ערי בירה: פסטיבלי הבירה הטובים בעולם

אוכל, מוזיקה, הופעות חיות והרבה מבשלות ומותגים מקומיים. לרגל פסטיבל Beers שייערך השבוע בתל אביב, בחרנו את פסטיבלי הבירה הטובים והחשובים בעולם. תפתחו יומנים

פסטיבל Beers. צילום דיויד סילברמן
פסטיבל Beers. צילום דיויד סילברמן
6 באוגוסט 2017

ברלין, גרמניה / International Berlin Beer Festival

ברוכים הבאים לבירגארדן הארוך בעולם, והוא אפילו קיבל בשנת 2011 גושפנקא של ספר השיאים של גינס. מדי שנה, למשך שלושה ימים בחודש אוגוסט, הופכת שדרת קארל מארקס שבברלין לבירגארדן ענקי עם כ־800,000 מבקרים ו־300 מבשלות בירה המוזגות כ־2,000 מותגי בירה של מבשלות קטנות וגדולות, מגרמניה והעולם כולו. השמועות מספרות שבין שאר המותגים בפסטיבל אפשר יהיה לפגוש השנה גם את חברת טמפו עם מותגי גולדסטאר, מכבי ואפילו נשר מאלט. הכוס הרשמית של הפסטיבל היא בנפח של 200 מ"ל כך שאפשר לטעום קצת יותר בירות עד שנופלים.

למי מומלץ: לאוהבי הארועים ההמוניים. 

מתי: 4.8־6.8

bierfestival-berlin.de

 

לברקוזן, גרמניה / Leverkusen Opladen Bierbörse

את העיר לברקוזן הרבה מכירים בזכות קבוצת הכדורגל, שידועה ביכולת החמצת התארים שלה. אבל באמצע אוגוסט מתקיים שם פסטיבל בירה שלא כדאי להחמיץ, בטח אם אתם באזור. ה־Bierbörse הוא סדרה של פסטיבלי בירה נודדים שנוחתים בחודשים מאי־ספטמבר בערים שונות בגרמניה. בפסטיבלים אפשר לטעום מותגי בירה מעשרות מבשלות מקומיות ובינלאומיות וליהנות ממגוון דוכני מזון. המזיגה היא לכוסות הממותגות של המבשלות תמורת פיקדון על הכוס. לכל מיקום האופי שלו, אך תמיד הכניסה לשטח הפסטיבל היא חופשית. בפסטיבל בלברקוזן, למשל, הישיבה היא באוהל קרקס ענקי המכיל אלפי מקומות ישיבה ובו מופיעות להקות מקומיות.

למי מומלץ: למי שרוצה לשתות בירה באווירה מקומית.

מתי: 11.8־14.8

bierboerse.com

 

בריסל, בלגיה / Belgian Beer Weekend

אם אתם לא אוהבים בירה אין לכם מה לחפש פה. 300 מותגי בירה מ־45 מבשלות, כולן בלגיות, וזהו. לא אוכל, לא מוזיקה, רק בירה. הכיכר המרכזית של בריסל הופכת בכל סוף שבוע ראשון של ספטמבר לבר אחד גדול. במרכז הכיכר נבנה מלבן ענקי המורכב מדוכני המבשלות. כל הדוכנים נראים אותו הדבר, אם זו מבשלה קטנה מאחד הכפרים ואם תאגיד בירה ענקי. אם אתם רעבים לכו לאכול באחת המסעדות שבסביבה. את הפסטיבל פותח טקס הענקת תואר אבירות מטעם גילדת מבשלי הבירה הבלגית לאנשים שעזרו בהפצת בשורת הבירה הבלגית. בין המוענקים, בשנים הקודמות, היו גם כמה יבואני בירה ישראלים. ביום השני של הפסטיבל מתקיימת תהלוכה מסורתית של כרכרות השייכות למבשלות בירה מקומיות.
זהו לא פסטיבל לציפורי לילה. הדוכנים נסגרים בסביבות השעה תשע בערב, אך מצד שני הם נפתחים כבר בעשר בבוקר. הכניסה לפסטיבל ללא עלות, מכירת הבירות כנגד אסימונים שאותם רוכשים במקום. כיאה לכבוד הרוכשים בבלגיה למשקה, כל בירה נמזגת בכוס הממותגת שלה. יש לרכוש אסימון פיקדון עבור כוסות הבירה. הביקוש לפסטיבל גבוה והתורים במקום ארוכים.

פסטיבל הבירה בבריסל. צילום: גלית דבירי
פסטיבל הבירה בבריסל. צילום: גלית דבירי

למי מומלץ: לחובבי בירה בלגית הארד קור.

מתי: 1.9־3.9

belgianbrewers.be

 

מינכן, גרמניה / Octoberfest

איך אפשר לדבר על פסטיבלי בירה בלי להזכיר את המפורסם והגדול מכולם, האוקטוברפסט שבמינכן, פסטיבל שיתקיים בפעם ה־184. שורשיו של פסטיבל זה הם בחגיגות הנישואים של קיסר בוואריה עם בחירת לבו, ועם השנים קצת חרגו שם מהמטרה המקורית. למרות שמו מתקיים הפסטיבל החל מאמצע חודש ספטמבר למשך שבועיים. במהלך השבועיים מבקרים בפסטיבל כחמישה וחצי מיליון מבקרים, והם צורכים כמויות אדירות של בירה. כיום הוא הפך לתיירותי מאוד. אם אתם רוצים למצוא מקום ישיבה לערב באחד מהאוהלים של המבשלות, כדאי לעשות הזמנה מראש – הרבה זמן מראש. הבירה מוגשת בכוסות ליטר ואפשר להשיג רק בירות ממבשלות הממוקמות במינכן עצמה.

למי מומלץ: לחובבי קלאסיקות. 

מתי: 16.9־4.10

oktoberfest.de

 

בודפשט, הונגריה / Főzdefeszt – Craft Beer Festival

בודפשט משופעת בפסטיבלי בירה. אחד מהם הוא פסטיבל בירות הקראפט המתקיים בפארק העירוני פעמיים בשנה (ביוני ובספטמבר). בפסטיבל משתתפות רק מבשלות קראפט מהונגריה ומהמדינות השכנות. הכניסה חופשית והתשלום על הבירה מתבצע באמצעות כרטיס נטען מיוחד לפסטיבל. הבירה נמזגת לכוסות זכוכית ממותגות של הפסטיבל שאותן ניתן לרכוש בכל אחד מדוכני המבשלות. על הכוסות סימוני נפח של 200 מ"ל או 400 מ"ל כך שאתם בוחרים כמה לשתות. האווירה במקום מאוד רגועה ולמקום מגיעות משפחות רבות לבילוי משפחתי של אחר צהריים. לצד הבירה אפשר ליהנות ממגוון מאכלים – מבשרים מעושנים במעשנות ענק ועד מנות טבעוניות.

למי מומלץ: למשפחות ולחובבי בירות הקראפט.

מתי: במהלך ספטמבר, עדיין לא נקבע תאריך מדויק.

fozdefeszt.hu

פסטיבל הבירה בבודפשט. צילום: גלית דבירי
פסטיבל הבירה בבודפשט. צילום: גלית דבירי

  

דנבר, קולורדו / Great American Beer Festival

זה 36 שנים ש־GABF נחשב לפסטיבל הבירה החשוב בארצות הברית. הוא נושא שיא גינס כמקום עם היצע ברזי הבירה הגדול ביותר בעולם במקום אחד ונחשב למקום הטוב ביותר לטעום בו את מיטב התוצרת של מבשלות הקראפט האמריקאיות. כל אחד מערבי הפסטיבל הוא בעצם ערב טעימות ציבורי אחד גדול. כרטיס הכניסה (85 דולר) מקנה את הזכות לטעימה חופשית של כ־3,500 בירות מכ־300 מבשלות. בצד הטעימות מתקיימות סדנאות בירה מקצועיות, כך שאם אתם רוצים לפגוש את הברומאסטר של המבשלה האמריקאית החביבה עליכם או לטעום את הבירה ההיא מהמבשלה שנמצאת במקום הכי נידח בארצות הברית, זה המקום.

למי מומלץ: לכל בירגיק שמכבד את עצמו.

מתי: 5.10־7.10

greatamericanbeerfestival.com 

 

 ולתל אביב יש BEERS

גבעתיים, עין שמר, מיני ישראל, אשקלון, נתניה, הוד השרון וכפר סבא הם רק חלק מהמקומות שבהם נערכו הקיץ פסטיבלי בירה בארץ, אך הפסטיבל המקיף מכולם, הנחשב ל"אירוע" של הענף, הוא BEERS, שמתקיים זו השנה השביעית בתל אביב. הוא התחיל בכלל בחורף, בהיכל מנורה מבטחים (אז נוקיה), כפסטיבל מקצועי יותר של בירה נטו – בלי הופעות, רעש ובלגן. כנראה לקהל הישראלי היה קשה לשתות בירה בחורף ללא איזו הופעה קטנה ליד, אז הפסטיבל הוזז לקיץ, למתחם התחנה.

הוא אורך שלושה ימים ומארח כ־15,000 מבקרים ששותים כ־9,000 ליטר בירה (לא בדיוק סטנדרט אירופי אבל בהחלט מכובד במונחים המקומיים). זהו הפסטיבל הישראלי עם המבחר הגדול ביותר של מותגי בירה – כ־200 מותגים ממבשלות מקומיות, קטנות וגדולות, ובירות יבוא מרחבי העולם. לצערנו הבירה בו נמזגת בכוסות פלסטיק (למה?), אבל מנת המזיגה (100 מ"ל) מאפשרת ליהנות מהמגוון.

פסטיבל Beers. צילום דיויד סילברמן
פסטיבל Beers. צילום דיויד סילברמן

Beers, מתחם התחנה תל אביב, 8.8־10.8 (שלישי־חמישי) מ־18:00, 70 ש"ח

(כולל 5 קופוני טעימה), 45 ש"ח למחזיקי כרטיס דיגיתל. לפרטים נוספים: beers.co.il