קיצור תולדות הבירה

מסוריה ועירק לגרמניה והממלכה המאוחדת: איך הפכה הבירה ממשקה שסוד הכנתו ידוע רק למעטים למשקה האלכוהולי הפופולרי בעולם

יש בירה בשביל זה. צילום: שאטרסטוק
יש בירה בשביל זה. צילום: שאטרסטוק

תוכן שיווקי

היסטוריה אף פעם לא הייתה הצד החזק שלנו, אבל בכל זאת, כמה עובדות על בירה עוד לא הרגו שום שיכור: אם יתבקשו לנחש איפה המציאו את הבירה, סביר להניח שרוב הנשאלים ייתנו את הקרדיט למעצמת בירה כמו גרמניה או בריטניה, אבל אף שממדי השתייה במדינות אלה הם מהגבוהים בעולם ופועלות בהן מבשלות רבות, לא זו התשובה. מתברר שלבירה שורשים עמוקים ורחוקים מאירופה הקלאסית, וכי התיעוד הראשון לבישול בירה הוא דווקא באזור מסופוטמיה עם תחילת המהפכה החקלאית סביב 10,000 לפני הספירה. משם זה הלך והתפתח. השומרים החלו במלאכה ובהמשך פינו את הבמה לבבלים, כמה מאות שנים אחרי; המצרים פיתחו את ייצור הבירה בצורה משמעותית, הקימו מבשלות מסודרות ורקחו סוגים רבים של בירה, ברמות איכות שונות, עבור שכבות אוכלוסיה שונות. עד המאה השביעית לספירה, אז דחק האסלאם את האלכוהול אל מחוץ לחוק, הייתה מצרים מרכז הבירה העולמי, אבל לאחר מכן נדדה הבירה מחוץ למזרח התיכון, לכיוון אירופה.

תולדות הבירה. צילום: שאטרסטוק
תולדות הבירה. צילום: שאטרסטוק

רגע לפני שאתם הולכים לדפוק את הראש בחבית כדאי שתדעו שהיוונים והרומאים, ששלטו אז בדרום אירופה, לא קיבלו בזרועות פתוחות את הבירה, שנחשבה למשקה נחות לעומת היין האהוב עליהם. הם ראו בבירה משקה ברברי וגס, בדיוק כמו אויביהם העיקריים מהצפון – השבטים הגרמניים. הבירה המשיכה צפונה ומערבה אל פנים אירופה והשתקעה שם, בעיקר בזכות תנאי גידול אופטימליים של חומרי הגלם שמהם היא עשויה – דגן וכשות.

אך גם אז הבירה לא התקבלה מיד על ידי כל המינים. במשך אלפי שנים הבירה יוצרה, נמכרה, הוגשה וגם נצרכה רק על ידי נשים. רק בימי הביניים, עם אימוץ הבירה על ידי הכנסייה והמנזרים, הפכה הבירה לנחלתם של הגברים. אירופה הפכה את הבירה למשקה קלאסי אך גם עממי: הכנסייה והמנזרים אימצו את ייצור הבירה והפכו אותו לאומנות של ממש עם בירות איכותיות ומוקפדות, בעוד שבממלכה הבריטית בישול בירה היה נחלתם של כל מסעדה ובית הארחה, שלימים הפכו להיקרא פאבים מלשון public house (בית לציבור). מובן שהמהפכה התעשייתית והעידן המודרני שדרגו פלאים את תהליך הייצור – אמצעי קירור, דרכי שינוע, זכוכית, מחקרים ביולוגיים ואפילו טלוויזיה, לכל אלה הייתה השפעה מכרעת על התפתחות תעשיית הבירה העולמית והפיכתה לאחת התעשיות הגדולות בעולם.

בירה, אחת התעשיות הגדולות בעולם. צילום: שאטרסטוק
בירה, אחת התעשיות הגדולות בעולם. צילום: שאטרסטוק

בפיתוחים המעניינים ביותר לאורך השנים הרבות ניתן למנות את גילוי השמרים הטבעיים על ידי אמיל כריסטיאן הנסן בשנת 1883 במעבדות קרלסברג קופנהגן, גילוי אשר הביא לכך שלראשונה ניתן היה לייצר בירה בטעם אחיד ומדויק לאורך זמן ללא תלות בבישולים קודמים. עוד גילוי מרעיש היה זה של מערכות קירור מודרניות על גז, המצאה גרמנית שנבעה מהצורך לייצר בירות לאגר "חדישות" לאורך כל השנה. ב־1909 פותחה אחת הטכנולוגיות הכי משמעותיות והיא סולם ה־pH – כלי למדידת רמת חומציות בנוזל. מי שהיה אחראי לגילוי היה מדען דני בשם Søren Sørensen שעבד גם הוא במעבדות קרלסברג ואשר המצאתו אפשרה בפעם הראשונה לדייק בתהליך הבישול והתסיסה של הבירה ובסופו של דבר באחידות התוצר הסופי.

אם ישנתם או סתם נמנמנתם מרוב שכרות ב־30 השנה האחרונות, נספר לכם שבמשך שלושת העשורים האחרונים מתחוללת מהפכה של ממש בעולם הבירה שהחלה בארצות הברית והתפשטה מאז לכל העולם, כולל לישראל. מבשלות קטנות וארטיזנליות רבות נפתחות ומייצרות מגוון אדיר של סוגי בירה, מסורתיים ומודרניים, תוך הקפדה על איכות בלתי מתפשרת ויצירתיות שלא נגמרת, והמשקה הוותיק הוא היום המשקה האלכוהולי הפופולרי ביותר בעולם.