האיש החזק בקולנוע הישראלי יודע שאין כמו סרטים מעוררי תיאבון

בין האוכל למסך יש המון במשותף. "השף". צילום: יח"צ
בין האוכל למסך יש המון במשותף. "השף". צילום: יח"צ

משה אדרי, מנכ"ל יונייטד קינג, מבעלי סינמה סיטי ואדם שבלעדיו תעשיית הקולנוע המקומית היתה נראית לגמרי אחרת, משיק מיזם חדש של סרטים והרצאות יחד עם היכל התרבות תל אביב בשיתוף סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג - ומספר איך התאהב בקולנוע ואיך אהבה של אוכל לא שונה מזו של המסך הגדול. "כמו שלעיתים אוכל טוב זאת יצירת אומנות, כך גם סרטים"

19 באוקטובר 2022

אחרי היציאה מהסגרים והקורונה, אחד הדברים ששימחו אותי היה לראות את האהבה והצמא הגדול של הקהל לקולנוע, ויותר מזה, לצריכת תוכן מעשיר וחווייתי. אין חולק על כך שתרבות היא חלק משמעותי בחוסן של כל חברה, ובלעדיה חברה בריאה לא תוכל להתקיים. אך גם אני, שועל ותיק בתחום הקולנוע, התרגשתי לגלות את הרצון של אנשים – גם במהלך הסגרים – לצרוך תכנים חדשים להנאה או העשרה. וכמובן, אחרי החזרה לשגרה, התרגשתי לראות פתיחת עוד ועוד מיזמים חדשים המעוניינים לאתגר את הקהל ולהציע לו חוויות חדשות ממה שהכיר בעבר.

כמה משמח שכולם חזרו. סינמה סיטי (צילום: עידן אסלן)
כמה משמח שכולם חזרו. סינמה סיטי (צילום: עידן אסלן)

"קולטורה" הוא מיזם חדש שיזמנו, יחד עם היכל התרבות תל אביב, המשלב את אהבת הקהל לקולנוע עם ערך מוסף. במסגרת קולטורה יוקרנו בהיכל סרטים בהצגות טרום בכורה, לצד הרצאות מפי מיטב המרצים בנושאים הרלוונטיים לסרטים שיוקרנו. ובכך, לראשונה מאז הקמתו לפני 65 שנה, יוקרנו בהיכל התרבות בתל אביב סרטי קולנוע שיציעו לקהל הרבה מעבר לצפייה בסרט חדש.

אני זוכר את ההתרגשות של צפייה בסרט מילדותי בדימונה, כשהייתי מקרין את הסרטים הכי גדולים בעולם וצופה בהם בשקיקה. אחד הסרטים האהובים עליי עד היום הוא "סינמה פרדיסו", וסצנת הסיום בעיקר, בה המפיק המפורסם צופה בכל סצנות הנשיקות שצנזר הכומר של הכפר מהסרטים המפורסמים ביותר. לא אשכח לעולם את החוויה מחדר ההקרנה, ממש כמו בסינמה פרדיסו, אחד לאחד. זו החוויה שאני רוצה להעביר לכל צופה. במסגרת קולטורה אנחנו פונים לקהל שמעוניין לקבל חוויה מלאה של סרט חדש, יחד עם הרצאה רלוונטית מהמרצים הבכירים והמרתקים ביותר בתחום.

כך למשל, הסרט הראשון שיוקרן בהיכל יהיה "השף" המספר את סיפורו של שף במסעדת יוקרה, ולאחריו תתקיים הרצאה של השף חיים כהן. כשהמפיקים של הסרט ״השף״ הגיעו לארץ, הסתובבנו יחדיו בשלל מסעדות נפלאות, והם נפעמו מיפו-תל אביב של חיים כהן. כך בחרנו בו פה אחד לפתיחת המיזם, בליווי הרצאה על החיים מאחורי הקלעים של המטבח ועל העבודה הקשה והסזיפית שכרוכה בלהוציא סרוויס ואוכל לסועדים.

מי לא אוהב אוכל? אחת מהנאות החיים. כשאני רואה סרט על אוכל טוב, אני מרותק. הקולנוע יכול להביא על המסך הענק את התחושה האמיתית של מה שקורה במטבח. אני חושב שהאהבה של ישראלים לאוכל טוב מתחברת בצורה יוצאת מן הכלל עם קולנוע טוב ואיכותי. כמו שלעיתים אוכל טוב זאת יצירת אומנות כך גם סרטים.

בסרט ״השף״, אהבתי במיוחד את הגילוי של איך זה להיות מאחורי הקלעים בסרוויס. מעולם לא ידעתי, וגם אמרתי זאת לחיים, כמה קשה להיות במטבח ולתפעל את כל האופרציה. חשבתי שהפקה והפצה של סרטים זה קשה והתבדיתי. ההפקה של ״מאחורי הקלעים״ במסעדה מתוארת בסרט בצורה מדהימה, כמה בעיות וקשיים והצלחות קורות רק בערב אחד.

משה אדרי עם שרת התרבות לשעבר לימור לבנת. צילום: Dan Porges/Getty Images
משה אדרי עם שרת התרבות לשעבר לימור לבנת. צילום: Dan Porges/Getty Images

שיתוף הפעולה עם היכל התרבות תל אביב, באולם צוקר, כולל גם הכנסת מקרן DCP שיאפשר את הקרנת הסרטים באיכות הטובה ביותר על מסך קולנוע גדול, והמקרן נרכש במיוחד לטובת הפרויקט. להתארח במוסד חשוב כמו היכל התרבות, שהוא חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית\ מעיד הרבה על 'קולטורה'. אני מזמין את כל חובבי התרבות באשר הם, וחובבי הקולנוע בפרט, ליהנות מחוויה אחרת, מיוחדת ומלאה.

האירוע הראשון במסגרת "קולטורה" יתקיים מחר (20.10) בהיכל התרבות. לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים