פסטיבל א-ז'אנר: 5 מופעים מומלצים

פסטיבל א-ז'אנר נפתח השבוע זו הפעם ה-12 בתיאטרון תמונע תחת הנושא "כיבוש". איזה מופעים אסור לכם לפספס?

Entropic Institute. צילום: אניה ביוטלר
Entropic Institute. צילום: אניה ביוטלר

פסטיבל א-ז'אנר יפתח היום (18.3) בפעם ה-12 בתיאטרון תמונע וינסה כמו בכל שנה להכניס מעט סקס אפיל אוונגרדי לאמנות התיאטרון. השנה בחרו המנהלים האמנותיים של הפסטיבל יאיר ורדי ונאווה צוקרמן בנושא שגם הוא ידע ימים טובים יותר בכל הנוגע לסקס אפיל או אפילו עניין ציבורי – כיבוש. מה שכן, לרוב אפשר לסמוך על א-ז'אנר שיפתיע את הקהל בזוויות הסתכלות רעננות, גם מבחינה אסתטית וגם מבחינה תוכנית. להלן המלצה על כמה עבודות מסקרנות מבין הרפרטואר העשיר של הפסטיבל שלא כדאי לפספס:

"The Details" – אבי מוגרבי ונועם ענבר

אבי מוגרבי הוא שם נרדף לעשייה דוקומנטרית-קולנועית פוליטית ובועטת, אך גם מודעת לעצמה ואפילו משעשעת במידה. נועם ענבר הוא פחות או יותר אותו דבר, אבל במוזיקה. ביחד יצרו השניים קומפוזיציית וידאו, שמתפרשת על ארבעה מסכים ומפציצה את הקהל בדימויים כאוטיים מחיי הכיבוש בשטחים. חוץ מזה, השניים הם גם פרפורמרים מצוינים.

מתוך "The Details"
מתוך "The Details"

"30 שניות במיקרו" – לורה קירשנבאום ומעיין מוזס

שתי פרפורמריות צעירות מתרגמות את המציאות הפוליטית בישראל לקומפוזיציה של מכשירי חשמל ביתיים: מיקרו, שואב אבק, בלנדר וכו'. מתוך הפעולות היומיומיות שמתבצעות סביב המכשירים, והדיבורים שביניהן, אמורה להיווצר עבודה שדנה בחוסר האונים שלנו. הרעיון נשמע שנון, וגם השמועות גורסות שהתוצאה היא חיננית במיוחד.

צילום: נורית אגוזי
צילום: נורית אגוזי

"תורת הזרע" – דפנה זילברג

היתרון הגדול בעבודתה של דפנה זילברג הוא העובדה שהצליחה לכנס אליה שלוש מהפרפורמריות הבולטות של סצנת הפרינג' הישראלית: אפרת ארנון, עלית קרייז ונטלי צוקרמן. גם הנושא של העבודה – הערכים הבעייתיים של החברה הישראלית, כפי שהם משתקפים מקטלוג בנק הזרע – הפך אותה למסוקרת והמדוברת ביותר בפסטיבל, עוד לפני שהתחיל.

תורת הזרע (לוגו)
תורת הזרע (לוגו)

"תדרוך" – תנועה ציבורית

"תנועה ציבורית" היא שם דבר בסצנת האוונגרד המצומצמת בתיאטרון הישראלי בזכות עבודותיה החתרניות, שמתרחשות במרחב הציבורי. העבודה הנוכחית, בביצועה של דנה יהלומי, דווקא בוחרת במרחב מצומצם ביותר: משרד תל אביבי. במסגרת זו תקיים יהלומי פרפורמנס מסקרן לצופה אחד בכל פעם, שיעסוק בכוחות הפועלים בעולם האמנות.

Entropic Institute TLV

מופע הנעילה של הפסטיבל נוצר על-ידי אורחים לוהטים מגרמניה, הצמד deufert&plischke. השניים ייצרו חלל ציבורי רחב מימדים, שיתפרש על-פני כל חללי תמונע ומבטיח להגיע אפילו עד הבימה. במהלך אירוע של כארבע שעות, יטושטשו הגבולות בין הפרפורמרים לצופים וייבחנו יחסים בין האמנות לכוח באמצעות דמותה המיתולוגית של ארכנה, האישה שקראה תיגר על האלה אתנה. המופע נוצר בשיתוף פעולה עם Moves Without Borders ועם מכון גתה ישראל.

צילום: אניה ביוטלר
צילום: אניה ביוטלר