נעים מאוד: לכל שבת יש אוטובוס שבת

בתוך חודשים אחדים נכנסו קווי השבת של מיזם נעים בסופ"ש עמוק ללב של תל אביב. בסוף השבוע הנוכחי הם חוזרים לכבישים למרות הקורונה ומירי רגב

נעים בסופ"ש (צילום: דין אהרוני רולנד)
נעים בסופ"ש (צילום: דין אהרוני רולנד)

בעולם אחר ובזמן אחר, אי שם בחודש נובמבר 2019, התרגשה תל אביב ברמות של כלה. אחרי אלפיים שנות כיסופים וסופ"שים נטולי תחבורה ציבורית, השיקה עיריית תל אביב־יפו עם עוד כמה מהרשויות המקומיות השכנות את מערך ההיסעים החינמי שלה – נעים בסופ"ש. היינו כחולמים. 

היינו שם בנסיעה הראשונה ואחר כך מדי שבוע, ובכל פעם מחדש היה מדהים לראות את הקסם: ציבור מאושר. אנשים מחייכים. נהגים סבלניים. כאילו נפתח שער ליקום מקביל שבו שירות שנותן הממסד לאזרח מביא איתו שמחה גדולה במקום צקצוקים נרגנים וטרוניות מוצדקות. קווי השבת של תל אביב הרגישו כמו ניצחון גדול על מדינת ישראל ההולכת ומחשיכה, תזוזה דרמטית של הסטטוס קוו המזויף שנע בדרך כלל נגד כיוון החילוניות. פירקנו אותם 0:1 קטן, כמו שעלי מוהר אהב לומר.

יותר מהניצחון הפוליטי היה זה ניצחון של התל אביביות. בתוך שבועות אחדים אימצו תושבי העיר את השירות בחיבה גדולה, כאילו תמיד היה חלק אינטגרלי משמחת החיים בעיר

אין טעם להכחיש. היה זה עונג מיוחד לראות את הסמוטריצ'ים, הדרעים והרגביות צווחים ומתבכיינים על הפגיעה בזכותם לכפות את גרסת היהדות הצרה והקנאית שלהם על הציבור כולו, אבל יותר מהניצחון הפוליטי היה זה ניצחון של התל אביביות. בתוך שבועות אחדים אימצו תושבי העיר את השירות בחיבה גדולה, כאילו תמיד היה חלק אינטגרלי משמחת החיים בעיר. בארבעה חודשים של פעילות הוכיח המיזם את נחיצותו הקריטית וגם את השתייכותו האורגנית למרקם העירוני. ואז הגיעה הקורונה.

עכשיו הכל שברירי. ימי הקורונה הבהירו שמה שהיה ברור כאן אתמול אינו בטוח לקראת המחר, ודאי לא מערך הסעות שרק עכשיו נולד וכבר עלה לשלטון על העצבים. קופת העירייה הייתה שמנמנה למדי לפני הקורונה ויכלה לממן ללא כל קושי את העלות השנתית של נעים בסופ"ש – כ־15 מיליון ש"ח בשנה, ואף לסייע כספית לשכנות שהצטרפו. עכשיו, עם גירעון של מאות מיליוני ש"ח שנוצר מביטול ארנונה לעסקים – גירעון ראשון זה 20 שנות חולדאי – העסק יהיה הרבה פחות פשוט. 

להיט מוכח בעיר. קווי השבת בתל אביב (צילום: דין אהרוני רולנד)
להיט מוכח בעיר. קווי השבת בתל אביב (צילום: דין אהרוני רולנד)

גם ממשלת הסיאוב החדשה שהוטלאה לה יחדיו בינתיים, עם מירי רגב על ההגה של האוטובוסים, אינה מבשרת טובות לחלום על תחבורה ציבורית בשבת. תל אביב לא תסלח למי שינסה לעצור את המהפכה הזאת, רגע אחרי שכבר התחילה להתגלגל. העירייה הבטיחה שהשירות יחזור לתפקוד פוסט קורונה מלא עם שובה של התחבורה הציבורית לפעילות מלאה, אבל מאז חלפו שבועות וקווי השבת עדיין דממו. כבר נכנסנו להתקפי חרדה על הרבה פחות מזה.

יום אחרי סגירת הגיליון המיוחד של Time Out, השמיעה עיריית תל אביב-יפו את צפירת ההרגעה שלה והשירות חוזר לפעול במתכונתו הקבועה, עם 700 נסיעות בסופ"ש. "אנו מקווים כי עם הקמת הממשלה החדשה והצורך המוכח של הציבור ברשת תחבורה מטרופולינית הפועלת בהצלחה רבה בסופי השבוע, תיבחן האפשרות להרחבת השירות לכלל תושבי המדינה", מסרו האנשים האופטימיים שבדוברות העירייה. יאללה, נהגוס, קח אותנו לסינמה סיטי.

>> לאן נוסעים עם קווי השבת של תל אביב?
>> כל מה שצריך לדעת על קווי השבת של תל אביב