אחרי 18 שנים בבית: השווארמה הכי מתריסה בתל אביב משנה מקום

לתפארת מדינת ישראל. שווארמת קונגרס בזל. צילום: שי רבינוביץ׳
לתפארת מדינת ישראל. שווארמת קונגרס בזל. צילום: שי רבינוביץ׳

לא בכדי קוראים למקום הזה "קונגרס בזל" - השווארמה העוקצנית וההומה של הצפון הישן עזבה את המקום בו שכנו, ועברו ללוקיישן יפה וחדש, אבל האטיטוד נשאר אותו אטיטוד, והלקוח עדיין תמיד אשם. אה, וגם יש טוויסט חדש לשווארמה

2 במרץ 2023

צירוף המילים "קונגרס בזל" מזכיר לרוב האנשים את החלום הציוני, את הרצל, המרפסת – אבל לנו הוא מזכיר שווארמה. קונגרס בזל (השני, טכנית) מאכיל את אנשי הצפון הישן כבר שנים בלוקיישן הותיק, שעמד באבן גבירול 141. הוא הפך לבית עבור שכנים, עוברי אורח, לקוחות קבועים וילדי מפתח באשר הם, מקום בו תמיד יש פיתות מלאות בשווארמה, פינה בה תמיד אפשר להאזין לשיחה קולנית ברקע ובית עסק שבו, כמו שקבע השלט המבודח המיתולוגי, "הלקוח תמיד אשם". 

עושה חשק לצלול פנימה. השווארמה של "קונגרס בזל". צילום: מתוך עמוד הוולט
עושה חשק לצלול פנימה. השווארמה של "קונגרס בזל". צילום: מתוך עמוד הוולט

כעת השווארמיה הוותיקה עברה ללוקיישן חדש, ועם זאת קרוב – אבן גבירול 137, בערך 50 מטר דרומה מהלוקיישן המקורי. "מה שקרה זה שבעל הבית שממנו השכרתי את המקום בשמונה עשרה השנים האחרונות ראה את הפוטנציאל העסקי הטמון במקום, והחליט להודיע לי שהוא מפנה אותי לטובת עסק אוכל שיפתח בעצמו", סיפר לנו המייסד ואחד מבעלי הקונגרס, שי רבינוביץ'. 

הוא חשב שזה כל כך פשוט לפתוח עסק?
"ניסיתי להניא אותו ולהסביר לו שזה אתגר לא קטן, אבל הוא היה בשלו והתעקש. זה לא היה פשוט, עברתי בקונגרס תקופות יפות וטובות, וגם קשות, קורונה אחת גדולה ואנשים שבאו, הלכו, ובאו שוב. הטובים נשארו וגרמו לי להמשיך יחד איתם". 

שווארמת קונגרס בזל. צילום: שי רבינוביץ׳
שווארמת קונגרס בזל. צילום: שי רבינוביץ׳

הלוקיישן החדש, אותו כינה רבינוביץ באחד מפרסומיו "היכל השוארמה", רחב יותר מהקודם ומרגיש כמו חלל מודרני בהרבה, אבל אל תדאגו – הרוח של הקונגרס נשמרת, וכך גם המשפטים הקצת מתריסים ללקוחות. מעל השיפודים מככב שלט ענק עם הכיתוב "בלי פרצופים יש לי מספיק בבית", לצד "אזל פלאפל קר", שאתם חייבים להודות שזה פאנץ' טוב. על הקירות תמצאו כיתובים כמו "מי שלא בא לאכול ולשלם שלא יכנס" או "בבקשה לא להיכנס עם : 1. קורקינטים. 2. אופניים. 3. הבעיות שלכם". אנחנו בטוחים שגם המשפט "הלקוח תמיד אשם" מככב פה איפשהו, אבל ריח השווארמה מסיח את הדעת.

"לשמחתי המקום החדש ממש בשכנות לישן", אומר לנו רבינוביץ'. "אולי לא התרחקנו הרבה, אבל שינוי זה שינוי, וזה לא פשוט להתרגל. אחרי פתיחה מאומצת, שאליה כל הצוות נרתם בענק, הצלחנו להרים מחדש את הקונגרס – ולמרות שלא האמנתי שאפשר, זו גרסה משופרת. הלקוחות הקבועים חזרו, ואיתם החיוכים והתחושה המוכרת שאני אוהב כל כך. התנועה הוכיחה לי שאני שוב במקום הנכון".

שווארמת קונגרס בזל. צילום: שי רבינוביץ׳
שווארמת קונגרס בזל. צילום: שי רבינוביץ׳

חוץ מהמקום החדש, היו עוד שינויים?
"אצלי יש שני סיחים של שווארמת פרגית, כשכל אחד נצלה באיטיות. בסבבה שלו. חוץ מזה, השווארמה קיבלה זווית אחרת עם טוויסט שעשיתי בתיבול מעודן, שבינתיים אני שומר איתי בסוד. גם הפלאפל עבר שדרוג, והוא טוב ונכון מתמיד. חוץ מזה, כמעט על כל מנה אני מוסיף כפית קטנה של ריבת בצל, שהמתיקות העוקצנית שלה מוסיפה לכל מנה ניחוח מתקתק וממכר".

שמח מהשינוי?
"קצת עצוב, אבל גם מתרגש, שמח ומסופק שהצלחנו לעשות זאת. לחיי התחלות חדשות!"

אבן גבירול 137, 03-5449183, 10:45-23:00, 40 ש״ח לפיתה, 50 ללאפה. גם בוולט