עד הרגע האחרון: פעילי סביבה נלחמים על הפיקוסים בכיכר דיזנגוף

במסגרת העבודות להנמכת כיכר דיזנגוף צפויים להיכרת 11 עצי פיקוס ותיקים במטרה לסלול שביל אופניים. במגמה ירוקה מתעקשים שיש נתיב אחר

כיכר דיזנגוף והפיקוסים. צילום: Shutterstock
כיכר דיזנגוף והפיקוסים. צילום: Shutterstock
26 באוקטובר 2016

אם הכל ילך כשורה, בסוף אוקטובר תשיר המזרקה של אגם את שירת הברבור שלה בכיכר דיזנגוף המוגבהת שאנחנו כה אוהבים לשנוא, ובנובמבר יחלו העבודות להורדת כיכר דיזנגוף למפלס הכביש. דקה לפני תחילת העבודות מנסים אקטיביסטים וארגונים ירוקים להציל 11 עצי פיקוס בני 70 מגזר דין מוות.

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה מאז 2011, החל את דרכו האקטיביסטית בפעילות למען הורדת הכיכר למפלס הכביש. ב־2009 היה שותף גלבוע למהלכים שבשיאם הוצגה תערוכה אדריכלית של מתכננים צעירים עם הצעות להנמכת הכיכר. שנתיים לאחר מכן אימצה העירייה את הרעיון וערכה סקר תושבים, ובו ההצעה להנמיך את הכיכר זכתה לרוב. "יכול להיות שאם התושבים היו יודעים שהמחיר הוא כריתת עצים, הם לא היו מסכימים לזה", אומר גלבוע בעצב.

לטענת מגמה ירוקה, מאז שהוחלט שהפרויקט ייצא לדרך, קידמה העירייה את הנמכת הכיכר ללא שיתוף התושבים והארגונים הירוקים ולא בחנה חלופות לתכנון. בפגישה יחידה שבה נכחו נציגי כמה ארגונים עם מינהל ההנדסה, ציינו הארגונים את ההשגות שיש להם לגבי התכנון ומאז לא קיבלו כל תגובה מהעירייה. לדבריהם נאמר להם מגורמים בעירייה שסביב הכיכר מתוכננים שני נתיבי תנועה ומסלול אופניים, ואי אפשר לסלול את מסלול האופניים בלי לכרות את העצים הוותיקים. אמנם בכיכר החדשה יינטעו עצים חדשים, אבל יעברו עשורים רבים עד שעצים אלו ייתנו צל ויתקרבו לממדיהם של עצי הפיקוס הקיימים.

גלבוע מבקש מהעירייה לשמוע את התושבים: "במקומות מרכזיים בעיר, העירייה חייבת לשנות את המדיניות שלה ולקחת אותם כשותפים להיות חלק מתהליך של שיתוף ציבור ותכנון של מקום שהרבה אנשים משתמשים בו". לדבריו, בגלל שינויים תכנוניים בעיר כגון הרכבת הקלה והמגדלים המתוכננים בכיכר המדינה, העירייה מתכננת לעקור אלפי עצים בעיר בשנים הקרובות: "אנחנו נפעל להביא לשינוי המדיניות של העירייה כלפי עצים בכלל, כדי שהעצים יוכלו להיות גדולים ולתת צל, ושהאצבע על ההדק תהיה הרבה פחות קלה ממה שהיא היום". מפגש תושבים בנושא צפוי להתקיים היום (חמישי, 27.10) ב־19:00, בהשתתפות גורמים בעירייה, במרכז לעיוור בבית מרש"ל (דוד חכמי 10).

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "הורדת כיכר דיזינגוף למפלס הרחוב תביא לפיתוח אורבני של הכיכר וסביבתה, להחייאת האזור, לרווחה בטיחותית ותנועתית. במסגרת פיתוח הכיכר ישוקמו מערכות התשתית ויינתן מענה מיטבי לכלל המשתמשים. רוב עצי הפיקוס בכיכר מיועדים לשימור במסגרת הפרויקט. העצים הקיימים במעגל הקרוב לדופן החיצונית נשארים במקומם ומדופן המעגל הפנימי ייעקרו 10 עצי פיקוס ועץ פיקוס אחד יועתק. סוגיית העצים נבדקה בהתאם לצורכי פיתוח הכיכר והבטיחות בתנועה, תחת האילוצים הקיימים ובתאום עם הגופים הרלוונטיים לרבות משרד החקלאות, משרד התחבורה וכד'. בניגוד לנטען, נבחנו מספר חלופות אולם אושר לקדם את החלופה התנועתית המסדירה מדרכות רחבות ושביל אופניים נפרד ובטיחותי. חלופה זו כוללת שימור של כל העצים בעלי ערכיות גבוהה מאוד. נעשה פרסום כדין של העצים שיועתקו/ יעקרו ולא התקבלו התנגדויות. כנסי הסברה לתושבים ולבעלי העסקים ייערכו במהלך השבועיים הקרובים ובהם יוצג הפרויקט והשלכותיו".