צדק פואטי: המשוררת שהקימה אופוזיציה לבני ציפר

מה קורה כשמתנגדים למנהל האמנותי של אחד מפסטיבלי השירה המרכזיים בארץ? פשוט מקימים פסטיבל אחר. פסטיבל תיקון נולד מתוך המחאה נגד בני ציפר ויחסו להטרדות המיניות, ובסוף השבוע הוא מגיע לתל אביב

צדק פואטי. צילום: Shutterstock
צדק פואטי. צילום: Shutterstock
9 ביוני 2016

בני ציפר הצליח במשך שנים לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, כלומר לכתוב טור שנראה כמו פרודיה עצמית ועדיין להתקבע כדמות תרבותית. הגבול נחצה סופית מוקדם יותר השנה, כשכתב בשבח ניצול מיני של מעריצות צעירות על ידי אמנים בשם היצירה. הטור הבעייתי הוביל להתפטרותו של הכותב ולהתנצלות על הדברים שכתב "תחת מסכה". למרות הסערה הוחלט להשאירו בתפקיד המנהל האמנותי של פסטיבל המשוררים במטולה (שיתקיים ב־9.6־12.6), דבר שעורר מחאה מצד משוררות ומשוררים רבים. הדבר הכי טוב שיצא מהפרשה העגומה הזאת הוא פסטיבל תיקון החדש לשירה, שיזמה המשוררת והמתרגמת טל ניצן.

"הפסטיבל נולד מתוך מחאה חסרת תקדים. יותר מ־120 משוררים חתמו על גילוי דעת שבו הצהירו שיסרבו להשתתף בפסטיבל מטולה כל עוד ציפר הוא המנהל, וגם אוהבי שירה רבים הודיעו שידירו רגליהם ממטולה", מפרטת ניצן. "פסטיבל תיקון בא לתת מענה ואלטרנטיבה הן למשוררות ולמשוררים והן לקהל. זהו פסטיבל שירה אלטרנטיבי, עצמאי, שיש בו ביטוי לכוח נשי: נשים עורכות אותו ויש רוב נשי בקרב המשוררות המשתתפות. הפסקנו לחכות שיואילו להעניק לנו מקום והקמנו במה לעצמנו".

ניצן מתייחסת לצד השני של המחאה, שנובע לטענת רבות מהדרת נשים ותיקה ממוסף הספרות של "הארץ" בעריכתו של ציפר.

ניצן מספרת שעקב הביקוש הרב בקרב אמניות ואמנים לקחת בו חלק הוחלט שלא להסתפק במיקום בודד והפסטיבל ינדוד ברחבי הארץ: "ההיענות ליוזמה שלנו הייתה סוחפת ומרגשת, והפסטיבל גדל מעבר למה שיכולנו לקוות: משוררות ומשוררים רבים ביקשו להצטרף, מוזיקאים שמזדהים עם המסר שלנו התנדבו להופיע, גלריות הזמינו אותנו להתארח, וכדי לענות על הגל הסוחף הזה הפסטיבל הפך לפסטיבל ארצי מתגלגל".

תיקון, שמסתמן כי יהפוך למסורת, נפתח בסוף השבוע שעבר בשדה בוקר, עבר משם לחיפה וכעת מגיע לירושלים (10.6) ולתל אביב. את המהדורה התל אביבית ינחו דנה לובינסקי ועינאד אזברגה, וישתתפו תהל פרוש, לורן מילק, רג'אא נטור, חבורת אטומיק, נטע וינר ואחרים.

פסטיבל תיקון, חמישי (9.6) 20:00, סטודיו קנטי, אברבנאל 57 תל אביב