קולנוע גת הוותיק עומד להיסגר

גת, הקולנוע הקטן האחרון בתל אביב, ייסגר בקרוב לאחר 58 שנות פעילות. דווקא חוקר הקולנוע דוד שליט מסרב להתאבל

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

גם אתם ודאי קיבלתם השבוע באכזבה ובצער את הבשורה המרה על סופו של קולנוע גת, אשר יסגור בשבוע הבא את שעריו לאחר 58 שנים שבהן פעל מול כיכר רבין בתל אביב. זהו בית הקולנוע האחרון במרכז תל אביב שיש בו אולם בודד גדול ואיננו חלק מקומפלקס. באופן מסורתי התקיימו בו הקרנות בכורה, פרמיירות, השקות ואירועים חגיגיים.

קולנוע גת הוקם בשנת 1957, ומאז פתיחתו הוקרן בו סרט אחד במשך כמה שבועות או חודשים. חברת תיאטראות ישראל (רשת רב חן), שמפעילה אותו בשנים האחרונות, הודיעה השבוע כי האולם שבבעלותה ייסגר מסיבות עסקיות ב־26 במאי.

בינואר האחרון פורסמה ב-Time Out סקירה של היצע בתי הקולנוע בגוש דן, בה כתב דורון פישלר על האולם: "קולנוע גת הוותיק מאוד בכיכר רבין מוביל את הצופים אל אולם יחיד וענק במרתף. הוא מוגן מפני הפצצות, אבל הסרטים מלווים ברחש תמידי, כנראה ממערכת האוורור". כפי שניתן היה להבין מהכתבה, "גת" היה שריד אחרון לאופנה שהתיישנה – בתי קולנוע שכונתיים, קטנים וצנועים, בעידן של מגה קומפלקסים המכילים אינספור אולמות או בתי קולנוע גדולים בקניונים. רשת "רב חן" מפעילה במקביל קולנוע גדול יותר בכיכר דיזינגוף ואת מתחם "יס פלאנט" בקניון איילון, וקל להבין מדוע בחרה לוותר על האולם הקטן שנמצא במרחק הליכה או נסיעת אוטובוס מהם.

אבן גבירול לא יישאר ריק מאולמות קולנוע, שכן "אורלנדו" בבית ציוני אמריקה עדיין פעיל. בתי קולנוע נוספים בתל אביב הם אלה של רשת "לב", סינמטק תל אביב בעל חמשת האולמות, הקולנוע במוזיאון תל אביב, קולנוע נוסף של "אורלנדו" ברמת אביב וכאמור, רב חן דיזינגוף.

מי שמסרב להתרגש מהידיעה הוא דווקא חוקר הקולנוע דוד שליט. הוא טוען כי הסיפור זכה להתייחסות מוגזמת. "כולם מדברים על קולנוע גת כאילו מדובר בבית הקולנוע האחרון במדינה. צר לי להגיד, אבל לא מדובר באבדה גדולה", הוא מסביר. "אני הראשון שיגן על בתי הקולנוע, ברור שאני רוצה שהם ימשיכו להתקיים, אבל חשוב להבין שלקולנוע גת אין באמת ערך היסטורי. הוא לכאורה זכר לאותה תקופה נוצצת של בתי הקולנוע הגדולים, אבל הוא לא באמת מייצג אותם. הוא לא מקיים תרבות מפוארת של קולנוע, אין לו ערך יוצא דופן כמבנה, הוא חסר ייחוד. אמנם היה לו אולם אחד גדול כמו אולמות הקולנוע 'של פעם', אבל הוא נבנה שנים אחרי בתי הקולנוע האיקוניים של תל אביב. בניגוד מוחלט לאותם אולמות, 'גת' שולב בבניין קיים ומוקם מתחת לפני האדמה, לא היו לו תרומה ונוכחות אמיתית במרחב העירוני. האולם לחלוטין לא הורגש במפלס הרחוב, ובמובן הזה הוא הרבה יותר אמריקאי מישראלי. זה היה בית קולנוע זר לתל אביב, לא הייתה בו הגאווה של בתי הקולנוע הקלאסיים של העיר".

"אם כבר להילחם על בתי קולנוע", מוסיף שליט. "כדאי להשקיע את המאמץ בשימור מבנים ייחודים כמו קולנוע עדן או קולנוע אלנבי, ששנים עומדים מוזנחים ומתפוררים לאחר שחדלו להקרין סרטים".

מה היית ממליץ לעשות באולם לאחר הסגירה?

"לדעתי השילוב בין הירידה למעבה האדמה והמיקום המרכזי אידיאלי להקמה של חנות של אפל, כמו בניו יורק ובערים מרכזיות אחרות בעולם. אם זה רעיון שאפתני מדי, תמיד אפשר להקים שם מחסן רהיטים בלי יותר מדי מאמץ".

תגובת קבוצת תיאטראות ישראל: "קולנוע גת ייסגר לקהל ב-26 במאי מסיבות עסקיות. קולנוע רב חן דיזינגוף, שעבר לאחרונה שיפוץ גדול, ימשיך לשרת את קהל הצופים התל אביבי".