בין קלאסי לחדש: אמנות ותרבות בפראג

סצינת האמנות בפראג משגשגת הודות לתחרות בריאה בין ביאנלות ובין הגלריות הממלכתיות לאלה הפרטיות

אחלה, מדשאה, יופי, זה לא מה שאנחנו מחפשים. פראג (צילום: Shutterstock)
אחלה, מדשאה, יופי, זה לא מה שאנחנו מחפשים. פראג (צילום: Shutterstock)
27 באוקטובר 2013

השחקניות הגדולות מבחינת האמצעים והחלל להעלאת תערוכות אמנות מושקעות הן הגלריה הלאומית והגלריה העירונית של פראג הפוסעות בנתיבי האוצרוּת הקיימים שלהן.

הגלריה הלאומית מציגה בבית הספר לרכיבה ולנשטיין אמנים צ'כים חשובים כמו המודרניסט ואצלב ספאלה והפטריוט הצ'כי בן המאה ה-19, František Ženíšek. באולמות ה-Veletržní Palác תמצאו תערוכות מגוונות יותר: רטרוספקטיבות של אמנים כגון Jiří Kolář ו-Zorka Saglová, וכן תערוכות של אמנים צ'כים חדשים ומבוססים יותר, המתובלות מדי פעם בתערוכות של אמנים מחו"ל.

הגלריה העירונית של פראג (www.praguecitygallery.cz) ממשיכה לדבוק במשימתה לתמוך בדור החדש של הציירים, ולעתים קרובות נותנת להם את ההזדמנות המשמעותית הראשונה שלהם בכך שהיא מציגה אותם בתערוכת יחיד בבית העירייה הישן.

במקביל, הגלריות המסחריות מתאחדות כדי לבנות מחדש את מסורת אספנות האמנות בצ'כיה, שהיתה פופולרית מאוד ברפובליקה הראשונה אבל דעכה תחת שלטון הקומוניזם. בעלי גלריות רבים מצביעים על כך שבשנים הראשונות של התקופה הפוסט-קומוניסטית, הוציאו אנשים את כספם על מכוניות, אביזרים לבית וחופשות בחו"ל. כעת, הם מקווים, הגיע הזמן שהמעמד הבינוני בצ'כיה ישקול לרכוש קצת אמנות, גם בשביל היופי וגם כהשקעה.

טיפ: מרבית הגלריות והמוזיאונים בפראג סגורים בימי שני וחלק מהגלריות הקטנות יוצאות לחופשה אוגוסט. מומלץ תמיד לבדוק שהגלריה שתרצו לבקר בה אינה סגורה באופן זמני.

הגלריה הלאומית (צילום: shtterstock)
הגלריה הלאומית (צילום: shtterstock)

להיסחף במוזיקה

קשה לחשוב על פראג ללא נגינת כלי מיתר ברקע. מצפים שבכל רגע יצוצו טיפוסים מוצרטיים מכל פינה בעיר העתיקה, וכך אכן קורה לעתים קרובות, בייחוד כשמצלמים בפראג סרט קולנוע. כל מבקר חווה בפראג את אותו רגע קסום, כשבדיוק אובדת דרכו במאלה סטראנה, צף ועולה מחלון אחת הדירות סולו של צ'לו.

פראג, על שלושה בתי האופרה הקבועים, ארבע התזמורות הגדולות ואינספור ההרכבים הקטנים שבה, מציעה מגוון מדהים של מוזיקה קלאסית. פסטיבל האביב של פראג כולל מוזיקה צ'כית מסורתית המבוצעת על ידי מוזיקאים מהדרגה הראשונה אך גם מוזיקה אוונגרדית. זוהי נקודת השיא השנתית הבלתי מעורערת של המוזיקה הקלאסית, שמושכת אליה דמויות כמו קורט מאזור והפילהרמונית של ניו יורק לצד מיטב הכשרונות הצ'כיים. הפילהרמונית של צ'כיה היא הכוכבת התמידית של הפסטיבל. הקלטותיה נעשות מרשימות יותר משנה לשנה, ומושכות מנצחים אורחים ידועי שם. הכרטיסים להופעות אוזלים במהירות. אף שהבלט הקלאסי בפראג מושל בכיפה, שועט המחול המודרני בעקבותיו.

עולם האופרה בפראג, הנחשב למסורתי במיוחד, זכה לאחרונה לעידוד משמעותי בדמות הבימוי החדשני, התאורה והרפרטואר של האופרה הממלכתית. בתוך כך התמחו הרכבים קטנים רבים בפראג בעשיית רווחים עד כי גדשו את העיר בביצועים נדושים למוזיקת לילה זעירה ול"ארבע העונות" של ויוואלדי, המבוצעים בכל כנסייה פנויה או ארמון בעיר – בדרך כלל במחירים גבוהים מאלה הנגבים עבור קונצרטים חשובים של התזמורות הגדולות.

Státnü Opera

האופרה הממלכתית נפתחה בשנת 1887. על המנהלים המוזיקליים והמנצחים הקבועים נמנו סיידל, מאהלר, זמלינסקי, קלמפרר וסזל. לאחר מלחמת העולם השנייה הוא שינה את שמו לתיאטרון סמטנה והיה למשכנו השני של התיאטרון הלאומי. כיום הוא ארגון נפרד המציג בקביעות אופרה עכשווית נועזת לצד קלאסיקות מן הרפרטואר האיטלקי, הגרמני, הצרפתי והרוסי.

כתובת: Wilsonova 4, Nové Město, Prague 2

Kampa Museum

המוזיאון החדש הזה, השוכן בטחנת קמח עתיקה ששופצה באופן מרהיב, מכיל אוסף מרשים מאוד של אמנות מודרנית צ'כית ומרכז-אירופית. הוא מארח תערוכות מתחלפות מאת אומנים בינלאומיים בעלי שם.

כתובת: U Sovovych mlynů 2, Kampa, Prague 1

מוזיאון קמפה (צילום: shutterstock)
מוזיאון קמפה (צילום: shutterstock)

Futura

קומפלקס אמנות חדש ומודרני זה תפס מהר מאוד את ראש הפירמידה של סצינת האמנות בפראג. המבנה העתיק, ששופץ באופן מחוכם ויפהפה, מכיל בתוכו מספר רב של חללי תצוגה, החל באולמות לבנים ונקיים וכלה בחללים מרתפיים אפלוליים.

כתובת: Holečkova 46, Smichov, Prague 5

Galerie Rudolfinum

אחד האתרים הטובים ביותר בעיר לאמנות עכשווית מקומית ובינלאומית כאחד (אמנות סינית עכשווית היא אחד מתחומי ההתמחות של המקום). אולמות התצוגה הגדולים והמוארים היטב של המבנה הזה, ששימש כבית קונצרטים ונבנה במאה ה-19, מספקים חוויית אמנות מומלצת במיוחד.

כתובת: Alšovo Nabřeží 12, Staré Mĕsto, Prague 1