שתי נשים הקימו פסטיבל לילדים על הספקטרום – וזה לגמרי פוליטי

לאור אלתרמן ברנע, מייסדת מאמאזון, נמאס שהיא לא יכולה לקחת את בנה להצגות רגילות. אז היא ואשת התיאטרון שרון גבריאלוב מצאו את התשובה לישראל שסובלנותה פוקעת

אור אלתרמן (מימין) ושרון גבריאלוב (צילום: דין אהרוני רולנד)
אור אלתרמן (מימין) ושרון גבריאלוב (צילום: דין אהרוני רולנד)
1 באוגוסט 2018

פסטיבל "מקומות שמורים" לא מיועד לכל הילדים. "לילדים רגילים יש אלף פסטיבלים, לילדים על הספקטרום יש רק את הפסטיבל הזה", מסבירה המייסדת אור אלתרמן ברנע את הקונספט מאחורי האירוע, ומשתמשת בבאז וורד הטלוויזיוני של הרגע. "עכשיו הילד שלי מבודד כי אף מסגרת לא מותאמת בשבילו, אבל אם הוא יישב בהצגה ויחווה אותה בתנאים שמתאימים לו, ואחר כך יפגוש ילד אחר שראה את אותה ההצגה והם יוכלו לדבר – יהיה להם משהו במשותף. סוף סוף הילד שלי יוכל לראות תיאטרון כמו שאר הילדים".

את הדברים הללו אומרת אלתרמן ברנע מניסיון אישי, כאם לילד על הרצף האוטיסטי. אלתרמן ברנע, אם להיילי בת 8 ורוקי בן 4 וחצי, פרסמה לפני שנה פוסט שזכה לתהודה רבה במאמאזון, עמוד הפייסבוק שייסדה. היא שיתפה את התחושות המורכבות שעלו בה לאחר הגילוי שרוקי מאובחן על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה, ומאז היא מקדמת את המודעות לצורך בטיפול וטיפוח ילדים מיוחדים בכל צורה אפשרית.

אור אלתרמן (מימין) ושרון גבריאלוב (צילום: דין אהרוני רולנד)
אור אלתרמן (מימין) ושרון גבריאלוב (צילום: דין אהרוני רולנד)

עוד כתבות מעניינות:
מה עושים עם הילדים באוגוסט? מדריך הפעילויות השלם
ביקרנו במוזיאון הטבע החדש ונדהמנו
אתרי הקמפינג הכי מומלצים למשפחות

את הפסטיבל היא יזמה עם אשת התיאטרון שרון גבריאלוב, בשיתוף המרכז לטיפול וחקר באוטיזם, לאחר שהן נכחו בפסטיבל דומה שנערך בניו יורק. הוא יתקיים במשך יומיים במוזיאון תל אביב ויציג הצגות ילדים מוכרות יותר או פחות ומופעי מחול ומוזיקה. כדי להתאים אותו לקהל ילדים על הרצף האוטיסטי, נערכו באולם שידלובסקי במוזיאון התאמות פיזיות שכוללות שינויים בתאורה, בהגברה ובסידור הישיבה מול הבמה. גם ההצגות עצמן עברו התאמות בתוכן ובצורה – פישוט לשוני, הסרת מהלכים דרמטיים שיכולים לעורר חרדות אצל הילדים ועידון של התפאורה והתלבושות.

"עבור הרבה ממי שיגיעו לפסטיבל זו חוויה תרבותית ראשונית לחלוטין", אומרת גבריאלוב. "חלקם הגדול מעולם לא חוו הצגת תיאטרון. מבחינתם לצאת החוצה, לשבת באולם, להגיע למקום מסודר – כל מה שנראה לנו מובן מאליו – הוא לוגיסטיקה מורכבת. הפסטיבל מעניק גישה עדינה וחלקה, כניסה אטית לתוך העולם הזה".

"חלק מהעניין של הפסטיבל הוא הנגישות", מוסיפה אלתרמן ברנע, "אבל כשמדברים בארץ על נגישות מדברים על נגישות פיזית – רמפות או שפת סימנים. נגישות נוירולוגית וקוגניטיבית זה משהו שפחות מודעים אליו. אנחנו מקוות שהפסטיבל הזה יגרום לאנשים להבין את זה".

"מתייחסים לילדים שלנו כאל סוג ב'"

הצורך באירוע כזה היה כנראה אקוטי. ההדסטארט לפרויקט השיג את תקציב היעד תוך כשבוע, וחמישה ימים מפתיחת הקופות הוא כבר היה סולד אאוט. "כל הכרטיסים שהיו פתוחים לקהל הרחב נמכרו", מספרת גבריאלוב. "כל האמנים שמשתתפים עשו את זה מתוך הזדהות עם המטרה. זו תחושה נהדרת, הייתה חוויה מדהימה לעבוד עם כולם, הם היו שותפים מלאים, סקרנים מאוד לנושא, ותוך שנייה נכנסו לזה".

כך למשל בהצגה "פלא" של עלמה זהר, הן הבינו שהחלפת התלבושות עשויה לעורר חרדות, והסיפורים, שחלקם מעט מורכבים ומפחידים, ירדו מהפרק. "הייתה נכונות מדהימה מצד עלמה לעשות את המופע שלה אבל רק עם השירים ועם קטעי קישור מאוד פשוטים וקצרים", אומרת גבריאלוב. "רכבת המתנות של סבא וסבתא", הצגה של תיאטרון הקרון, עברה התאמות קלות של סאונד וקצב דיבור. אלתרמן מסבירה שאמנם הרבה מהצגות הפסטיבל כבר מוצגות במסגרות של חינוך מיוחד ולכן הוכיחו את עצמן, אבל לא זה היה הקריטריון המרכזי לבחירת ההצגות אלא טיבן.

בתקופה שבה אמנים ויזמי תרבות מעדיפים להימנע מלדבר על פוליטיקה, אלתרמן ברנע דווקא מדגישה את הקשר בין מה שקורה היום בישראל לפסטיבל. "לגדל במקום כמו מדינת ישראל ילד שהוא קצת שונה, או לגדול קצת שונה, זה בלתי נסבל. החברה פה נהיית פחות סובלנית, יותר גזענית, יותר שובינסטית, יותר הומופובית – כל מה שלא מתיישר עם המודל של הגבר הלבן לא נחשב. מתייחסים לילדים שלנו כאל סוג ב'. אין אף אחד מבחוץ, שלא קשור לזה באופן אישי, שמתגייס לדברים האלה. הדבר הנכון לעשות הוא להילחם על הילדים, ותמיד הורים מנהלים את המאבקים האלה. אני מקווה שהפסטיבל הזה יגרום לאנשים אחרים מתחום התרבות או האמנות, שיש להם כוח בידיים, לעשות שינוי מהמקום שלהם".

← מוזיאון תל אביב לאמנות, שד' שאול המלך 27 תל אביב, שבת־ראשון (18.8־19.8)

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד