השזרה: הכירו את הנשים שמובילות את תרבות היין בישראל

קהילה חדשה שנוצרה ברשתות מבקשת להציב במרכז את הנשים הפועלות בתעשיית היין המקומית. "למרות שאנו מאיישות מגוון עמדות, התחום עדיין נתפס כגברי יותר"

מפגש של חברות הקהילה. צילום: תמר פורת
מפגש של חברות הקהילה. צילום: תמר פורת
16 במרץ 2021

בכל יום/חודש האישה התקשורת מוציאה נשים מהנפטלין. כמי שמאמינים בשוויון נשים לאורך כל השנה, אנו מקפידים לתת במה ליוזמות מעניינות ללא קשר למגדר. השזרה, על שם הציר המרכזי של התפרחת ואשכול הענבים, היא קהילה חדשה הפונה לנשים שמובילות את תרבות היין וגם לגברים ולכולם, כפי שנראה בהמשך.

"תעשיית היין בארץ מתפתחת מדי שנה, במיוחד בשנה האחרונה, שבה צמחה צריכת היין ותרבות היין. את מגוון התפקידים בתעשייה מבצעות גם נשים: יינניות, יבואניות, אוצרות יין (סומלייריות), מרצות, מדריכות טיולים, יוצרות תוכן, נשות שיווק, כורמות ומנהלות יקבים. אך למרות שאנו מאיישות מגוון עמדות בעולם היין, ועל אף שמדי שנה מצטרפות שחקניות חדשות למגרש, התחום עדיין נתפס כגברי יותר, ואת העמדות הבכירות בו מאיישים בעיקר גברים. כדי לצמצם את הפער ולאפשר לכל אישה להגיע רחוק ככל שתרצה, החלטתי להקים קהילה שתקדם את נשות התעשייה, ועל ידי כך – בתקווה – גם את תרבות היין הישראלית כולה", אומרת טל טאובר גוטסדינר, אשת יין ומייסדת הקהילה.

טל טאובר גוטסדינר (צילום: אביב שקורי)
טל טאובר גוטסדינר (צילום: אביב שקורי)

הרעיון נבט לפני שנתיים, לקראת יום האישה. במסגרת תפקידה כמנהלת הפעילות של WSET (מרכז הדרכה בינלאומי ללימודי יין ואלכוהול) בישראל ומרצה לרמה 2 בלימודי יין, ביקשה טאובר גוטסדינר לכנס קולגות לטעימה מקצועית. ככל שהאירוע קרם עור וגידים היא נזכרה בעוד ועוד נשים שרצתה להזמין והגיעה לרשימה של 80 נשים. "זה היה אירוע ראשון מסוגו, שהיה מכונן מבחינתי והבהיר לי כמה נחוצה קהילת יין נשית. התארחו בו יינניות מובילות בארץ שהטעימו את היינות שלהן, ונשות קולינריה אגדיות – רותי ברודו ואירית שנקר, שסיפרו קצת מהסיפור שלהן. שמחתי לגלות כמה כולן רוצות לקחת חלק בפורום הנשי המקצועי הזה. בסוף הערב ידענו כולנו שתהיה לערב המשכיות, ומאז הרעיון הסתובב לי בראש וחיכה לזמן הנכון להתגשם".

השזרה (עיצוב: דנה וולנסקי)
השזרה (עיצוב: דנה וולנסקי)

בחסות הקורונה מטלטלת המציאות ובסיום חופשת לידה הרימה טאובר גוטסדינר את הכפפה. היא הקימה בפייסבוק קבוצה סגורה שמיועדת לנשים העוסקות בתחומי היין והקולינריה, ולנשים שמבקשות להשתלב בתחום ומחפשות תעסוקה. "זה המקום לייצר נטוורקינג בין נשות המקצוע על שלל תחומיו, לקבל ולתת כלים לפיתוח מקצועי, לשתף ידע, לפתוח דלתות ולייצר הזדמנויות עסקיות. זה גם מקום שבו אנחנו לראשונה נמצאות יחד, כל נשות התעשייה, מובילות תרבות יין ששמה זרקור על עשייה נשית", היא מסבירה.

בתוך כחודש הצטרפו לקהילה יותר מ־400 נשים, עובדה המעידה על התעניינות ועשייה קבועה ומתמשכת. בינתיים כבר התקיים מפגש אופליין ראשון – יום צילומי פורטרט עם הצלמת אביב שקורי, שגם היא בקהילה, ובעתיד מתוכננות סדנאות וטעימות מקצועיות.

עבור שאר הא.נשים שרוצים.ות לעקוב אחר המתרחש בתחום הוקם עמוד אינסטגרם של הַשִּׁזְרָה. "שם אנו משתפות בעשייה שלנו גם את כל שאר אוהבי ואוהבות היין – נשים וגברים, אנשי תעשייה וחובבים. כולן וכולם מוזמנים להצטרף".