לא הבטיח לקיים: פעילים חברתיים נגד אסף הראל

עם פניית הפרסה בתוכנית כיכר אתרים ומחדלי התנועה ביפו, פעילי המאבקים המקומיים מוחים על הפרת ההבטחות של סגן ראש העיר

אסף הראל. יום הבחירות (צילום: דין אהרוני רלונד)
אסף הראל. יום הבחירות (צילום: דין אהרוני רלונד)
22 במאי 2019

באוקטובר האחרון זכה רון חולדאי להתחיל את הקדנציה החמישית שלו כראש העיר תל אביב־יפו, לאחר מערכת בחירות שניתן היה להגדיר כמאתגרת (יחסית) עבור ראש עיר ותיק שכמותו. לזירה הפוליטית המקומית פרץ במפתיע אסף הראל, שהפך מדמות טלוויזיונית שולית אך אהודה למועמד שהפיח רוח חדשה במערכת הבחירות, בייחוד בקבוצות האופוזיציה למדיניות חולדאי. הראל, שחבר לסניף התל אביבי של חד"ש, זכה לרוח גבית מפעילים חברתיים מכל רחבי
תל אביב, בייחוד לנוכח הבטחתו שבמקרה שלא ייבחר לראשות העיר, לא יוותר על קיומה של אופוזיציה אמיתית במועצת העיר. זמן לא רב לאחר חתימת ההסכם בין הראל לחולדאי בחודש פברואר, שבו נקבע כי הראל ישמש כסגנו וכמחזיק תיק הבינוי והתשתיות בעיר, נרשמה האכזבה הראשונה בקרב הקולות האופוזיציוניים שתמכו בו במערכת הבחירות. "באופן מפתיע אנחנו מסכימים על הרבה יותר דברים ממה שחשבתי", כתב הראל על חולדאי בפוסט עדכון לעוקביו, שבו שיתף גם את מספר הטלפון האישי שלו. "הדיאלוג מאוד ענייני, רציני ומקצועי. הוא בפירוש נותן לעבוד. מה אני אגיד לכם, אני אופטימי!", סיכם סגן ראש העיר הטרי.

העדכון המחויך לא הספיק למשתתפים במאבקי תושבים שונים, שבשבועות האחרונים מתרגמים את אכזבתם מהראל לקול מחאה פומבי. פעילי המאבק למען כיכר אתרים קיוו לשינוי אמיתי עם כניסתו של הראל לבניין העירייה, אך היתכנותו התנפצה להם השבוע בפנים עם תמיכת העירייה בערר של יזמי הנדל"ן באתרים. באירועי הפרקים הקודמים בפרשה, תוכנית בניית מגדלים בני 40 קומות בכיכר אתרים אשר הוצעה על ידי היזמים (חברת JTLV, בניהולו של עמיר בירם) נבלמה על ידי הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחו"ף) בפברואר האחרון. התוכנית חרגה מתוכנית המתאר המקורית שבה תמכה העירייה ואותה אישרה הולחו"ף, שכללה בניית מגדלים בני 25 קומות. כמו כן, התבקשה העירייה להגיש מסמך מדיניות בנושא, שיעמוד לרשות הוועדה והתושבים. אך המסמך לא הוגש עד היום. יזמי הפרויקט הגישו ערר בנוגע להחלטת הוועדה, ערר שבו בחרה העירייה לתמוך השבוע למורת רוחם של הפעילים במאבק נגד התוכנית, שקיוו כי כהונתו של הראל כסגן ראש העיר, לאור הבטחות הבחירות שלו, תמנע את מימוש תכניתם של יזמי הפרויקט.

כיכר אתרים. צילום: Shutterstock
כיכר אתרים. צילום: Shutterstock

"המונולוג שבו אסף הראל הכריז על ההתמודדות שלו היה מקסים בעיניי", אומר דוד הברפלד, פעיל במאבק התושבים למען כיכר אתרים בשנתיים האחרונות. "היו לו חזון ואמירה שונה על עירוניות. שיתפתי את הפוסט הזה וכתבתי שכך בדיוק צריך להישמע מועמד לראשות העיר. נפגשתי איתו עוד לפני הכרזת המועמדות והיה לי ברור שהוא לא מבין את מנגנוני העירייה המסואבים ואת דרך ההתנהלות של ראש העיר והסובבים אותו, אבל היו לו הרעיונות הנכונים".
כעת הברפלד מרוצה פחות, והביקורת מייצגת גם פעילים חברתיים אחרים המאוכזבים מהשינוי בגישה הפוליטית של הראל. בעמודי הפייסבוק של מפלגת אנחנו העיר ושל אסף הראל החלו להופיע פוסטים ותגובות של תושבים מתוסכלים המעבירים ביקורת על התנהלותם. בין השאר תוהים הכותבים לאן נעלמו ההבטחות שמיהר הראל לפזר בנחרצות טרם הבחירות, מביטול אוטותל ומניעת הריסת בית בזק ועד המלחמה ביזמי הנדל"ן בכיכר אתרים.

"אסף הראל הוכיח שהוא בא מהבית עם תרמיל ריק, חסר ערכים", טוען כעת הברפלד, "הוא הפך לעושה דברם של חולדאי ואנשיו. לדעתי זה מתבטא באופן הכי בולט בכל הנושא של כיכר אתרים – הוא פתח את דלתו בפני מי שמציגים עצמם בתור היזמים ובעלי הזכויות, ללא הצבת שום תנאי בסיסי או דרישה בסיסית בשביל להתחיל לעבוד יחד".

חומר למחשבה כשאתם תקועים בפקק

לנוכח סגירת שני נתיבי שדרות ירושלים לתנועה לעבודות הרכבת הקלה, שאמורה לצאת לפועל בסוף השבוע בהתראה של חודשים אחדים, גם חברי ועד הפעולה של מאבק תושבי יפו מביעים אכזבה מהראל וממפלגתו. להזכירכם, הראל עמד בראש רשימת חד"ש שבסיסה הפוליטי ביפו. עם זאת, נראה שאכזבתם כללית יותר ומכוונת כלפי כל חברי מועצת העיר שכוונותיהם הטובות לא מביאות לתוצאות בשטח. "אנחנו מאוכזבים קודם כל מחולדאי כי גילינו במאבק הזה שבעצם הוא היחיד שמחליט ופועל", אומרת בתיה פלדמן, חברת ועד הפעולה היפואי, "לא לקואליציה ולא לאופוזיציה יש כאן כוח כי חולדאי לא משתף במידע. אני מאוכזבת מכולם, הם מבקשים מידע ולא מקבלים אותו והאכזבה הכי גדולה היא מראש עיר שאני לא מבינה למה הוא לא בוחר להיפגש איתנו, התושבים. עם כל הכבוד לאסף הראל, אני מאוכזבת ממנו כמו שאני מאוכזבת מכל שאר חברי המועצה, שיושבים במועצת עיר לא דמוקרטית. כנראה מנעמי השלטון מסנוורים את כולם. כך נראית העיר שלנו, וזה מאוד עצוב", היא מסכמת.

רוכבי אופניים בשדרות ירושלים. (צילום: יולי גורודינסקי)
רוכבי אופניים בשדרות ירושלים. (צילום: יולי גורודינסקי)

בתור מי שסייעו להראל במהלך קמפיין הבחירות שלו, הברפלד וחבריו הפעילים מזדהים עם הדברים. "הזעתי הרבה בשביל לתלות שלטים עבורו וכינסתי עבורו פעילים מכל רחבי העיר, אנשים שעובדים בשטח ואכפת להם. זה לא עניין של מה בכך. בתור פעיל חברתי אני מרגיש שאנחנו מתמודדים עם אדישות של הציבור הרחב שהולך ונעשה אדיש יותר אפילו כשזה מגיע למפתן דלתו. ההתנהגות הנוכחית של אסף הראל, שסימל בעיני הרבה אנשים תקווה, מזינה את האדישות של התושבים ומושיבה אותם על הכורסה".

בנוגע לשדרות ירושלים הראל השיב לנו: "לטענת נת"ע, שבונה את הרכבת – אין לה ברירה אלא לסגור את השדרה כולה, למרות שבעבר הובטח אחרת. המשמעות של סגירה כזאת קשה וכואבת, זה ברור לכולם, אבל זו עמדה מקצועית של מהנדסים שקשה להתווכח איתם. אנחנו כעירייה צריכים לעשות את המאמצים במתן פתרונות ועזרה לתושבים ולסוחרים שנפגעים מהמהלך. דרושים פתרונות אינדבידואלים ואני אשמח אם כל הורה שיש לילד שלו בעיה להגיע לבית הספר, לגן, לתיכון – או כל בעיה אחרת, לפנות אליי במייל או בטלפון ואנסה לעזור: 03-7244645, 054-7324732, assafhareltlv@gmail.com".

בעניין כיכר אתרים הוא מוסיף כי "אין שום קשר בין הערר לבין העמדה התכנונית. המלחמה על מספר הקומות והשימושים עוד לפנינו. העירייה מצטרפת לערר כי היא חושבת שבירוקרטית היא זו שצריכה להחליט – ולא הדרג המחוזי. ככה מתייחסת לזה המחלקה המשפטית. מבחינת הדרג התכנוני – התהליך עוד לא החל. אנחנו בתחילתו של גיבוש מסמך המדיניות, יהיה הליך שיתוף ציבור – ורק בסופו יגובשו החלטות לגבי הכיכר. כל מי שטוען ששיניתי את עמדתי ועכשיו אני תומך במגדלים של 40 קומות, או לא מבין או משקר".