פעילים מנעו מחולדאי לנאום בקונגרס החברתי

פעילים מגבעת עמל, משכונת הארגזים ומקבוצת "הלא נחמדים לא נחמדות" מנעו מראש העירייה לנאום בקונגרס החברתי השני, שהתקיים היום, בטענה לניגוד אינטרסים

רון חולדאי
רון חולדאי
8 בנובמבר 2015

פעילים מנעו מראש העירייה לנאום בפתיחת הקונגרס החברתי השני שנפתח הבוקר במכללה האקדמית ת"א-יפו ועסק בנושא משבר הדיור. ברגע שרון חולדאי עלה לבמה, החלו פעילים מגבעת עמל, משכונת הארגזים ומקבוצת "הלא נחמדים לא נחמדות" להפגין ולצעוק סיסמאות ולא איפשרו לו לנאום, למרות שהוזמן על ידי מארגני הכנס. לאחר כמה דקות יצא חולדאי מהאולם והאירוע צולם על ידי הפעילים בוידאו.

כרמן אלמקייס, פעילה בקבוצת "הלא נחמדים לא נחמדות" מספרת: "מי שעמד מאחורי זה הם התושבים שחולדאי מגרש מהבתים ממש בימים אלה ובשנים האחרונות, ואנחנו – הלא נחמדים לא נחמדות – ששותפים עמם במאבק. אנחנו בעצם שותפים לקונגרס החברתי הזה והיה לנו קצת הזוי שהבן אדם, שאחראי פה לאחת מהעוולות החברתיות הכי גדולות במדינה, מקבל במה ומגיע עם חיוך גדול בזמן שהוא זורק ילדים יום יום מהבית. חולדאי לא יכול לנאום בקונגרס חברתי. הוא לא חברתי, אין לו שום קשר לשום דבר חברתי".

גם הפעילים מגבעת עמל, אשר מוחים על פינוי תושבים ללא פיצוי לצורך בניית מגדלים, לא היו מרוצים מכך שחולדאי הגיע לנאום. מלי אלפסי, מהפעילות במאבק: "67% מהשטח בגבעת עמל שייל לעיריית תל אביב והם נתנו את זה באיחוד וחלוקה לכוזהינוף (אחד מהיזמים, ק.ב.), כדי שהוא יזרוק את התושבים במקום שהעירייה תצטרך לעשות זאת". אלפסי מוסיפה "בית משפט קבע בנובמבר 2013 שהיזמים הם הזרוע המבצעת של עיריית תל אביב, אז הוא בא לשם כאילו לתמוך בזמן שהוא בעצם לוקח לנו את הבית. הם עשו טעות שהזמינו ותו, זה ניגוד אינטרסים, הוא לא היה אמור לנאום שם, הוא לא נאם, אנחנו לא היינו נותנים לו".

פעילים לא מאפשרים לראש העירייה לנאום בקונגרס החברתי. צילום: שלומית כרמלי
פעילים לא מאפשרים לראש העירייה לנאום בקונגרס החברתי. צילום: שלומית כרמלי

אביחי נעימי, נציג מאבק שכונת הארגזים מספר כי בשנות התשעים החל בשכונה פרויקט פינוי בינוי. בפרויקט זכה היזם יהושע חכשורי, בתנאי שהוא מפנה את התושבים לדיור חלופי. לדבריו, המדינה והעירייה התנערו מכל אחריות להתנהלות בין הקבלן לבית התושבים, שממתינים שנים רבות לפתרונות של דיור חלופי מצד היזם. "מדובר על 200 משפחות פלוס מינוס ששמות את כל החסכונות שלהן על עורכי דין רק כדי לקבל את הדיור החלופי שהובטח להם" אומר נעימי ומוסיף "אנחנו בסופו של דבר תושבי עיריית תל אביב, אם כבר יש גוף שיכול לפקח על כל הנושא – זה העירייה. אבל העירייה מעלימה עין. ביקשנו אינספור פעמים להפגש עם מר רון חולדאי, אך הוא לא מוכן להפגש איתנו. הפיצוץ היום בכנס בא לזעוק את הזעקה של התושבים; למה אתה לא מדבר איתנו, האם אתה מפחד מתושבי שכונת הארגזים?"

מהקונגרס החברתי נמסר: "הקונגרס החברתי הוקם במטרה לטפל מיידית ומיטבית במשבר הדיור תוך ניסיון לשתף פעולה עם מקבלי ההחלטות במדינה. בתוך כך,  לאירוע שפתח את היום הגיע ראש עיריית תלאביב רון חולדאי על מנת לשאת דברים בעניין המשבר ולברך את היוזמה. נוכח התנגדות מטעם ארגוני הדיור הציבורי ובהם מפוני גבעת עמל והמועמדים לפינוי משכונת הארגזים,  חולדאי החליט שלא לנאום ואנו מכבדים את החלטתו".