גבריות רעילה מאוד: מה מספרים לנו השירים ב"צעירה מבטיחה"?

מתוך הסרט "צעירה מבטיחה".
מתוך הסרט "צעירה מבטיחה".

מבקרת הקולנוע שלנו חזרה לפסקול של אחד הסרטים המדוברים של השנה ומצאה בו אוצרות מכשפים שמצליחים להתכתב הרבה מעבר למצופה עם העלילה | אין בפנים ספוילרים, אל דאגה, אבל היכונו לזמזם חלק מהשירים האלה לזמן מה (ולכו לצפות בסרט)

2 ביוני 2021

"הייתי עסוקה בלחשוב על בנים, בנים, בנים. הייתי עסוקה בלחלום על בנים, בנים, בנים". "Boys" של צ'ארלי XCX בגרסת רמיקס של Droloe נשמע על רקע הסמלים המסחריים של חברות ההפקה וההפצה של "צעירה מבטיחה". תמונות הפתיחה של הסרט מתמקדות באזור החלציים של גברים רוקדים במועדון לילה, וממשיכות את נקודת המבט המנוסחת בשיר. ואז זה מתהפך. המצלמה מוצאת שלושה גברים בחליפות שעומדים ליד הבר ומדברים בזלזול על עמיתה לעבודה עד שמבטם מופנה לקאסי (קרי מליגן) שיושבת בצד ונראית שפוכה לגמרי.

בביקורת הנרגשת שלי על "צעירה מבטיחה" כתבתי שלחוויה החושית העזה שהסרט מספק תורם פסקול אירוני ומכשף של שירים אהובים שנשים שרו על גברים. עם יציאת הסרט למסכים בישראל, חזרתי אליו לבחון את השירים עתירי האסוציאציות, שחלקם מקבלים משמעות חדשה מההקשר שבו שובצו. הטקסט ללא ספוילרים, והשירים המוזכרים אינם מאורגנים לפי סדר הופעתם בסרט.

Stars Are Blind

פריס הילטון שרה בקולה המתפנק על גברים שרק רוצים לנצל אותה, אבל "אתה רואה את האני האמיתית". זה לכאורה שיר אהבה, אלא שהקליפ בשחור לבן שמלווה אותו מתאר דוגמנית שמפתה את הצלם שלה ואז גונבת את המכונית שלו. ב"צעירה מבטיחה" הלהיט הלבנבן בקצב הרגאיי מלווה מונטאז' רומנטי בצבעי ורוד ותכלת מסמאי עיניים. חלק מהזמן קאסי ובן זוגה אפילו שרים ורוקדים עם השיר. אלא שכמו בקליפ, יש כאן הונאה. חלק ממילות השיר נעלמות מאחורי הדיאלוגים בסיקוונס, אבל עורך הסאונד דאג שרגע שלפני שהוא נעלם מהפסקול נשמע את המשפט "אני יכולה להיות גם השטן וגם מלאך". המלאך יחזור מאוחר יותר בשיר אחר בסרט שמותיר את הצופים המומים.

טוקסיק

גם בריטני ספירס נמצאת כאן, אבל רק כהד – קולה אינו נשמע בסרט. הסצנה שפותחת את המערכה האחרונה מלווה במשפט המלודי המוכר שפותח את השיר, רק שבסרט הוא מואט מאוד, ובתזמור של מלחין הפסקול אנתוני וויליס כלי המיתר נשמעים צורמים ומנבאים רעה. קאסי לובשת בסצנה הזאת את מדי האחות החושפנית שהפכו לדימוי הכי מוכר של הסרט. התלבושת שלה מזכירה את מדי הדיילת החושפנית שבריטני לובשת בתחילת הקליפ של השיר, שמילותיו עוסקות בפיתוי המסוכן שצופן לה גבר רעיל. 

Angel of the Morning

השיר שנכתב ב-1968 על ידי צ'יפ טיילור זכה לשלל גרסאות, אך הפך ללהיט רק ב-1981 בביצועה של ג'וס ניוטון. הגרסה שלה שולבה בפסקולים של לא מעט סרטים (בהם "המלאכים של צ'רלי" ו"דדפול"), אבל מעולם לא בדיוק ובעוצמה שמושגת ב"צעירה מבטיחה". האישה שבשיר – שנכתב על ידי גבר – פונה אל הגבר שאתו בילתה את הלילה, ומבקשת שרק ייגע בלחייה ויקרא לה מלאך לפני שהוא עוזב. זה שיר נוגה על אישה שמשלימה עם העובדה שהגבר שהיא אוהבת מעוניין רק בסקס. בסרט הקונטקסט כאילו דומה – אישה וגבר מעבירים יחד לילה במיטה – אך במקום השלמה יש בו "פאק יו" אחד גדול.

Something Wonderful 

"זה גבר שחושב עם ליבו, וליבו לא תמיד חכם. זה גבר שכושל ונופל, אבל זה גבר שמנסה. זה גבר שאת סולחת לו וסולחת לו, ומגוננת עליו כל עוד את חיה…". השיר מתוך המיוזיקל "המלך ואני" מובא כאן בביצוע של טרי סונדרס מהעיבוד הקולנועי מ-1956. המחזמר של רוג'רס והמרשטיין מספר על מלך סיאם במאה ה-19, שרודה בנשותיו ובנתיניו, ועל המורה האנגליה שלימדה אותו להיות יותר קשוב לצרכיהם של אנשים, כמו בעולם המערבי (כך העולם המערבי העריך את עצמו בשנות החמישים). את השיר הרך ומלא האהבה לגבר המתעלל שרה ליידי תיאנג, אשתו הראשית של המלך. זה שיר שמבקש מאיתנו להבין את קשייו של הגבר המתעלל, משום שהוא נולד להיות מלך ואינו יודע איך להתנהג אחרת. הרגע שבו השיר מופיע בפסקול של "צעירה מבטיחה" מייצר אירוניה מצמיתה.

Pretty Fly

השיר הזה, שהוצמד לרגע של גילוי מצמרר, הובא לכאן מתוך הפסקול של "ליל הצייד" – אגדת אימה מ-1955 בבימויו של השחקן הבריטי צ'רלס לוהטון. הסרט מספר על אח ואחות שנסים על נפשם מהפסיכופט שרצח את אמם. בסצנה חלומית ויפה להפליא, הילדים שטים בסירה בנהר בליל ירח והאחות הקטנה שרה על זבוב שאשתו וילדיו עפו ממנו לשמיים. קורי עכביש וצפרדע על גדות הנהר רומזים לגורל הצפוי לזבובים הקטנים, ובהשלכה לילדים עצמם. מוקדם יותר ב"צעירה מבטיחה", הוריה של קאסי צופים בסצנה מתוך "ליל הצייד" שבה הרוצח הסדרתי, המתחזה לכומר, נוסע במכוניתו ומדבר עם אלוהים על שנאתו ל"דברים עם תלתלים" שלובשים תחרה ומדיפים ריח בושם. "ליל הצייד" הוא שילוב חד פעמי ומרהיב ביופיו של מעשיית ילדים וסרט אימה. הוא ללא ספק שימש השראה לאמרלד פנל, שרקחה גם היא שילוב ייחודי של ז'אנרים מנוגדים, בסרט שחור משחור עם חזות של קומדיה רומנטית בצבעי מסטיק. 

טריסטן ואיזולדה

בין שירי הפופ בסרט בולט גם קטע תזמורתי מתוך האופרה "טריסטן ואיזולדה" של ריכארד ואגנר ,שמלווה סצנה שמתחילה כשקאסי עוצרת את מכוניתה בצומת. כמו רוב האופרות שנכתבו אי פעם, גם האופרה המונומנטאלית הזאת מגוללת סיפור אהבה טראגי, אלא שכאן הנסיכה איזולדה רוצה להרוג את האביר טריסטן שרצח את ארוסה, והשניים מתאהבים בטעות אחרי שתיית שיקוי אהבה שהיה אמור להיות רעל. והנה לכם עוד אסוציאציה למאגר האסוציאציות שמעורר "צעירה מבטיחה".