צ'יפס ואמנות הסיפור הקצר: טעמנו את האמסטרדם פרייז בפלורנטין

מהפיכת הצ'יפס הגיעה גם לבירת הסטלנים של ישראל. בין מיונז הולנדי סמיך, רוטב סאטה מצוין ומשום מה קוקטיילים בפחית, מצאנו את הרוטב המושלם לצ'יפס - שוקולד

אמסטרדם פרייז. צילום: דני גולן
אמסטרדם פרייז. צילום: דני גולן
3 באוגוסט 2016

"הסטלן האחרון בעולם ישב בחדרו המרופט בפלורנטין. לפתע היה לו מאנצ'".

אמנות הסיפור הקצר – הקצרצר באמת, המינימליסטי עד כאב – היא אחת מהאמנויות הלא מוערכות מספיק. נכון, זה מהנה להעמיק לתוך סיפור ארוך, לעבור מסע רגשי שלם ולצאת עם תחושת סיפוק מתקתקה, אבל לפעמים כל מה שצריך לסיפור טוב הוא מרחק כמה שיותר קצר בין ההתחלה ועד הסוף. עזבו רגע דמויות מורכבות, דימויים מטריפים ותיאורי נוף מפוצצים ותשאירו אותנו עם אלמנט ההפתעה הכל כך זול, ועם זאת, כל כך מספק. רגע, מה אנחנו נסחפים בדימויים? זה כולה צ'יפס.

[tmwdfpad]הצ'יפס נוטה להידחק הצידה, לרוב לטובת שניצל מחומם במיקרוגל, קורס תחת ערימת קטשופ שאיזה ילד זב חוטם החליט להמטיר כאילו היה אל זעם של עגבניות מעובדות. לא עוד. בתקופה האחרונה נדמה שגם בישראל למדו שמקלות תפוח אדמה מטוגן יכולים להיות המנה העיקרית. או במינימום, מאנצ' ראוי לשמו. אחרי שהצ'יפס של ויטרינה ערבב לאנשים את בלוטות הטעם, הצ'יפס של אייל שני טיגן להם את המוח וזה של דוכן הצ'יפס צ'יפסטאר יצר תורים מביכים באבן גבירול, הגיע תורה של פלורנטין לטעום את הגרסה ההולנדית למנה הלא מספיק מוערכת.

"למכירה: צ'יפס פשוט ומצוין. מעולם לא נאכל"

הסניף הראשון של האמסטרדם פרייז, שמתכננת להיות רשת הצ'יפס החדשה של תל אביב, נפתח מחר (חמישי, 04.08), בלוקיישן הכבר צפוף של רחוב ויטל. תכלס, בחירה טבעית. אמסטרדם הקטנה של תל אביב היא המקום האידיאלי לחנות שמספקת מאכל אחד בסיסי, חם ושמנוני. אם הסטלן לא יבוא אל הר הצ'יפס, הר הצ'יפס יבוא אל הסטלן.

אמסטרדם פרייז. צילום: דני גולן
אמסטרדם פרייז. צילום: דני גולן

הסטלנים של פלורנטין יאכלו גם צ'יפס שחומם במיקרו אם תסיחו את דעתם בעזרת צבעים זוהרים (והצהוב הדומניננטי של המקום בהחלט עוזר), אבל באמסטרדם פרייז החליטו להשקיע במוצר שלהם. בכל זאת, אם אתה עושה רק דבר אחד, לפחות תעשה אותו טוב. הצ'יפס מגיע במנה קטנה (12 ש"ח, די קטנה), בינונית (18 ש"ח, בינונית למדי) או גדולה (24 ש"ח, פאקינג עצומה).

את הטוגנים עצמם מטגנים פעמיים, במה שהפך להיות סטנדרט של צ'יפסרים מקצוענים ומיוצר מתפו"ד שמיועד במיוחד ליצור צ'יפס. מה זה אומר? לא יודעים. אולי מספרים לו מילדות שדינו להיקצץ ולהיטגן. הקטע זה שזה עובד. הצ'יפס פריך להפליא מבחוץ ורך כפירה מבפנים. הוא הכר המושלם לכל מה שתבחרו להניח עליו, וברוך השם – יש מה להניח עליו.

"כשהתעורר, כתמי הרטבים עדיין היו שם".

מכיוון שכל סיפור טוב דורש טוויסט, זה של אמסטרדם פרייז מגיע בצורה האהובה עלינו – נוזלית, עשירה וטעימה. מממ… טוויסט. יותר מ־20 רטבים יכולים לטפטף לכם במורד היד, וההמלצה שלנו היא תנו להם לזרום. אלו יהיה כתמים של זכרון טוב שישארו על הבגדים. אמנם כל קונוס מוגש רק עם רוטב אחד (או 2, במידה וזה הקונוס הגדול), אבל אנחנו נמליץ לכם להוסיף שקל־פר־רוטב ולהעמיס כמה שניתן. אל דאגה, הקונוס יעמוד בזה.

מעבר למבחר הרטבים הסטנדרטי (צ'ילי מתוק, צ'ילי חריף, סריצ'ה, ברביקיו), תמצאו גם כמה סיבות אמיתיות לסיים את הבילוי שלכם דווקא בפלורנטין, ולגבור על הסיכון להיפגע מטפטוף מזגן. המיונז ההולנדי סמיך ועשיר בדיוק כמו שאתם זוכרים (בערך) מאמסטרדם, הטריאקי מפתיע במליחות מדויקת, ממרח החלפיניו הוא בדיוק החריפות הנכונה לצ'יפס וכשתטעמו את רוטב הסאטה (רוטב מבוסס חמאת בוטנים), יבריק בכם הזיק הקטן שיזכיר לכם כמה חמאת בוטנים היא שידוך ראוי לכמעט כל דבר חם.

לא כל הרטבים מושלמים אמנם. רוטב ההוי סטיר פטריות מעט מלוח מידי, רוטב העמבה מיותר והצ'דר זהה לגבינה האמריקאית במובן שהוא כמעט ואינו מכיל גבינה (אבל מהווה רוטב בסיס מושלם שמשתלב נהדר עם אחרים). אבל אף רוטב לא הכין אותנו להפתעה של מה שבבירור הולך להיות הלהיט של המקום – רוטב השוקולד החם, קומפלט עם סוכריות צבעוניות.

אמסטרדם פרייז. צילום: דני גולן
אמסטרדם פרייז. צילום: דני גולן

גרסת הצ'יפס לעוגת יום הולדת זולה היא לא משחק ילדים (על אף שברור שילדים ימותו על זה). הצ'יפס המלוח והקראנצ'י נרטב מהרוטב החם ומייצר ממתק מאנצ' שאנחנו בטוחים שיהיו כמה אנשים שיהרגו בשבילו. תזכורת מצוינת לכוח העצום שחבוי בשילוב בין מלוח ומתוק. זו לא מנת קוריוז לאמיצים בלבד, אלא פסגת התמצות של הסיפור הקצר – פשוט, זול וקולע.

"החיים, היקום וכל השאר"

יחד עם פצצת הטעמים שמציעים הצ'יפס והרטבים, באמסטרדם פרייז תוכלו לאסוף גם קצת אלכוהול על בסיס הטרנד הנוכחי – זול. בירות מהחבית במחירים שנעים בין 10 ל־17 ש"ח, צ'ייסרים בעלות 10 ש"ח וגם שילוב המילים האחרון שרציתם לשמוע בחייכם – קוקטייל בפחית במחיר 10 ש"ח (לא כולל המחיר הנפשי והפיזי שתשלמו על שקניתם קוקטייל בפחית).

אמסטרדם פרייז. צילום: דני גולן
אמסטרדם פרייז. צילום: דני גולן

בסופו של דבר, סביר להניח שתבואו לאמסטרדם פרייז כבר אחרי ששתיתם או עישנתם, במיוחד עבור המאנצ' הקטנטן והמדויק ובחוסר החלטיות בנוגע לאיזה שילוב טעמים אתם רוצים. ושם ישמחו להעמיס לכם קונוס נוטף רוטבים ולאמ;לק לכם ארוחה. ספויילר: זה יגמר בשוקולד, וזה כל הסיפור.

אמסטרדם פרייז, ויטל 10 תל אביב, ראשון־רביעי 12:00-04:00, חמישי־שבת 12:00-06:00