קום, תעשה תמלוגים: למי מגיע הכסף על הלהיט של הקיץ?

השיר "קום, תעשה ביגועים" כבש את הרשת בסערה, הרמיקסר הלאומי נוי אלוש מנסה להטריל את אקו"ם על ידי הגשת בקשה לזכויות יוצרים על השיר החמאסי

נוי אלוש
נוי אלוש
11 באוגוסט 2014

אם יש משהו אחד חיובי במבצע צוק איתן, זה כנראה פריצתו של הלהיט המוזיקלי של הקיץ, השיר "קום תעשה ביגועים".  לאחר שהשיר שותף בסיטונאות ברחבי הרשתות החברתיות במהלך החודש האחרון, הגיע הזמן לקצור את רווחי הפופלריות. עכשיו השאלה, למי מגיעים התמלוגים?

נוי אלוש, אושיית היוטיוב והרמיקסר הלאומי, החליט לנסות להטריל את אקו"ם ולנכס לעצמו את הזכויות לשיר. בפרופיל הפייסבוק שלו הוא פירסם צילום מסך בו רואים כי הגיש בקשה לרשום את זכויות היוצרים לשיר "קום, תעשה ביגועים" על שמו. לתמונה הוא צירף את הסטטוס הבא: "אוקיי. אז רשמתי עכשיו את עצמי באקו"ם ככותב מלחין ומפיק השיר "תקוף תעשה ביגועים". כי תכלס חבל שלהיט כזה גדול לא יקבל תמלוגים מכל אלה שמשדרים אותו או משתמשים בו בחודש האחרון. מחכה לאישור חיובי של אקו"ם. בינינו, לא נראה לי שמישהו אחר יבוא ויכריז שהוא אחראי ליצירה הזאת ויוכל לסתור את דבריי. כמחווה למדינה, החלטתי כי 50 אחוז מההכנסות עליו ילכו לאגודה למען החייל. ב 50 אחוז הנותרים אתחיל לתכנן את הטיול הבא בעולם".
הפוסט של אלוש בפייסבוק. צילום מסך

צילום מסך

למי שפספס, השיר נוצר במקור בערבית ב-2012  במטרה לעודד פעילות אלימה כנגד מדינת ישראל וישראלים.

השיר צבר פופולריות בעולם הערבי במהלך השנתיים האחרונות, לכן במהלך המבצע הצבאי האחרון בחרו גדודי עז א-דין אל-קסאם להוציא אותו מהבויעדם ולתרגם אותו לעברית.

החמאס התכוון לעורר פחד באזרחי ישראל, אך בעקבות העברית הקלוקלת והמוזיקה המקפיצה, בפועל הוא נתפס בארץ כשיר הומוריסטי ומשעשע והפך עד מהרה ללהיט. כמו כל להיט ברשתות החברתיות, גם שיר זה זכה לגרסאות קאבר מוצלחות לא פחות.

בשיחה עם Time Out אומר אלוש ש"המהלך המבצע הרבה אנשים ביקשו ממני לעשות שיר תגובה או רמיקס. היו כאלה שחשבו שהמקור הוא בכלל פארודיה שלי. לא הרגיש לי נוח להרים את הכפפה עד לסופ״ש האחרון בו חשבתי להקליט אותו מחדש עם חבר בעיבוד אחר ועם מילים אחרות. התכוונתי לעשות ביצוע עם זמר מזרחי בסטייל של שיר אהבה ולשלוח אותו לרדיו".

אלוש מוסיף ש"הטריק להרוויח מהשיר הוא לרשום את המילים כמילים מקוריות שלי ואת הלחן כעממי מה שלפי חוקי אקו״ם מעביר גם אלי את התמלוגים. אולם אז חשבתי, בשביל מה כל המאמץ? הרי במוזיקה הים תיכונית עושים את זה שנים, ובשביל מה להתאמץ להקליט כשמי שכתב את השיר זה מחבלים שלא מכירים בהם במדינה בכלל, כך שהסיכוי שמישהו יבוא ויטען שזה שלו נמוך עד לא קיים, אז פשוט רשמתי".

מאקו"ם נמסר בתגובה ובקריצה: ״עקב פניית נציגי חמאס לאקו״ם בדרישה להכרה בזכויות היוצרים שלהם בנוסף לבקשתו הזהה של נוי אלוש, הוחלט להתחיל הליך בוררות בין הצדדים. לאחר הבוררות יועברו הספים לטובת חפירת מנהרות לרכבת התחתית בתל אביב״.