פסטיבל אוטופיה לסרטי מדע בדיוני בסכנת סגירה

הפסטיבל, המתקיים מדי שנה בסינמטק תל אביב, נמצא במשבר כתוצאה מעיכוב בהעברת תקציבים לשנת הפעילות הקודמת והקרובה ממשרד התרבות

הקרנה במסגרת פסטיבל אוטופיה. צילום: יח"צ
הקרנה במסגרת פסטיבל אוטופיה. צילום: יח"צ
3 ביוני 2015

חובבי המד"ב לא ישמחו לשמוע את זה: פסטיבל אוטופיה, הפסטיבל הבינלאומי לסרטי מדע בדיוני וקולנוע ז'אנרי, עומד בפני איום סגירה. בחודשים האחרונים מתמודדים מארגני הפסטיבל עם תקציבים שלא הועברו ממשרד התרבות לסינמטק תל אביב, התומך באירוע בשיתוף פעולה עם עמותת אוטופיה. "השנה היה קיצוץ בגובה התמיכה ביחס לשנה שעברה, אבל הכסף עוד לא הועבר. הפסטיבל אמור להתקיים בעוד שלושה חודשים, אבל יש לי ספקים שעוד לא קיבלו תשלום על עבודתם בפסטיבל הקודם", אומר אורי אביב, מנהל הפסטיבל. "בינתיים אנחנו עובדים עם שורת מתנדבים, אבל אנחנו צריכים לעבוד מול ספקים, להזמין כרטיסי טיסה וחדרי מלון ואין לנו איך לעשות את זה. אנחנו בקיפאון".

פסטיבל אוטופיה, המתקיים בתל אביב מדי שנה בסתיו, מציג סרטים חדשים, מישראל ומהעולם, בסוגות המד"ב, פנטזיה, אימה, מתח והרפתקה, לצד כנסים ותערוכות בנושאי חברה וטכנולוגיה, מדע ואתיקה, תרבות ועוד. בספטמבר הקרוב אמור הפסטיבל להתקיים במסגרת אירועי שבוע החדשנות של DLD Tel Aviv Innovation Week. אך כאמור, המארגנים עומדים בחודשים האחרונים מול שוקת שבורה.

"חצי מתקציב 2014 עוד לא הועבר אלינו – סכום של 126 אלף שקל, זאת בנוסף לתקציב 2015 שלא הועבר כלל ועומד על 210 אלף שקל", אומר אביב. למעט משרד התרבות המעביר את עיקר התקציב, תומכים בפסטיבל גם עיריית תל אביב ומשרד החוץ. "פנינו בשבוע שעבר למנכ"לית משרד התרבות, אך התשובה שקיבלנו היא שהם עומדים בקשר ישיר עם הסינמטק ולא יכולים לחשוף אינפורמציה על ההתקשרות בניהם. בסינמטק גם לא יודעים למה זה קורה ומתי זה ייפתר. אלון גרבוז, מנכ"ל הסינמטק, אומר שהוא מקווה שזה יסתיים במהרה אבל כבר עברו 5 חודשים וזה לא הסתיים". כשפנינו למשרד התרבות הובהר כי הגוף הנתמך הוא סינמטק תל אביב והוא זה הנידון בוועדת התמיכות, ולכן ההתקשרות נעשית מולו בלבד. תגובתו של גרבוז לא התקבלה עד לרגע פרסום הכתבה.

איך אתם מתמודדים עם הספקים שלא קיבלו תשלום עד עכשיו?

"לשמחתי הרבה מדובר באנשים שאנחנו עובדים איתם באופן שוטף והם מגלים הבנה. אבל השם הטוב שלנו והיכולת לעבוד עם אנשים בצורה סבירה נמצאים בסיכון. זאת לא דרך לעבוד וכעצמאי אני לא רוצה לגרום למישהו אחר דבר כזה".

אורי אביב וארי פולמן לאחר הקרנת הסרט "כנס העתידנים" בפסטיבל אוטופיה 2013. צילום: יח"צ
אורי אביב וארי פולמן לאחר הקרנת הסרט "כנס העתידנים" בפסטיבל אוטופיה 2013. צילום: יח"צ

מה יעלה בגורל הפסטיבל הקרוב?

"ב-22.06 יתקיים אירוע התרמה בתל אביב. הוא תוכנן מראש כאירוע התרמה סטנדרטי לעמותה ולפסטיבל עצמו כדי לחשוף את התכנית ל-2015, ועכשיו הוא קיבל משנה תוקף וטוויסט לא נעים. אני רוצה להאמין שעד מועד הפעילות זה יהיה מאחורינו. בינתיים אנחנו עושים מה שאפשר בלי כסף. שורה של מתנדבים עושים לילות כימים בצפייה ובבחירת סרטים, בהכנות. זה הפרויקט האישי שלי ואני עובד עליו יום ולילה. בשבועות הקרובים אנחנו אמורים להתחיל להתקשר עם ספקים בשטח ולא רק לעבוד וירטואלית".

מה מתוכנן לפסטיבל 2015?

"אנחנו שוב נשתף פעולה עם שבוע החדשנות של תל אביב. זה חיבור מעולה שאנחנו מאד שמחים עליו. באירוע ההתרמה נחשוף את תכנית הסרטים או לפחות את חלקה. אנחנו מאד גאים בפסטיבל השנה – יש כמה סרטים ואורחים שהם שיחוק. הגענו לפוזיציה מאד טובה בצוות וביכולות שלנו מול חו"ל וגם בייצוג שלנו בזירת הקולנוע שעוסקת בקשר בין מדע למדע בדיוני, ובחדשנות טכנולוגית. יש לנו שורה ארוכה של אורחים שיהיה חבל לאבד".

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "הנושא נידון בימים אלה בוועדת התמיכות של משרד התרבות והספורט ונבדק אל מול סינמטק תל אביב, שהינו הגוף הנתמך על ידי המשרד בגין פעילות הפסטיבל ודיווח עליה במסגרת פעילותו. ועדת התמיכות תמסור החלטה ישירות לסינמטק תל אביב עם השלמת הבדיקה".