גבירותי ורבותי: מהפח

משפחה ממוצעת משליכה כרבע מכמות המזון לפח. מוזמנים לבחון את ההרגלים שלכם ולהתחיל לצמב"ז

אנטיפסטי, רובין פוד. צילום: אנטולי מיכאלו
אנטיפסטי, רובין פוד. צילום: אנטולי מיכאלו
10 במרץ 2019

קחו את הפעם האחרונה שמילאתם סל במרכול והשליכו רבע לפח. נשמע הזוי, נכון? על רקע מחירי המזון המאמירים והולכים, את הנתונים על בזבוז מזון אפשר להגדיר רק במילה אחת – שערוריה.  מדינת ישראל נמצאת במקום השני בבזבוז מזון מהמדינות ה־OECD. משפחה ממוצעת זורקת כרבע מכמות המזון שנקנה, בשווי של כ־8,000 ש"ח בשנה. בתרגום למספרים קטנים, מדובר בארוחה אחת ליום שמושלכת לפח.
"ליווינו משפחות כדי לבדוק את הדרך שבה הן מתנהלות עם מזון, ואף על פי שאנשים הצהירו על עצמם כאקולוגיים גילינו שכולם באופן גורף מבזבזים", אומרת מנכל"ית ארגון The Natural Step ישראל (TNS ישראל), שפועל ליצירת חברה בריאה והוגנת, מיכל ביטרמן. הארגון פועל למען צמצום בזבוז דרך הכשרות לבכירים מובילי דעת קהל, תוכניות לימוד בבתי ספר וארוחות ששפים בכירים (עידו פיינר, אוראל קמחי) מכינים מירקות ופירות "לא יפים". לרגל יום הצמב"ז שחל בחודש מרץ האחרון, הוחתמו יותר מ־60 ארגונים וחברות על אמנה שמטרתה לעורר מודעות ציבורית וממשלתית ולקדם עשייה למען צמצום בזבוז מזון. האמנה מדברת על הכשרת עובדים, שקיפות במקומות שבהם מיוצר המזון, קמפיינים ועוד, אך כדי לשנות את המצב באמת יש צורך בשיתוף פעולה של צרכני הקצה.
חלק נכבד מבזבוז מזון נעוץ במבצעים שרשתות השיווק מציעות, בירקות ופירות שמושלכים מסיבות אסתטיות ובבישולים לשבת בכמות שיכולה להאכיל את כל השכונה. עם קצת מחשבה ושינוי הרגלים אפשר לשנות בקלות את ההתנהלות היומיומית, ולחסוך מזון וכסף.
lovefoodnotwaste.co.il

5 טיפים לצמצום בזבוז מזון

1. צפוי לכם שבוע עמוס שיצמצם את הזמן במטבח? זה לא הזמן להתפרע בשוק ולקנות ירקות, פירות ושאר מוצרים שיבלו את השבוע במקרר. אם בכל זאת הגזמתם, הזמינו חברים לארוחה.

2. עגבניות פולטות אתילן אז אל תאחסנו אותן במגירת המלפפונים והקישואים. בזיליקום נרקב במקרר, ולכן כדאי להשתמש בו בעודו טרי או לקצוץ ולאחסן בכלי אטום עם שמן זית. פטריות נשמרות הכי טוב בשקית נייר, ותפוחי אדמה יאריכו ימים במקום חשוך וקריר (אבל לא במקרר) הרחק מבצלים ותפוחי עץ.

3. לפני שמתחילים לבשל עושים רשימה מסודרת: משתמשים קודם במוצרים שתוקפם עומד לפוג או בירקות שעומדים לאבד את טריותם, ורק בהמשך פותחים שימורים, גבינות או מוצרים שלא צפויים להתקלקל.

4. לא צריך להילחץ מתאריך תפוגה – בהרבה מוצרים מדובר על "עדיף לפני" ולא "לשימוש עד". מוצרים שמסומנים ב"עדיף לפני" יכולים להיות טובים לאכילה גם בימים שלאחר התאריך המופיע על האריזה. סמכו על העיניים והאף שלכם.

5. תחתית התבשיל נשרפה ויש מצב שהארוחה נהרסה? הורידו את התבשיל מהאש, העבירו את החלק העליון לסיר חדש וכסו במטלית לחה למשך עשר דקות כדי לנטרל טעם שרוף.

מנות מהממות מאוכל מוצל: המתכונים של רובין פוד 

מסעדת רובין פוד החיפאית מתרגמת את הצמבו"ז הלכה למעשה ופועלת רק על תרומות של סיטונאי פירות וירקות. קבוצת צעירים חיפאים חדורי אידיאלים השתלטה על חלל שבעבר היה בו אטליז והפכה אותו לבית אוכל באוריינטציה חברתית: כל אורח משלם כראות עיניו, רוב העובדים מתנדבים או מקבלים תשלום בארוחות, האוכל מבוסס על מזון מן הצומח וצמצום ומיחזור נחשבים למטרות על.
עם זאת דבר במסעדה אינו משדר עליבות – הירקות באנטיפסטי נוצצים מרוב טריות, התבשילים עזי טעם והפוקאצ'ה מזכירה את זו של מסעדת רפאל בימיה הטובים. מקום מעורר קנאה שראוי שיהיו עוד מסוגו.

אנטיפסטי

החומרים ל-4 מנות:

כ-1.5 ירקות שורש מכל הסוגים, מה שיש (בטטות, תפוחי אדמה, קישואים, בצל, כרוב, כרובית, קולורבי)

חצי כוס שמן זית

מלח גס

פלפל שחור גרוס

חומץ בלסמי

סילאן לפי הטעם

אופן ההכנה:

  1. את ירקות השורש (בטטה, תפוחי אדמה, בצלים) חותכים בחיתוך גס, מערבבים עם שמן זית, מלח ופלפל ומשטחים על תבנית מרופדת בנייר אפייה. אם משתמשים בחצילים פורסים אותם לפרוסות דקות, מוסיפים שמן זית, מלח ופלפל ומשטחים על תבנית. ירקות כמו ברוקולי וכרובית מפרקים לפרחים וחולטים במים רותחים למשך 4-3 דקות ואז מערבבים עם שמן זית, מלח ופלפל ומשטחים על תבנית.
  2. אופים בתנור שחומם מראש לחום 240 מעלות עד לריכוך ולהשחמה.
  3. מסדרים על צלחת הגשה, מזלפים מעט שמן זית, חומץ בלסמי וסילאן ובוזקים עוד קצת מלח.
שורשים ממולאים, רובין פוד. צילום: אנטולי מיכאלו
שורשים ממולאים, רובין פוד. צילום: אנטולי מיכאלו

שורשים ממולאים בקרם קשיו ופריקי ריזוטו

החומרים ל-4 מנות:

8 סלקים קטנים, קלופים (את הגבעולים מקצרים ומשאירים)

4 קולורבי או לפת קלופים

לקרם קשיו:

200 גרם אגוזי קשיו

4 שיני שום

2 גבעולי רוזמרין

½ כפית מלח

3 כפות קרם קוקוס

חצי כוס אגוזי מלך

חצי כוס צימוקים

למילוי פריקי ריזוטו:

חצי קילו פריקי שטוף היטב.

2 בצלים בינוניים קצוצים דק

100 גרם צימוקים או חמוציות

1.5 ליטר ציר ירקות חם

מעט הל טחון

מלח

לאפייה:

חצי ליטר ציר ירקות

חצי בקבוק תירוש

אופן ההכנה:

  1. מכינים את הירקות: מרוקנים את תוך הסלק בעזרת כפית עד ליצירת חלל מספק למילוי. קוטמים את תחתית השורשים כדי שניתן יהיה להעמיד אותם בנוחות בתבנית.
  2. מכינים את קרם הקשיו: משרים את אגוזי הקשיו במים למשך לילה. למחרת, מסננים ומכניסים לבלנדר עם השום, הרוזמרין, המלח וקרם הקוקוס. ניתן להוסיף מעט ממי ההשרייה ליצירת מרקם קרמי.
  3. מניחים את הירקות בתבנית גדולה. בתוך כל ירק מניחים כמה צימוקים ואגוזי מלך, ויוצקים את קרם הקשיו.
  4. מכינים את המילוי: מקפיצים בסיר רחב את הבצל הקצוץ עד להזהבה. מוסיפים את הפריקי ומטגנים במשך כשתי דקות. מוסיפים את הצימוקים או החמוציות. יוצקים כ-2 מצקות מהציר, מערבבים קלות על אש נמוכה עד לספיגת הנוזל וחוזרים על הפעולה עד שמסיימים את הציר. מתבלים במלח ובהל. מבשלים במשך כעשר דקות.
  5. ממלאים את הירקות כמעט עד שפתם.
  6. מוסיפים לתבנית ציר ירקות וחצי בקבוק תירוש (עד לכמחצית מגובה הירקות) מתבלים בעוד מלח ובהל טחון, מכסים בנייר אלומיניום ואופים בתנור שחומם מראש ל-220 מעלות במשך כארבעים דקות. מסירים את הנייר ואם הירקות רכים דיים אופים ללא כיסוי לעשר דקות נוספות.
כמוג'אדרה. רובין פוד. צילום: אנטולי מיכאלו
כמוג'אדרה. רובין פוד. צילום: אנטולי מיכאלו

כמוג'אדרה צבעונית

החומרים ל-4 מנות:

400 גרם פתיתים צבעוניים

3 בצלים בינוניים קצוצים

שמן זית

2 ליטר ציר ירקות

150 גרם עדשים שחורות

150 גרם עדשים חומות

מלח ופלפל שחור לפי הטעם

כפית כמון טחון

אופן ההכנה:

  1. משרים את העדשים במים, כל סוג בנפרד, למשך כשעה.
  2. מטגנים חצי בצל קצוץ בשמן זית, מוסיפים את הפתיתים ומטגנים עוד כמה דקות.
  3. מוסיפים את הפתיתים ומבשלים לפי הוראות היצרן.
  4. ממלאים שני סירים במים בינוניים במים, מוסיפים לכל סיר סוג עדשים אחר ומבשלים עד שהם מגיעים למרקם נגיס.
  5. מסננים את העדשים ומערבבים לתוך סיר הפתיתים. מתבלים במלח ובכמון ומוסיפים עוד מעט שמן זית.
  6. מטגנים בשמן עמוק את שאר הבצלים ומניחים אותם על המג'דרה.