מחלישים: מה עומד מאחורי מגמת אחוז האלכוהול הנמוך בברים?

כבר אי אפשר להתעלם מהטרנד הזה - משקאות בעלי אחוזי אלכוהול נמוכים מחליפים כמעט לחלוטין משקאות חריפים "נקיים" בברים. האם הפסקנו לשתות כדי לשכוח?

הטרנד החדש בברים. צילום: שאטרסטוק
הטרנד החדש בברים. צילום: שאטרסטוק
21 בנובמבר 2018

משקאות בעלי אחוזי אלכוהול נמוכים – Low ABV Drinks – הפכו בשנים האחרונות לטרנד עולמי שאי אפשר להתעלם ממנו. השתיינים הכבדים אמנם מזלזלים בטרנד ובמשקאות שנכנסים תחתיו, אבל המון בליינים, בעיקר כאלה שנולדו בשנות ה־80־90 של המאה ה־20, מתחילים להעדיף להעביר בילוי דווקא איתם.

למה אנשים מוכנים לשלם ממיטב כספם עבור משקאות בני ארבעה אחוזי אלכוהול ואף פחות? ובכן, ככל הנראה משום שהם מעדיפים דרינקים ידידותיים על פני כאלה שגורמים להם להתנדנד לפני סיום הכוס הראשונה. סיבה נוספת היא המרכיבים השונים והנפלאים שמשקאות מהסוג הזה מכילים: סירופים מיוחדים בייצור ביתי על בסיס פירות או עשבי תיבול, ביטרים עלומים שהגיעו כל הדרך מניו אורלינס או יינות מתובלים בעלי טעם מרתק.

ידידותיים למשתמש. צילום: אלכס פרגמנט
ידידותיים למשתמש. צילום: אלכס פרגמנט

"אם מטרת השתייה הייתה להשתכר – קוקטיילים היו נפסלים מראש. בשנה האחרונה השעות המוקדמות עמוסות יותר מאי פעם והתפריטים משתנים בהתאם", מספר יותם שילה, מיקסולוג ובעלים בספייסהאוס גרופ. "קוקטיילים הם משהו טוב הרבה יותר, יש חוויה שנבחרת בקפידה לפי מצב הרוח של השותה ועם ציפייה לטעם, יופי והמשכיות. מדובר בלשתות משקאות וליהנות מטעמים בלי להשתכר במהירות ולוותר על ההנאה – יותר שׁכר, פחות שיכור".

נוסף על הידידותיות והגיוון שהם מציעים, את המגמה החדה של מעבר למשקאות דלי אלכוהול אפשר לתלות גם בסיבה בסיסית הרבה יותר – הכבד שלכם וכאב הראש בבוקר שאחרי. מומלץ להימנע משתייה מופרזת של אלכוהול, וההחלטה לצמצם את צריכת האלכוהול מיטיבה עם הגוף. כך נוצרת אלטרנטיבה לא רעה בכלל לאלו מאיתנו שנאלצים לקום מוקדם בבוקר שאחרי אך אינם מוכנים לוותר על סיבוב ברים עם חברים. בין שזה המצב ובין שמדובר ביצירת אפשרות למי מאיתנו שלא משתגעים על משתגעים על אלכוהול ומתביישים לומר זאת בקול רם – נראה שיותר ויותר ברים נכנסים למגמה. הברים מצדם אמנם משקיעים יותר בחומרי גלם ובאנרגיה להפקת המשקאות, אבל מרוויחים לקוחות שנשארים לשלושה סיבובי משקאות ולא מזמינים כוסית שבסופה צריך לגרור אותם החוצה.

זה אפרטיבו. צילום: אלכס פרגמנט
זה אפרטיבו. צילום: אלכס פרגמנט

הרבה לפני שהכתה בחופינו, הדהדה התופעה ברחבי צפון איטליה ובמיוחד במילאנו הנקראת אפרטיבו (Aperitivo). מדובר למעשה במקור המעודן למונח Happy Hour הנהוג במקומות אחרים בעולם, ופירושו המילולי הוא לפתוח את התיאבון ואת החך. אירועי אפרטיבו איטלקיים הם מה שאנחנו מזהים היום כדרינק שישי צהריים עם חברים – מדובר במפגש שמטרתו לקרב בין אנשים ולהרגיע ולחמם את הקיבה לקראת ארוחת הערב. האירוע החברתי הקליל מלווה בדרך כלל במשקאות עדינים ולא מתוקים מדי, המחמיאים למגוון מנות מלוחות וקטנות. האירוע המסורתי הקיים למעשה בכל עיר או עיירה מרכזיות באיטליה התגלגל עם הזמן ומצא את דרכו החוצה מאירופה – חסידי תרבות שתייה ברחבי העולם מתאספים לטובת אירוע אפרטיבו מתמשך, תמיד לצד משקאות קלילים שכיף ללגום מהם עוד ועוד, לפעמים אפילו על חשבון ארוחת הערב.

עוד סיבוב? צילום: שאטרסטוק
עוד סיבוב? צילום: שאטרסטוק

עדיין לא קיימת הגדרה מדויקת עבור השחקנים החדשים בתפריט. על פי המוסכמה משקאות דלי אלכוהול צריכים להכיל פחות משלושים מ"ל של משקה אלכוהולי באוקטן גבוה, כמות שוות ערך לצ'ייסר. המרכיבים הנוספים שלהם יהיו סירופים, ביטרים, משקאות קלים ועל בסיס יין ועשבי תיבול כמו וורמוט, המתאפיין באחוזי אלכוהול נמוכים יחסית. הגרסאות השונות לוורמוט של מרטיני לדוגמה, ביניהן מרטיני רוסו ומרטיני ביאנקו, מכילות לא יותר מ־15 אחוז אלכוהול. לא רק אחוז האלכוהול הנמוך הופך אותן לשחקניות אידיאליות במתכונים דלי אלכוהול, וגם מגוון האפשרויות הארומטיות שהן מציעות – מעט מרטיני ומקוריות יכולים להפיק משקאות מעניינים ביותר.

בכנות – קצת קשה להאמין שעיר שבה בירות בלגיות עם שמונה אחוזי אלכוהול מככבות, וצמד המילים "תחזק לי" עוד נחשב לגיטימי, תאמץ אל לבה את המשקאות דלי האלכוהול. עם כל הכבוד לתרבות הקוקטיילים שאינה מפסיקה להתפתח, תל אביב עדיין שותה בשביל לשכוח. לעומת זאת משקאות דלי אלכוהול לא שותים כדי לשכוח. על החוף, במרפסת או במפגש שישי צהריים שחיכיתם לו כל השבוע יהיה קשה מאוד למצוא לקוקטיילים מהסוג הזה תחליף.