עזבו לרגע את הפלסטיק ברחובות, הנה 10 ירקניות ירוקות!

שוק התקווה. צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי
שוק התקווה. צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי

אנחנו לא יודעים אם זה קשור או לא לביקורת שנמתחה הבוקר על העירייה על הררי הפלסטיק שנותרו אחרי מירוץ הלילה, אבל הבוקר היא משיקה פרויקט מבורך שבמסגרתו יציעו ירקניות נבחרות ירקות ופירות בחינם או במחיר מוזל

11 בנובמבר 2021

מאז מירוץ הלילה של נביעות אמש סוערות הרוחות ברשתות החברתיות בעקבות תמונה של המון בקבוקי פלסטיק ריקים שהושלכו לכביש. המחאה היא לא על הלכלוך כי אם על השימוש הרב בפלסטיק מזהם, בדיוק בימים שבהם מנסות הרשויות להעלות את המודעות למשבר האקלים.

אנחנו לא יודעים אם יש קשר לכך או לא, אבל ההודעה הראשונה לתקשורת שקיבלנו היום מהעירייה מבשרת על מאמץ בגזרה אחרת של תחום המחזור והמשבר האקלימי. בכל מקרה היא ברוכה, גם אם לא מפצה על אוקיינוס הפלסטיק שנוצר אתמול במירוץ השנתי.

מדובר בפרויקט "הירקניה הירוקה" שבמסגרתו שנועד למנוע השלכת עודפי ירקות ופירות. בכל ירקניה שהתגייסה לפרויקט ימוקמו שני ארגזים: 1. ארגז "קח פרי" שבו יוצעו פירות וירקות בחינם ("הצלה לפני השלכה"); 2. וארגז "פירות וירקות עם אופי" – פירות וירקות שיוצעו במחיר מוזל. כמו כן, מתחייבות הירקניות שהצטרפו לפרויקט לעודד שימוש בשקיות רב פעמיות, הרכבת חסכמים על ברזיות והשלכת פסולת אורגנית לקומפוסטרים.

"היקף אובדן המזון בישראל עומד על כ-2.5 מיליון טון בשנה", נכתב בהודעת העירייה. "המזון היורד לטמיון נשלח להטמנה, מגביר פליטות גזי חממה, ותורם להתייקרות צריכת המזון במשקי הבית ולאובדן מזון אכיל".

10 הירקניות שמשתתפות בשלב זה בפרויקט הן: "פירות ירקות כהן" בנווה שרת, "שוק הדר יוסף" בהדר יוסף, "ישראל כהן ובניו" בהדר יוסף, "עוזי בבלי" בשכונת בבלי, "פירות השדרה" בשכונת מונטיפיורי, "נונע ובן" בשכונת לבונטין, "נגה מרקט" במתחם נגה, "הבסטה של ציון" בשכונת התקווה, "הפינה הירוקה" בשכונת התקווה ו"הבסטה של קובי" בשכונת התקווה.
פרויקט "הירקניה הירוקה", לפרטים נוספים