ביי קווין: פרידה מ"ברוד סיטי" ומשתי היהודיות הכי מגניבות בברוקלין

פרק הסיום של "ברוד סיטי" סיפק פרידה אותנטית מאבי ואילנה, ועם כל הכאב – מגלה כי הסיבה לפרידה ההכרחית שלהן טמונה בדבר שקשר אותן יחד מלכתחילה. עד הפרויקטים הבאים

"ברוד סיטי"
"ברוד סיטי"
1 באפריל 2019

אבי ואילנה עומדות על גשר ברוקלין, מביטות על האיסט ריבר ונפרדות. זו רק אחת מתוך כמה פרידות שהן יעבירו זו את זו בפרק הסיום של "ברוד סיטי" ששודר בשבוע בעבר, אבל היא הייתה המשמעותית בהן. הסצנה הרגישה מציאותית כל כך, כאילו לא רק דמויותיהן של אבי אברמס ואילנה וקסלר נפרדות זו מזו, אלא גם הנשים שמאחוריהן, אבי ג'ייקובסון ואילנה גלייזר, נפרדות זו מזו, מהסדרה ומאיתנו.

אם מחשיבים את סדרת הרשת בת אותו השם שקדמה לזו הטלוויזיונית, ג'ייקובסון וגלייזר עושות את "ברוד סיטי" כבר עשר שנים. כמעט כל חייהן הבוגרים, למעשה. חשוב לציין שאין מה לדאוג, השתיים ימשיכו את שיתוף הפעולה המקצועי ביניהן וכבר יש להן כמה פרויקטים בשרוול. אבל הן צריכות להיפרד מ"ברוד סיטי" ומהדמויות שהביאו אותן לתודעה הציבורית. "אני לא יודעת איך להיות אדם מבוגר בלי 'ברוד סיטי'", אמרה השבוע גלייזר בראיון לטודיי שואו. ולא בפעם הראשונה, המציאות והסדרה התערבבו זו בזו.

עוד כתבות מעניינות:
למה גברים חייבים לראות את "ברוד סיטי"
סדרות מומלצות: הסדרות הכי טובות שעדיין לא ראיתם
איימי שומר היא קומיקאית מחוננת, אבל בינתיים מקומה לא על הבמה

העונה האחרונה של "ברוד סיטי" ופרק הסיום שלה בפרט עסקו בהתבגרות. זו נשמעת כמו קלישאה איומה, אבל ג'ייקובסון וגלייזר מצליחות לדלג מעל המשוכה הזו ולספק פרק פרידה אותנטי וסוחף שמצליח לרגש מבלי להיות רגשני מדי. הפרק מתאר את יומה האחרון של אבי בניו יורק לפני שהיא נוסעת ללמוד אמנות, ובו יוצאות היא ואילנה להרפתקאות פרידה ניו יורקיות מהסוג הטיפוסי לסדרה. הפעם מדובר במרדף אחר כריך בייקון, ביצה וגבינה, שיהפוך להובלה של אסלה משוכללת על סקייטבורד ויגיע לשיאו באותה סצינה על הגשר.

אבי ואילנה הביאו למסך דמויות שלא נראו בו הרבה לפני זה, לפחות לא כדמויות ראשיות. הן גילמו לתוכן מאפיינים רבים שמזוהים בעיקר עם גברים: פיטר פניות בטלניות וסטלניות שחוגגות הפרשות גוף, נהנות בגלוי מסקס ולא מחפשות את הערך שלהן אצל אנשים אחרים, גם לא זו אצל זו. אבי יודעת שהיא תמיד תהיה חשובה לאילנה, ולהפך. כאן טמון כוחו של הקשר הזה, שביטא את היכולת של כל אחת מהן להעניק אהבה ללא תנאים. לכן גם ההתבגרות שלהן לא תלויה באף אחד אחר – לא במציאת זוגיות ולא בגידול ילדים – אלא בהבנה שכל אחת מהן צריכה בראש ובראשונה להשקיע בעצמה.

עוד עניין ש"ברוד סיטי" יכולה לקחת עליו בעלות הוא שינוי מוחלט של הייצוג היהודי, ובאופן ספציפי של האישה היהודייה, בטלוויזיה האמריקאית. לצד סדרות כמו "האקסית המטורפת" ו"טרנספרנט", "ברוד סיטי" לוקחת פנייה חדה מהספקטרום הנעבכי שבין וודי אלן לג'רי סיינפלד ומביאה נשים שמעוררות געגועים לנני פיין, או פשוט מזכירות לנו את עצמנו הרבה יותר. הזהות היהודית של אבי ואילנה באה לידי ביטוי לאורך הסדרה כולה, החל מהכינוי "ניקי מינאשכנזי" (הלחם של ניקי מינאז' ואשכנזי), דרך קרוב המשפחה הרחוק של אילנה, ניצול שואה שמקפיץ את הסטטוס היהודי שלה בעיני עצמה, וכלה במסע דמוי תגלית שאליו יצאו השתיים (ואמור היה להצטלם בישראל אילולא המצב הביטחוני).

אבי ואילנה לא רק שלא התביישו ביהדות שלהן, הן הציגו אותה לראווה, דיברו עליה, פקפקו בה ובעיקר אהבו אותה מאוד. עבור הקהל האמריקאי מדובר בשבירה מוחלטת של סטראוטיפ ה־JAP (נסיכה יהודייה אמריקאית) ובהצגה של יהדות ליברלית בת זמננו, כזאת שיכולה להיות אפילו פמיניסטית וקווירית, רחמנא לצלן.

"ברוד סיטי". הכי יהודיות גאות
"ברוד סיטי". הכי יהודיות גאות

הפרידה של אבי ואילנה כוללת דיון ארוך ומאוד ספציפי על מה יהיה עליהן לעשות כשתבוא האפוקליפסה, עכשיו כשהן נפרדות ולא יתגוררו באותה העיר – אבי נוסעת לרזידנסי שבקולורדו ואילנה מחליטה ללמוד לתואר מתקדם כדי להפוך לפסיכותרפיסטית. "זה הקשר הכי עמוק, אמיתי, מגניב, בעל משמעות וחשוב שהיה לי בחיי", אילנה אומרת לאבי, אבל שתיהן יודעות שכדי להמשיך בחייהן, להתבגר ולהתנהל בעולם כשתי ישויות עצמוניות, הן חייבות להיפרד. אפילו לתקופה.

הפרק קופץ ארבעה חודשים קדימה. אבי מתהלכת לה בטבע הקולורדואי, אילנה קוראת להנאתה חומר לימודי בסנטרל פארק. החברות ביניהן לא מתה, היא רק עברה שלב. וכש""Juice של ליזו מתחיל להתנגן, מתגלים עוד הרבה צמדים תואמי אבי ואילנה; "ברוד סיטי" אולי אומרת שלום, אבל המורשת שלה כאן כדי להישאר. ואם תגיעו מתישהו לברוקלין ברידג', יש ניו יורקריות שנשבעות שאפשר למצוא שם את הכיתוב "ABBI + ILANA FOREVER", מחכה למישהי שתעשה פייסטיים לחברה הכי טובה שלה.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"