עם כל הצער והכאב: פסטיבל הצילום הבינלאומי ישבור לכם את הלב

צילום של תמר דוננה, מתוך תערוכת "תמונות מלחמה", פסטיבל הצילום הבינלאומי
צילום של תמר דוננה, מתוך תערוכת "תמונות מלחמה", פסטיבל הצילום הבינלאומי

פסטיבל הצילום הבינלאומי היה אמור להיערך בנובמבר, אבל בשבעה באוקטובר הכל השתנה ובסוף החודש הוא יתקיים בפעם ה-11 בתל אביב, כשבין 50 התערוכות שיוצגו בו נשמר מקום מרכזי לצילומי המלחמה של המילואימניקים ומשפחות המפונים והעקורים. הכינו את הדמעות

האסון והמחדל בשבעה באוקטובר תפסו את אנשי PHOTO IS:REAL ומרכז ענב בישורת האחרונה של ההכנות לפסטיבל הצילום הבינלאומי ה-11, שהיה מיועד להיפתח בתחילת נובמבר 2023. המלחמה עוד לא תמה ותוצאותיה ילוו אותנו עוד זמן רב, אבל הפסטיבל שבוטל בנובמבר ייצא לדרך ב-27 במרץ במרכז ענב לתרבות ובגן העיר הסמוך.

>> דיס איז פיין: המציאות מביסה כל דימיון בתערוכת "עדות מקומית"

הפסטיבל יתקיים כמתוכנן במתחם מרכז ענב וגן עופר בתל אביב, ויציג עשרות תערוכות מהארץ ומהעולם שיהיו פתוחות לקהל ללא עלות. אל הפסטיבל יתווספו מספר תערוכות חדשות בעקבות המלחמה, והמארגנים ובראשם המנהל האמנותי אייל לנדסמן והאוצרת הראשית מיה ענר, מסבירים כי היום יותר מאי פעם ישנה חשיבות עליונה לתרבות ואמנות כערכים מובילים בחברה מתוקנת וכי הם מאמינים בכוחו של הצילום להשמיע קול, לעורר מודעות, לפתוח דיון ולעורר לפעולה.

צילום של יורם אלעזרי מתוך התערוכה "מחאה משמיים", פסטיבל הצילום הבינלאומי
צילום של יורם אלעזרי מתוך התערוכה "מחאה משמיים", פסטיבל הצילום הבינלאומי

הפסטיבל מציע במה ייחודית לשתף ולחשוף, לצעוק וללחוש את כל מה שצריך להישמע באמצעות הצילום במטרה לקדם שיח, לחזק את חופש הביטוי ולתת קול לכולן/ם ללא הבדל דת, גזע ומין וללא הדרת אוכלוסיות, דעות ורעיונות. במהלך הפסטיבל יוצגו כ-50 תערוכות שונות ובהן יוצג מגוון רחב של פרשנויות חברתיות ואישיות על כמה מהנושאים האקטואליים והבוערים שמעסיקים את החברה בארץ ובעולם.

צילום של רעות ברנע (!), מתוך התערוכה "תמונות מלחמה", פסטיבל הצילום הבינלאומי
צילום של רעות ברנע (!), מתוך התערוכה "תמונות מלחמה", פסטיבל הצילום הבינלאומי

בין התערוכות המסקרנות בפסטיבל: תערוכה מיוחדת של יוצרים תושבי הדרום והצפון נפגעי מלחמת אוקטובר 2023, תמונות בלעדיות של חיילי מילואים מהמלחמה, משבר הפליטים בארץ ובעולם, המחאה נגד ההפיכה המשטרית, המלחמה באוקראינה, התמודדות עם פוסט טראומה, קהילת הלהט"ב ועוד. בנוסף, תוצג תערוכה מיוחדת המבוססת על ספרו החדש של אשכול נבו (ובשיתוף פעולה עמו), תערוכת יחיד לזוכה פרס "מיתר" לצילום 2022 סטפן גלדייה (פריז), ותערוכה מיוחדת בשיתוף פעולה עם מכון אדם מישקביץ וקרן שלום פולין, המציגה את תמונותיהם של אנשי הקהילה היהודית שחיו בפולין ערב השואה, לציון 80 שנים למרד גטו ורשה.

צילום של סטפן גלאדייה, מתוך תערוכת היחיד שלו כזוכה פרס "מיתר", פסטיבל הצילום הבינלאומי
צילום של סטפן גלאדייה, מתוך תערוכת היחיד שלו כזוכה פרס "מיתר", פסטיבל הצילום הבינלאומי

פסטיבל הצילום הבינלאומי ה-11 של PHOTO IS:RAEL היינו אירוע הצילום הגדול ביותר בישראל והיחיד הנותן במה לאקטיביזם חברתי לצד גופי עבודה מרתקים של צלמים ואמנים מכל העולם. הפסטיבל מציג כ – 50 תערוכות של צלמים ישראלים ובינלאומיים מובילים, לצדם עשרות אירועים, מפגשים וסיורים מיוחדים, פאנלים, הרצאות, וכן אירועי אמנות רב-תחומית. האירועים יתפרשו על פני כל מתחם מרכז ענב וגן העיר – באולם מרכז ענב לתרבות, בלובי השקוף של המרכז, על הגג וברחבי גן העיר. במהלך 2024 ימשיך הפסטיבל לנדוד אל הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית ויוצג באתרים נוספים בישראל.
>> פסטיבל הצילום הבינלאומי ה-11, 6.4-27.3, מרכז ענב לתרבות וגן העיר. עוד פרטים על התערוכות באתר הפסטיבל