משנה, כי הפיצה עובדת. נראה שברגע שבפאן אסיה מתרכזים ומכינים את הפיצה כמו שצריך, התוצאה בהחלט מספקת, גם אם לא מסובבת ראשים. אסיאתי או לא, פיצה זה פיצה זה פיצה.

פאן אסיה, ש'-ה' 11:00-22:00, ו' 16:00-22:00, 077-2302509, משלוחים בוולט