צעירים בשולי הכלכלה: מתן חודורוב עם הבשורות הרעות

הכתב הכלכלי של ערוץ 10 יגיע ביום ראשון (24.5) לאוזןבר כדי לשוחח על דחיקת הדור הצעיר לשוליים הכלכליים, וכן, יש לכם הרבה ממה לדאוג

מתן חודורוב (צילום מסך, ערוץ 10)
מתן חודורוב (צילום מסך, ערוץ 10)
21 במאי 2015

אהלן מתן חודורוב, הכתב הכלכלי של ערוץ 10. בראשון בערב תחנוך את "ידה ידה" – סדרת הרצאות בנושאים שונים המיועדת לציבור הרחב וניתנת במחיר נמוך. ההרצאה שלך, שתתקיים באוזןבר, תעסוק בדחיקת הדור הצעיר לשוליים הכלכליים. אתה לא חושב שהצעירים נדפקים כי הם מאפשרים שידפקו אותם ולא מתנגדים?

"אני חושב שמדובר בתופעה רחבה יותר. אנחנו הדור הראשון במערב שיחיה פחות טוב מההורים שלו ב־100 השנים האחרונות. מגמת ההתקדמות בשירותים החברתיים וברווחת הצעירים נבלמת ואת מקומה תופס תהליך מסוכן של דריכה במקום, שיוצר הרבה תסכול בקרב הצעירים. זה מתבטא באופן המשמעותי ביותר בנדל"ן, בתעסוקה ובפנסיה. בשלושת התחומים האלה הדור הצעיר חווה ויחווה מציאות שונה בתכלית וטובה פחות מזו שחוו הוריו".

ובכל זאת, אולי זה היה משתפר אם הדור הצעיר היה מפגין שרירים מול מקבלי ההחלטות ודורש בכוח שיפור במצבו במקום לחלק פרחים לשוטרים בהפגנות המחאה החברתית?

"יש אכזבה בקרב הצעירים שיצאו להפגין ב־2011, אין ספק. אנשים חשבו שמילים ושלטים יכולים לחולל שינוי והתאכזבו. עם זאת, השיח השתנה לטובה מאז המחאה, והסיקור התקשורתי של הנושאים הכלכליים השתנה לבלי הכר. אבל אתה צודק, יש דיסוננס אדיר בין מה שקרה במחאה לבין התוצאות הדלות שהושגו נכון לעכשיו. אני לא רואה במחאה אירוע שנכשל אלא תחילתו של תהליך".

אתה מסקר טייקונים, מנהלי בנקים וכו'. מהיכרותך איתם, מה עשוי להשפיע על ההחלטות שלהם – 500 אלף איש שמפגינים בנועם בכיכר המדינה או ברק כהן אחד שרודף אחריהם הביתה ועושה להם את המוות?

"את קרבות הרחוב עם ברק כהן הם מפרשים כהצקות שיש להיזהר מהן, ואולי יסתובבו בעקבות זה פחות בבתי קפה, אבל זה לא יביא לשינוי אמיתי. לדעתי רק אם הציבור יכיר את המנגנונים, הבנקאיים למשל, את הקשר ביניהם ואת האופן שבו הם עובדים, עשוי לקרות שינוי, ולכן אני משתתף בפרויקט 'ידה ידה'. חשוב שלאנשים תהיה נגישות לנושאים כאלה בלי לשלם מאות שקלים בעבור הרצאה או כנס. כשאדם מבין איך עובדים המנגנונים שמשפיעים על חייו מאחורי הקלעים, הוא יודע גם לנסח את דרישותיו ולדעת לומר איזה מין שינוי הוא רוצה".

מתן חודורוב (צילום מסך)
מתן חודורוב (צילום מסך)

אתה מדבר על החשיבות של פרויקט חברתי כמו זה, ונוסף לכך אתה גם יו"ר ועד העובדים של ערוץ 10. זה אומר שההשקפה הכלכלית שלך היא סוציאל־דמוקרטית, שלי יחימוביץ' סטייל?

"אני חושב שהחלוקה הדיכוטומית של קפיטליזם וסוציאליזם כבר לא רלוונטית. כשהרשות להגבלים עסקיים, למשל, באה לתשובה ומכריחה אותו למכור חלק מאחזקות הגז שלו לגופים אחרים – זה צעד קפיטליסטי או סוציאליסטי? בכל מקרה צריך לשאול מה הפתרון הנכון, ואין יותר משמעות להגדרות הנחרצות האלה. ראינו כבר שאף אחת מהגישות, בתצורתה הקיצונית, לא עובדת טוב".

אפרופו ערוץ 10, ביבי שמר לעצמו את תיק התקשורת. אתה חושש שהוא אשכרה יסגור אתכם?

"אנחנו מקווים לקבל כבר בימים הקרובים רשיון ל־15 שנה, שייתן לערוץ ודאות עסקית. אני מקווה שאחרי שנקבל את הרשיון ונצרף משקיע חדש לערוץ נשתחרר מהתלות במערכת הפוליטית, שכלל לא בריאה לגוף תקשורת חופשי. אני מקווה גם שכלי תקשורת אחרים ידעו לעמוד בלחצים שרק ילכו ויגברו מצד הממשלה".

"הדור האבוד – צעירים בשולי הכלכלה", 24.5, 19:30 באוזןבר