אוחצ', תחליפי: חנות ההחלפות בנחלת בנימין יוצאת לדרך

מודל הסחר של הפיתה-שופ יאפשר לכם להחליף את הבגדים, האמנות והרהיטים שלכם בפריטים של אחרים ולרכוש ממעצבים ומעצבות מקומיים. ויש אפילו צבירת נקודות מועדון כמו ברשתות הגדולות

להחליף זה כל כך עדיף. פיתה-שופ בנחלת בנימין (צילום: יח"צ)
להחליף זה כל כך עדיף. פיתה-שופ בנחלת בנימין (צילום: יח"צ)
10 בדצמבר 2020

תקופת הקורונה הביאה לעולם מערכת יחסים חדשה בין האדם לבין ביתו ורכושו. זמן רב יותר בבית הוביל אותנו לגלות חפצים עלומים שנשכחו בארונות במשך שנים וחייב אותנו לצמצם הוצאות ברכישת מוצרים חדשים. לא פלא, אם כך, שגם בעולם הפיזי וגם ברשתות החברתיות, ענף הקיימות בשיאו: מסיבות החלפות בגדים, מכירות מוצרים משומשים במרקטפלייסים למיניהם ועמודי אינסטגרם שמיועדים למכירות בגדי וינטג' – כולם קיבלו בוסט משמעותי בחודשים האחרונים. לטרנד המבורך הזה מצטרפת בימים אלה פיתה-שופ, תחנת מסחר בין הרחובות גרוזנברג ומונטיפיורי, אשר מאפשרת לחבריה להחליף חפצים בעלי ערך בחפצים אחרים, ללא הגבלה.

דלתותיה של החנות נפתחו לראשונה במאי 2019, ומאז משכללת הקבוצה את פעילותה. את עיצוב החנות וניהולה מובילה מעצבת האופנה מיכל בסעד, צלמת לשעבר של טור האופנה בעיתון תל-אביב, ואת הפיתוח העסקי מובילים ניר נוי ואימרי קלמן, בעלים שותפים בחברת פיתה-מרקטינג. קלמן הוא גם ממקימי הבר הגאה השפגאט, שנמצא מצידו השני של הכביש.

חולצה מכופרת של מיכל בסעד בפיתה-שופ. (צילום: דף הפייסבוק של החנות)
חולצה מכופרת של מיכל בסעד בפיתה-שופ. (צילום: דף הפייסבוק של החנות)

הסחורה בחנות מתחדשת מדי שבוע, ומודל הסחר עובד באופן הבא: הלקוחות מצטרפים למועדון החברים ומשלמים דמי חברות חודשיים בסך 100 שקלים, אשר מזכים אותם באותו סכום לרכישה בחנות. הם רשאים להציג בפיתה-שופ פריטים מכל סוג, ועבור אלה שיימכרו – יזכו המוכרים לשובר רכישה באותו הסכום. בשובר יוכלו לרכוש פריטים, לצבור נקודות באופן חודשי או להשלים את הסכום החסר בשקלים.

"הגיעו כבר כסאות, כמה שולחנות, גופי תאורה ואפילו מוצרי מטבח", מספר קלמן, אחד המפתחים העסקיים של הקונספט. "אנחנו גם לגמרי בעניין של ריהוט. פחות מוצרי חשמל כי אנחנו לא רוצים לקחת אחריות על מה עובד או לא. גופי תאורה זה מעולה, נגיד, כי קל לראות שזה עובד."

בחנות מציגים גם מעצבי אופנה מקומיים, והיא מרוהטת ומקושטת בפרטי אמנות של המעצב אודי יפרח, בעבודות ממוסגרות של הצלמים איתן ברנט ואסף הינדן ובאוסף תכשיטים נדיר של גבירה תל אביבית שהורישה אותם לנכד שלה, המוצג על גבי ריהוט עץ עתיק שנתרם לחנות.

תערובת תכשיטים עתיקה ואקלקטית. פיתה-שופ (צילום: דף הפייסבוק של החנות)
תערובת תכשיטים עתיקה ואקלקטית. פיתה-שופ (צילום: דף הפייסבוק של החנות)

יש מוצרים שאתם לא מקבלים?
"אנחנו מקבלים מה שיפה ובמצב טוב. אנחנו מחפשים סטייל כדי שהחנות תמיד תשמור על קו אסתטי, מאוד חשוב לנו לא להפוך למחסן."

ואיך מתבצע התמחור?
"מתמחרים יחד. מי שמגיע אומר מה המחיר שהוא חושב ואנחנו אומרים את מה שאנחנו חושבים. אם מסכימים על התמחור – מצוין, אם לא – אז לא. זה חלק מהעניין של המקום, אנחנו רוצים לעזור לאנשים ללמוד איך לעשות סחר."

מה המודל הכלכלי של העסק?
"אנחנו מרוויחים מדמי החבר. כל חבר שרוצה להתחיל לסחור משלם 100 שקלים בחודש (85 שקלים לשלושת החודשים הראשונים, הנחת השקה/קורונה). כבר מהתשלום הראשון הוא זכאי להשתמש בסכום ברכישת מוצרים בחנות ככה שהכסף חוזר אליו מיד. כל תשלום חודשי הוא לשימוש באותו החודש."

מה התכניות להמשך?
"כרגע אנחנו פתוחים במתכונת הרצה למשך כמה שבועות. כשירגעו הדיבורים על סגר אנחנו מתכננים אירוע השקה עם תצוגת אופנה ברחוב בשיתוף פעולה עם כל העסקים בבלוק, ככה שכל הבגדים בתצוגה יהיו רק מנחלת בנימין. אנחנו כבר בקשר עם העירייה לגבי האירוע, אני מאמין שזה יקח עוד כמה שבועות עד שנקבל אישור."

אמנות ופיצ'עפקס בפיתה-שופ. (צילום: יח"צ)
אמנות ופיצ'עפקס בפיתה-שופ. (צילום: יח"צ)

פיתה-שופ, נחלת בנימין 34, בין השעות 00:18-00:11 ובימים שלישי ושישי בין השעות 00:16-00:11
לדף הפייסבוק של פיתה-שופ