הטרנד החם של הרגע הוא ג'אז. עכשיו זה גם הפסטיבל הכי מגניב

מונוניאון (צילום: יחסי ציבור)
מונוניאון (צילום: יחסי ציבור)

פסטיבל הג'אז של תל אביב-יפו חוזר בסופ"ש הקרוב מהפוגת הקורונה שלו הישר אל התדר ושאר הספייסים האהובים של בית רומנו, עם הופעות מסעירות, מסיבות פרועות, כיתות אמן מלהיבות וכמה אמנים בינלאומיים אגדיים. אם יש מקום נכון להיות בו - מצאתם אותו. אמרנו שהכניסה חופשית?

איך הפך ז'אנר הג'אז המקשיש לדבר הכי חם בעיר? ובכן, כמה ברים מרכזיים שהתחילו לשים דגש על ג'אז בפסקול הלילי שלהם (מיראז', ג'ונז), קצת השראה מבירות העולם, והרבה בזכות סדרת אירועי "ג'אז זה מגניב" בתדר, שחקקה על דגלה את האמירה לפיה "יותר מדי אנשים בעולם לא מכירים את הג'אז בתור מה שהוא – הצורה המזוקקת ביותר של קוליות שאי פעם תורגמה למוזיקה". לפיכך אך טבעי שפסטיבל הג'אז של תל אביב חוזר מהפוגת הקורונה שלו הישר אל מתחם התדר בבית רומנו, 18-16 בדצמבר (זה יוצא שישי-שבת-ראשון, למי שאיבד את הלו"ז), עם הופעות בינלאומיות, סדנאות וכיתות אמן, הקרנות סרטים ומסיבות. ברמה המוזיקלית יש כמה סיבות טובות להגיע לשם ומיד נפרט, אבל ברמה הבליינית יש אפס סיבות טובות לא להגיע לפסטיבל – כי הכניסה חופשית.

כן, אנחנו מדברים על סופ"ש ארוך וגרובי של מוזיקה שוחרת חופש, ספונטניות וחקירה עצמית, פסטיבל שלם בניהולם של צח בר וספי ציזלינג בשת"פ עם עיריית תל אביב- יפו, והם עומדים להפוך את הפסטיבל המסורתי והמאופק לחגיגה של מוזיקה סוחפת עם ביטים משוכללים ואלתורים מטורללים. הפסטיבל ייפתח ביום שישי ושבת החל מהשעה 13:00 (בראשון מ-18:00) עם עשרות הופעות ואירועים חינמיים (הכניסה לאירועים בקומה השנייה בהרשמה מראש). שנתחיל עם כמה המלצות? בטח שנתחיל:

1. בירדמן לייב // אנטוניו סאנצ'ז

המלחין והמתופף הגאון שמאחורי הפסקול המופתי של הסרט "בירדמן" יתייצב בחלל התדר כדי לבצע לייב ובקטע וירטואוזי לחלוטין את המוזיקה המקורית של הסרט תוך כדי הקרנתו תחת כיפת השמיים. זה קורה אחרי הופעה של שביעיית דודו בלילטי עם אגדת הפסנתר הבינלאומית קירק לייטסי ולפני הופעה של להקת טאטרן המעולה, כך שצפוי אחה"צ של מוזיקה מושלמת שיזרום לתוך הערב והלילה. תהיו שם.

2. כיתת אמן // אריק אלכסנדר

אחד הסקסופוניסטים החשובים והמעוטרים בעולם יגיע לספייס של הוולנוב (זה החלל מול מסעדת רומנו בקומה השנייה), שם ירביץ בקהל תורת ג'אז עם רשמים, השראות ותובנות מקריירה מתמשכת בין שיקגו לניו יורק ושיתופי פעולה עם ענקים דוגמת רון קרטר, אידריס מוחמד ופאט מרטינו. אחריו יתייצבו ההולווייז הנהדרים למופע חפלה מכשף ויקנח את הערב הדי.ג'יי המקומי המוערך תאי רונה. אנחנו נרקוד את זה.

3. אפטר פרוע // דונה ליק ופורטונה סאונדסיסטם

חגיגות היום הראשון של פסטיבל הג'אז יסתיימו במסיבה שמחה ומשוגעת ברומנו, כשהקרו המצוין של פורטונה רקורדס יארח את מלכת הסלקשן הבריטית דונה ליק, עם שלל אוצרות רקידים ונדירים מתחומי האפרו-ביט, אסיד-ג'אז ודאנסהול. יש סיכוי שתזוזו כמו שלא זזתם מעולם.

4. מופע איחוד מרגש // אניקוקו

אנסמבל הגלובל פאנק של כמה מאשפי הגרוב המשמעותיים במוזיקה המקומית מתאחד וזה קורה בשבת. כשני עשורים אחרי ששברו את המועדונים של תל אביב אי שם בתחילת המילניום, חוזר הסופרגרופ הפאנקי לשחזר את הקסם. בין הנגנים – שלומי אלון, קותימאן, יאיא כהן אהרונוב, סאבו, מתן גוב ארי ועידן קופפרברג. בתכלס הם כל כך עתיקים שאין אפילו תיעוד שלהם ביוטיוב, אז תצטרכו להאמין לנו וקחו בינתיים את השיר החדש והיפהפה הזה של קותימאן.

4. ההופעה שאסור להחמיץ: מונוניאון + בלאק דיינמייט

הוא היה הגיטריסט האחרון של פרינס, יש לו נוכחות ויראלית ברשתות עם קאברים בלתי נתפסים לאוצרות מהאינטרנט, ויש לו סריגים זוהרים מהממים וחוש סטייל של ילדת שיבויה יפנית, והוא פעיל בחזיתות רבות בסצינת הניו ג'אז האמריקאית, כולל שת"פים משמעותיים (מג׳ורג׳יה אן מולדרו עד Ne-Yo). הוא יסגור את הלילה הראשון של הפסטיבל במופע דואו לצד המתופף בלאק דיינמייט וזאת הופעה שכל חובב מוזיקה צריך לראות.

5. ישראלי נדיר // עוזי נבון

כוכב הקצב, האגדה המקומית והנוסע בזמן מהסבנטיז, הלוא הוא עוזי נבון, במופע מקור חדש ומיוחד לכבוד הפסטיבל, שמטרתו לחגוג את הקולות הנשיים המשמעותיים בזמר העברי מכל הזמנים. יעלו להתארח – שלל אורחות סודיות. יהיה ג'אזי ופאנקי כמו פעם.

6. מופע מיוחד // אמבריו ואבטה בריהון

אירועי יום ראשון בפסטיבל ייפתחו בהופעה של אמבריו, להקת הקראוטרוק האגדית מגרמניה ששייכת לתור הזהב של הז'אנר ומאז לא הפסיקה לדחוף את המעטפת, לשתף פעולה עם מאות מוזיקאים ולערבב סולמות ומקצבים ממזרח אפריקה עד הודו. הקראוטים מגיעים לראשונה לארץ להופעה מיוחדת לכבוד הפסטיבל ויארחו את סקסופוניסט העל והנציג המכובד ביותר של האתיו-ג'אז במחוזותינו, אבטה בריהון. אחריהם יעל ספי ציזלינג ויעיף את כולנו לחלל.

7. מרים צגאי אמהוי // מאיה דוניץ

בחלל הוולנוב תבצע בראשון האמנית והיוצרת הרב תחומית קטעים מקוריים בגרסת סולו פסנתר, לצד יצירות של אחת התגליות המרגשות במוזיקה המקומית – הפסנתרנית והנזירה האתיופית מירושלים מרים צגאי אמהוי – שדוניץ סייעה בהבאת יצירותיה לאור ולקהל הרחב.

>> פסטיבל הג'אז תל אביב-יפו, שישי עד ראשון, התדר בבית רומנו. פרטים מלאים על הליינאפ והרשמה מראש כאן