ציפי ברנד נגד חולדאי: "לא הוצגה תוכנית חירום להסלמת המלחמה"

לא זמן אידיאלי לשופינג. אזרחים תופסים מחסה בחניון שרונה (צילום: ColorMaker/שאטרסטוק)
לא זמן אידיאלי לשופינג. אזרחים תופסים מחסה בחניון שרונה (צילום: ColorMaker/שאטרסטוק)

סגנית ראש העיר לשעבר דורשת מראש העיר רון חולדאי לכנס את מועצת העירייה לדיון חירום לגבי ההיערכות להסלמת המלחמה // ברנד: "חולדאי שאנן ושבוי בקונספציות. דרושים פתרונות מהירים" // העירייה בתגובה: "ראש העיר אינו עוסק בפוליטיקה. העירייה מוכנה לכל תרחיש"

5 בנובמבר 2023

נושא המיגון החלקי ברחבי תל אביב-יפו ממשיך להיות סוגיה שכולם חיים איתה איכשהו, כולל התושבים חסרי המיגון עצמם, ולמרבה המזל וכיפת הברזל – עד כה לא נגרמו פגיעות בנפש ברחבי העיר מפגיעות ישירות. אבל הביקורת גוברת ככל שהמלחמה נמשכת, ואל הקמפיין שהושק בשבוע שעבר תחת השם "הוועד למיגון דרום-מזרח תל אביב-יפו", מצטרפת גם חברת המועצה וסגנית ראש העיר לשעבר ציפי ברנד.

ברנד פנתה לראש העיר רון חולדאי במכתב דרישה תקיף, ובו היא קוראת לו לכנס בדחיפות את מועצת העיר לדיון בתוכנית החירום ובהיערכות העיר לקראת האפשרות של ירי טילים מסיבי במשך ימים ושבועות. "בשעה שעם ישראל משלם מחיר כבד על קונספציות שגויות שהתפוצצו לכולנו בפנים", כתבה ברנד, "אני דורשת גם ממך להתעורר מהשאננות שאפיינה את גישתך עד היום ולכנס את מועצת העיר לדיון דחוף שבו יוצגו פתרונות אמיתיים ומהירים".

הבניין שנפגע מפגיעה ישירה בצפון הישן, 7.10.23 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)
הבניין שנפגע מפגיעה ישירה בצפון הישן, 7.10.23 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)

במכתבה מעלה ברנד שורה של פתרונות שחלקם אומצו בערים שכנות, אך לא בתל אביב-יפו, כמו השלמת מיגון חסר למוסדות חינוך והצבת ממ"דים יבילים בשכונות עם בניה ישנה ללא מרחבים מוגנים. ברנד מציינת כי כבר בשנת 2014 הציגה דרישות למיגון גני הילדים אשר נדחו לטענתה על ידי חולדאי באמירה ש"אפשר לסמוך על כיפת ברזל". על פי מקורות בעירייה, לדרישתה של ברנד לכינוס דחוף של מועצת העיר צפויים להצטרף חברות וחברי מועצה נוספים המבקשים לדון בהקדם בהיערכות העיריה להסלמה אפשרית במלחמה.

"ראינו לאן קונספציות יכולות להביא את כולנו, ממלחמת אוקטובר 1973 ועד המערכה הנוכחית באוקטובר 2023", הוסיפה ברנד. "ההחלטות שקיבל עד עכשיו ראש העירייה חולדאי ביחס להחזרת התלמידים למוסדות החינוך שחלקם חסרי מיגון, ולהפעלת אתרי הבניה ללא דרישות והגבלות מקבלנים להבטחת שלום הציבור, מייצגות גישה שאין לה עוד מקום בישראל של היום".

ציפי ברנד (צילום: אילן בשור)
ציפי ברנד (צילום: אילן בשור)

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "ראש העירייה אינו עוסק בפוליטיקה בימים אלה. מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, כולל ברגעים אלה ממש, רתומה עיריית תל אביב-יפו למען סיוע לתושבים בכל ההיבטים שקשורים לרווחתם ולביטחונם. בין היתר, הוקם חמ"ל עירוני שפועל במתכונת חירום ומאוייש 24/7 על ידי עובדים מכל יחידות העירייה, הוקמו מוקדי תמיכה וסיוע שמעניקים מענה לכל שכבות האוכלוסייה, וגם יוזמות וצוותים ייחודיים, בשיתוף עם מינהל קהילה של העירייה, סל"ע (סיירת הביטחון העירונית), פיקוד העורף ומשטרת ישראל, שמספקים מענה ברמת הביטחון והאבטחה בעיר. העירייה ערוכה לכל תרחיש ופועלת בתיאום פיקוד העורף לכל החמרה ככל שתהיה במצב החירום של העיר.

"בעניין מיגון מוסדות החינוך: כל הגנים העירוניים פועלים באופן מלא במרחבים מוגנים, זאת לאחר שבמאמצים רבים העירייה הצליחה להעביר את כל הגנים בהם לא היה מרחב מוגן תקני למרחבי פעילות במבנים ציבוריים שבהם קיים מרחב מוגן תקני. כלל בתי הספר פועלים במתווה מותאם לכל בית ספר, בהתאם לשיקולי אילוצי הצוותים, מוכנות הקהילה ובשיתוף הנהגת ההורים וכמובן בהתאם להנחיות 'הכי מוגן שיש'. יודגש כי העירייה עושה את מרב המאמצים על מנת להרחיב ככל שניתן  את המענה המיגוני בבתי הספר.

בלי פוליטיקה. חולדאי וענבל ליברמן רבין הרבש"צית של ניר עם (צילום באדיבות עירית תל אביב-יפו)
בלי פוליטיקה. חולדאי וענבל ליברמן רבין הרבש"צית של ניר עם (צילום באדיבות עירית תל אביב-יפו)

"לגבי הצבת ממ"דים יבילים: האפשרות אכן נדונה בעירייה מול גורמים פיקודיים ומקצועיים של פיקוד העורף, אולם בשל העובדה שהחברות שמייצרות ממ"דים אלה מספקות בימים אלה את המוצר עבור היישובים הקדמיים הרבים, שדרישות המיגון שלהם גבוהות מאלה של יישובי העורף; ובשל העובדה שפריסתם הפיזית הגבוהה אינה ישימה בימים אלה – הנחיות פיקוד העורף הן לפעול בהתאם לפתרונות 'הכי מוגן שיש'. נבהיר כי הנחיות המיגון הן באחריות פיקוד העורף בלבד".