פיצוץ הדרבי התל אביבי: מה המשטרה אומרת להגנתה?

סגן מפקד מרחב יפתח במשטרה מודה שההחלטה להפקיד את אבטחת המגרשים בידיהם של סדרנים אזרחיים יכולה לעלות ביוקר. עכשיו הכל תלוי בהרתעה בבתי המשפט

הדרבי התל אביבי (צילום מסך)
הדרבי התל אביבי (צילום מסך)
6 בנובמבר 2014

אהלן, סגן מפקד מרחב יפתח במשטרה. כמה שוטרים ומאבטחים היו בדרבי?

"215 שוטרים ו־390 סדרנים אזרחיים. חלק מהשוטרים היו מג"בניקים, חלק כחולים וחלק יס"מ. המספרים האלה כוללים גם שוטרים שחוסמים כבישים מחוץ לאצטדיון. כוח ההתערבות – האנשים שאמורים להתערב אם יש אלימות – מנה 70 סדרנים ועוד כמה שוטרים. אלה אנשים שמיומנים בהתמודדות עם מקרי אלימות".

כל מי שהיה פעם במגרש כדורגל יודע שכל הסדרנים והשוטרים הם גברים בני 25־50, ורובם אוהדי כדורגל, שברור שיתעניינו במשחק ולא ישימו לב מה קורה ביציעים ואם מישהו פורץ למגרש.

"אנחנו קודם כל אנשי מקצוע, ותדע לך שזה לא נכון שהשוטרים מתים לעבוד במשחקים כי הם רוצים לראות כדורגל. אנחנו צריכים לחייב שוטרים לבוא למשחקים בשבתות, למרות שזה שעות נוספות, ואני אישית עושה את זה כבר שנים וממש לא מת על זה".

אתה לא אוהב כדורגל?

"לא במיוחד".

אוקיי, אבל מה עם הסדרנים? רובם פשוט חבר'ה צעירים שמחפשים עבודה מזדמנת – לא שוטרים מקצועיים.

"חלק מהסדרנים מרוכזים יותר במשחק, זה נכון, אבל באזורים הקריטיים באצטדיון, במקומות החיכוך, יש סדרנים יותר מיומנים ומנוסים. צריך לזכור שההחלטה שגורם אזרחי יאבטח את המשחקים ולא המשטרה היא לא החלטה שלנו אלא של המחוקק. אנחנו רק פועלים בהתאם. הסדרנים האזרחיים אחראים בעיקרון על הסדר ורק אם העסק יוצא מכלל שליטה המשטרה לוקחת פיקוד".

מה דעתך על התגובה של ערן זהבי? בתקשורת מצדיקים אותו כי מדובר בהגנה עצמית, אבל בחייאת – למה לא פשוט לזוז הצידה ולהתרחק משם? למה להתחיל מכות עם אוהד צ'אבי שהביא לך צ'פחה?

"אני לא יודע בדיוק עד כמה האוהד התקרב אליו או לא, את זה השופט צריך להחליט. תבדיל בין החדירה של אוהד למגרש, שזה משהו שהמשטרה מטפלת בו, לבין מה שהשחקן עשה בתגובה, שזה כבר עניין לשופט המשחק".

השופט? זהבי הוא אזרח שבא לעבודה, פתאום מישהו רץ אליו ורצה להרביץ לו. הוא בחר להתחיל איתו מכות במקום להתרחק משם. המשטרה היא זו שצריכה להחליט אם זה לגיטימי, לא איש עם משרוקית ומכנסיים קצרים.

"מבחינתנו, אם זהבי הותקף אז מדובר בהגנה עצמית וזה סביר. אחרי הכל האוהד הגיע אליו והתחיל לתקוף אותו".

כשאוהדי מכבי פרצו למגרש, הסדרנים פינו אותם החוצה די באגרסיביות, החזיקו להם את הראש למטה כאילו הם עציר שמתנגד. זה דבר שחוזר על עצמו בכל פעם שבה אוהד פורץ למגרש, למה בעצם? הוא עדיין יותר פרחח מעבריין.

"מה שלך נראה כמו הפעלת כוח מוגזם נראה לסדרנים בשטח כמו התנגדות. צריך להבין שהחבר'ה האלה לרוב לא זורמים עם הפינוי שלהם מהדשא ודווקא כן מנסים להתנגד, אבל אם מישהו חושב שהתנהגו אליו באלימות, שוטרים או סדרנים, אז הוא מוזמן להגיש תלונה במשטרה".

מה תעשו בעתיד כדי למנוע מאוהדים לפרוץ למגרש ולנסות להרביץ לשחקנים?

"שמע, חוק הספורט קבע שמי שצריך להיות במגרשים הם סדרנים אזרחיים ולא המשטרה, ולנו אין ברירה אלא לקבל את זה. צריך להבין שלהחלטה להוריד את הגדרות באצטדיונים ולתת את הכוח לסדרנים במקום למשטרה יש מחיר. אני חושב שהכי חשוב עכשיו זה הרתעה – שהאוהדים שפרצו למגרש יקבלו עונש גדול מאוד שירתיע אחרים".