הערב בתל אביב: חסימות כבישים בצעדת ענק להגנת מערכת המשפט

בואו, הולכים לטייל בעיר. צעדת מחאת הדמוקרטיה, 15.4.23 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)
בואו, הולכים לטייל בעיר. צעדת מחאת הדמוקרטיה, 15.4.23 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)

ההתנגדות לא עוצרת: הערב (2.8, 19:00), בלילה שלפני הדיון בבג"ץ על חוק הנבצרות המושחת שתפר לעצמו נתניהו, יערכו ארגוני ותנועות ההתנגדות להפיכה המשטרית צעדת ענק שתתפתל ברחבי מרכז העיר בהובלת שרי משפטים ושופטים בכירים לשעבר. אם היו לכם תוכניות אחרות לערב זה הזמן לבטל אותן

2 באוגוסט 2023

תנועת ההתנגדות להפיכה המשטרית לא נחה. אחרי שבמשך השבועיים האחרונים יצאו מאות אלפי מפגינים מבתיהם כדי לעצור את קואליציית הפשע המאורגן של נתניהו ואת ביטול עילת הסבירות, הבטיחו מובילי המאבק להחריף את ההתנגדות ונראה שהיא עומדת להפוך לחלק משגרת חיינו עד למושב הכנסת הבא לפחות. הערב (2.8, 19:00), הלילה שלפני דיון בג"ץ בחוק הנבצרות שתפר לעצמו נתניהו, יתאחדו כל ארגוני ותנועות המחאה לצעדת ענק בלב תל אביב בקריאה להגנה על בתי המשפט מפני קמפיין ההשמדה של כנופיית לוין-רוטמן.

אירוע מחאה כזה – צעדת מחאה שמתפתלת ברחבי העיר ואינה אמורה להסתיים או להתחיל בעצרת בכיכר – לא היה בעיר מאז ימי מחאת בלפור העליזים, והוא צפוי למשוך רבבות צעירים שהצטרפו למחאה בהמוניהם בשבועות האחרונים ולשבש את התנועה בלב תל אביב בצורה ניכרת ומורגשת. הצעדה תצא מבית העצמאות (רוטשילד 16) אל בתי המשפט בוייצמן ומשם אל קריית הממשלה וכיכר הדמוקרטיה. על פי תוואי הצעדה הצפוי ובכפוף לשינויים על פי גודלה של הצעדה, התנועה במרכז העיר צפויה להיחסם חלקית ברחובות הבאים החל מהשעה 18:00:

שדרות רוטשילד: מרחוב הרצל ועד רחוב אלנבי
נחלת בנימין: מאחד העם ועד שדרות רוטשילד
החשמונאים: משדרות רוטשילד עד יהודה הלוי
קרליבך: מהחשמונאים עד אבן גבירול
שאול המלך: מאבן גבירול עד רחוב ויצמן לשני הכיוונים
לאונרדו דה וינצ'י: משאול המלך עד רחוב קפלן
דובנוב: מרחוב שאול המלך עד רחוב קפלן
רחוב דיזנגוף: שדרות תרס"ט עד אבן גבירול
רחוב קפלן: מאבן גבירול עד דה וינצ'י
שדרות שאול המלך:
מדה וינצ'י עד וייצמן
רחוב וייצמן: מדוד המלך ועד שאול המלך
שדרות שאול המלך: מרחוב וייצמן ועד דרך בגין
דרך בגין: משאול המלך ועד כיכר הדמוקרטיה/קפלן
רחוב קפלן: מכיכר הדמוקרטיה/עזריאלי ועד רכבת השלום

כמו כן, החל מהשעה 20:30 ייסגרו הרחובות הבאים: קפלן ייחסם מדה וינצ'י ועד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים; כיכר הדמוקרטיה: דרך מנחם בגין תיחסם לצפון ולדרום (התנועה תופנה לשיקועים); מחלף גשר השלום ייסגרו לצפון ולדרום (אין ירידה לאיילון); צומת יגאל אלון – השלום ייחסם למערב וצומת יגאל אלון-תוצרת הארץ ייחסם (כלי הרכב יופנו לרחוב תוצרת הארץ). כמו כן ייחסם צומת השלום-תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו מזרחה), צומת השלום-עליית הנוער ייחסם למזרח, צומת יגאל אלון-השלום ייחסם לדרום, צומת יגאל אלון-תובל ייחסם לצפון, צומת יצחק שדה-המסגר ייחסם לצפון, ותיחסם גם היציאה מרחוב בן אביגדור לרחוב המסגר.

את הצעדה יובילו שרי המשפטים לשעבר ציפי לבני ואבי ניסנקורן, שופט העליון בדימוס יורם דנציגר, יחד עם שופטים נוספים בדימוס, יו״ר לשכת עורכי הדין עמית בכר ופרקליטים רבים ממחאת הגלימות השחורות. בהפגנה יצעדו בגושים שונים פעילי המחאות השונות שיביעו את התמיכה האזרחית העצומה במערכת המשפט, ובהם: מחאת הסטודנטים והסטודנטיות, בונות אלטרנטיבה, מאבק האקדמיה, מחאת ההייטק, מטה עובדי ההייטק, החזית הוורודה, כוח קפלן, יוצאי שב״כ למען הדמוקרטיה, אחים לנשק, הגלימות השחורות, מחאת הצעירים, החלוקים הלבנים, אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה, מחאת הצעירים, ארגוני הלהט"ב ועוד.

בין השופטים בדימוס שיובילו את הצעדה: אסתי שטמר, סביונה רוטלוי, אברהם(רמי)יעקב, שירי רפאלי, שרה חביב, ורד שפר, חיותה כוחן, דליה אבי גיא, כרמי מוסק, קלרה רג'יאנו, יורם גלין, אשר ארבל, אילתה זיסקינד, ריבי צוק, אבידן גלובינסקי, טהר שחף, יהודה גרניט,מיכל רובינשטיין-שמגר ודרורה פלפל.

תחושת החירום שהתעוררה בקרב ארגוני ההתנגדות נובעת מדף המסרים הביביסטי, לפיו נתניהו אינו מתכוון לכבד את פסיקת בג"ץ אם יפסול חוק הנבצרות, מה שיוביל למשבר חוקתי חסר תקדים ולהאצה דרמטית במסלול אל הדיקטטורה. הדיונים בבג"ץ על החוק לביטול עילת הסבירות ועל חוק הנבצרות מוגדרים כבעלי חשיבות היסטורית, ויקבעו במידה רבה האם הדמוקרטיה מסוגל לגונן על עצמה ברמה המשפטית מול תעלולי החקיקה הנכלוליים בדרך להפיכה המשטרית, עם כמעט 200 חוקים בקנה של תומכי הדיקטטורה.

לדברי גורמים בין מובילי המחאה, הדיונים הקרובים בבג"ץ על חוק הנבצרות, ביטול עילת הסבירות והפרת הסכם ניגוד העניינים של נתניהו, מסמנים את כניסתו של בית המשפט העליון לזירת המאבק על הדמוקרטיה, ומצריכים דריכות גבוהה של המפגינים.

"ממשלת הדיקטטורה החלה כבר במסע האיומים על מערכת המשפט: קמפיין הסתה חריף נגד גלי בהרב מיארה שנמצאת תחת רמת האבטחה הגבוהה ביותר, ראש הממשלה ושרים בכירים רומזים שלא יכבדו את פסיקת בג"ץ ודה-לגיטימציה לכל שומרי הסף. הכל מתחבר לקמפיין מתוזמר שנועד להפחיד ולהרתיע את מערכת המשפט מלבצע את עבודתה", כך נמסר ממטה המאבק. "ביום רביעי נצא לצעדה משותפת בהובלת שרי משפטים לשעבר ואנשי מערכת המשפט, כדי להבהיר לשומרי הסף ולשופטים שיש להם גב ציבורי אדיר לעשות את עבודתם. זוהי חובתנו לצאת ולהגן, למחות ולשמור על מערכת המשפט העצמאית של מדינת ישראל. כי אין דמוקרטיה בלי מערכת משפט עצמאית".