הימור משתלם: דנה מודן ומיכה שטרית בין זוכי פרס מפעל הפיס

דנה מודן (צילום: יחסי ציבור)
דנה מודן (צילום: יחסי ציבור)

עוד בזוכים: עדינה בר-און על פועלה בתחום הפרפורמנס ואנה הרמן על תרומתה לתחום השירה. פרסי מפעל הפיס הם מהגדולים והחשובים שמוענקים בתחום התרבות, ואחרי שנתיים של סערות פוליטיות נראה שהבחירה בזוכים לשנת 2021 נשארת בתחום הקונצנזוס

26 באוקטובר 2021

שוב הגענו אל הרגע הזה בשנה שבו מוכרזים הזוכים בפרס מפעל הפיס לאמנויות, אחד מהפרסים הכספיים הגדולים ביותר שמחולקים בשדה התרבות הישראלית על תרומה והשפעה משמעותית ומצטברת, ויש לנו רשימה יפה של זוכים: מיכה שטרית בתחום המוזיקה, דנה מודן בתחום התסריטאות, אנה הרמן בתחום השירה ועדינה בר-און בתחום הפרפורמנס.

מיכה שטרית (צילום: איליה מלניקוב)
מיכה שטרית (צילום: איליה מלניקוב)

הפרס, בשווי 150 אלף שקלים לאמן, מוענק מזה תשע עשרה שנה וניתן על שמו של מיכאל לנדאו, שמונה לראש מפעל הפיס בשנת 1951. בשנתיים האחרונות התחוללו סערות לא מעטות סביב פרסי מפעל הפיס, לאחר שזה הסיר את תמיכתו מפסטיבל דוקאביב בעקבות זכייתו של הסרט על עו"ד לאה צמל, דבר שהוביל למחאה נרחבת בקהילת התרבות והאמנות ולוויתור על הפרס מצד אמנים שזכו בו.

אנה הרמן (צילום: יחסי ציבור)
אנה הרמן (צילום: יחסי ציבור)

בכל אחת מקטגוריות הפרס פעל צוות שופטים נפרד ויעודי שמומחה בתחומו, ונימוקי הוועדה שמתפרסמים יחד עם הודעת הזכייה מעניינים כשלעצמם. כך, למשל, בתחום התסריטאות, כתבו השופטים שלומי אלקבץ, מאיה הפנר ויוסף סידר ש"עשייתה של דנה מודן מעניינת ומקורית, היא מקפידה להביא מעולמה את הסיפורים ואינה מהססת לשאוב באומץ גם ממקומות כואבים הדורשים חשיפה. במהלכה של קריירה ארוכה ויציבה, דנה כותבת עברית מדוברת, חיה, נטולת מאמץ, שמצליחה להוציא מהשחקנים איכויות נדירות, דיאלוג שמחליק מפיהם בקלות מעוררת השתאות. היא לא חוסכת מהדמויות שום פגם, ועדיין גורמת לנו הצופים להתבונן בהן בחיבה, בהזדהות ובשעשוע סלחני".

עדינה בר-און (צילום: יחסי ציבור)
עדינה בר-און (צילום: יחסי ציבור)

צוות השופטים בתחום המוזיקה, שכלל את אבי בללי, מבקר המוזיקה בן שלו והמפיקה אתי אנטה, נימק את בחירתו בשטרית כך: ""זמר-יוצר מהמוערכים והמשפיעים במוזיקה הישראלית, עם קול אשר השמיע אמירה נוקבת וכואבת, בלי גינונים, ישיר, מדויק ונוגע. קול שידע להטיח בנו מילים כמו אגרוף בבטן, מבלי שנראה את הזיעה, נקי וגאה. הוא יוצר רגיש ועוצמתי, אשף של מילים, שמספרות הכל, אבל לא מגלות דבר, שמתארות באור בהיר וחשוף את המציאות, אבל תמיד נוגעות בפיוט. פתח צוהר לאמנים צעירים רבים ושיתף פעולה עם מוזיקאים מכלל קצוות הקשת. מיכה שייך לאמנים הבודדים, שנלחם על זכויות היוצרים בארץ, ולא הסס להשמיע את קולו למען התרבות בישראל".