תחזיקו אצבעות: נפגעי פסטיבל נובה תובעים מהמדינה 200 מיליון ש"ח

פסטיבל נובה, ראש השנה ספטמבר 2023 (צילום: אינור קגאנו/Tribe Of Nova)
פסטיבל נובה, ראש השנה ספטמבר 2023 (צילום: אינור קגאנו/Tribe Of Nova)

42 משורדי פסטיבל נובה שנפגעו בגוף ובנפש התאגדו כדי לתבוע את צה"ל, השב"כ, משרד הביטחון ומשטרת ישראל תביעת נזיקין דרמטית בגין רשלנות ושרשרת מחדלים שהובילה לטבח הנורא. "שיחת טלפון אחת למפקד האחראי כדי לפזר את המסיבה באופן מיידי הייתה מצילה את חייהם של מאות משתתפים"

זה הולך להיות מעניין וחשוב: קבוצה של 42 מנפגעי הטבח בפסטיבל נובה הגישה תביעת נזיקין אזרחית נגד צה"ל, השב"כ, משרד הביטחון ומשטרת ישראל בבית המשפט המחוזי בתל אביב, ובה היא תובעת 200 מיליון שקל על "מחדלים קשים ורשלנות פושעת של הנתבעים ביחד ולחוד, אשר גרמו לנכויות קשות של התובעים והרסו את חייהם".

התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין ענת גינזבורג וגלעד גינזבורג, מתייחסת בעיקר למחדל במסגרתו לא הורו כוחות הביטחון על ביטול או פינוי מיידי של המסיבה במהלך הלילה שבין ה-6.10 וה-7.10, כשהתראות על התפתחות של מצב ביטחוני חריג כבר היו בידי הרשויות. בקטע מצמרר במיוחד של התביעה נטען כי "שיחת טלפון אחת של גורמים בצה"ל למפקד האחראי על המסיבה כדי לפזר אותה באופן מיידי נוכח הסיכון הצפוי, הייתה מצילה את חייהם ומונעת את הפציעות בגוף ובנפש של מאות משתתפי המסיבה לרבות התובעים. אין להבין את הרשלנות והמחדל הקשה".

לרפא את השבט. פסטיבל נובה, ספטמבר 2023 (צילום: ינור קגנו/Nova Tribe)
לרפא את השבט. פסטיבל נובה, ספטמבר 2023 (צילום: ינור קגנו/Nova Tribe)

פסטיבל נובה, מותג מסיבות הטבע המוביל בסצנת הטראנס הישראלי, נערך במתחם הסמוך לקיבוץ רעים לאחר שהועבר אליה ממיקומו המיועד שהתבטל. בלילה שלפניו נערך במקום פסטיבל טראנס אחר, שקיבל אישור משטרתי שלושה חודשים קודם לכן, וברגע האחרון התקבלה בקשה להאריך אותו בלילה נוסף כדי לאפשר את קיומו של פסטיבל נובה.

לטענת התביעה, בשלב זה הביעו קצינים בכירים באוגדת עזה חשש ביטחוני מקיום מסיבה המונית סמוך לגבול עזה, וקצין המבצעים של אוגדת עזה התנגד לקיום המסיבה ואף הדגיש כי צה"ל יתקשה לאבטח את המסיבה בגלל שמחת תורה ויציאתם של חיילים רבים הביתה. למרות זאת, ניתן האישור לקיים את הפסטיבל.

נובה | 06:29 | מיצג הנצחה תודה לכל עשרות אלפי האנשים שהגיעו, כיבדו וריגשו אותנו בהגעתם, נוספו תאריכים אחרונים ואנחנו…

Posted by TRIBE of NOVA on Saturday, December 30, 2023

בנוסף, בשעות הבוקר המוקדמות מאוד שלפני הטבח, הקפיץ ראש השב"כ לעוטף עזה את "צוות טקילה" המופעל במקרים של חשש לחדירת מחבלים, אליו חבר גם כוח ימ"מ משטרתי. גם בשלב זה לא הורו כוחות הביטחון מיידית על פיזור המסיבה. וכל השאר הוא טרגדיה שעדיין מדממת למדינה שלמה בלב.
364 ישראלים וישראליות נטבחו בפסטיבל נובה, 40 נחטפו לעזה, חלקם שוחררו וחלקם עדיין שם.