מה הקשר: מסע תזזיתי בין קבוצות הקונסיפרציה הישראליות ברשת

מיקרודוזינג של אקונומיקה, תיעוד יומיומי של חיים על מאדים והמסדר הסודי של דליה איציק: יצאנו למסע בין קבוצות הקונספירציה הישראליות ברשת ושרדנו כדי לספר לכם שאתם חיים בשקר

(איור: מיכל רוט)
(איור: מיכל רוט)
2 במאי 2019

במדינה קטנה כשלנו קשה לשמור סודות, מה שמקשה מראש על תיאוריות קונספירציה לפרוח וללבלב. נדמה שכולנו יודעים מי נתן ההוראה, מה שמו של הזמר חובש הפיאה שחי (עדיין) בארון, מי באמת רצח/ה את תאיר ראדה, והיכן בדיוק מתגורר יצחק רבין בזהותו החדשה. אף על פי כן כמות גדולה והולכת של אנשים – ספקנים, פקפקנים, או סתם בעלי ראש פתוח יתר על המידה – מפנים באחרונה את גבם למדע, לאקדמיה ולאמצעי התקשורת המקובלים, ויוצאים אל ערבות האינטרנט כדי לחפש בעצמם רמזים לאמת גדולה הרבה יותר, אמת המורגשת היטב בכל רגע בחייהם ומעצבת את תפיסת עולמם. בדרך הם מוכנים לספוג אינספור גלגולי עיניים, לקבל הוכחות קיקיוניות או לבטל ראיות מוצקות במחי יד.
בין הקבוצות שדגמנו עוברים לעתים חוטים מקשרים – נראה שרבים מאנשי הארץ השטוחה מתנגדים לחיסונים, או שהמאמינים בעבמים חוששים בעצמם מהכמטריילס ההרסניים. לעתים קרובות אף עולות סתירות בין הקבוצות, אך בכולן מורגש היטב התסכול והייאוש מהקיים בדרך המתמשכת אל עבר אותה אמת החמקמקה באשר היא. כך או כך, ממסעי החטוף בין קבוצות הפייסבוק שלפניכם שבתי עם פרפראזה על דבריו הנודעים של גראוצ׳ו מארקס – איננו מעוניין להשתייך לאף קבוצת פייסבוק המוכנה לקבל אותי כחבר בה.

(איור: מיכל רוט)
(איור: מיכל רוט)

בין היפיות למיליטנטיות: מתנגדי חיסונים

שם הקבוצה: ח – סוף עידן התמימות!

מה הקטע: בעקבות הכרזת המלחמה של פייסבוק כנגד מתנגדי החיסונים, נותרה רק האות ח׳ בשם הקבוצה, תזכורת אילמת לסתימת הפיות הכוחנית שסופגים ההורים המפוכחים. בקבוצה מובא כמעט מדי יום עוד סיפור טרגי על תינוק שמצא את מותו יממה לאחר שחוסן, לצד שלל סיפורי אימה מסמרי שיער על עוללים אשר בעקבות חיסון שהשתבש הפכו (לפי סדר האל"ף־בי"ת): אוטיסטים, אלרגים, אפילפטים או סתם פוזלים.
לצד מידע רפואי שאמינותו מפוקפקת במקרה הטוב, מחליפים ביניהם ההורים, בין השאר, גם טיפים לשימוש רפואי באקונומיקה. בקבוצה בולט שילוב חדשני ומרענן בין הורות היפית לאגרסיות מיליטנטיות. כמעט כולם חשודים בשטיפת מוח – הגננות, משרדי הממשלה השונים, חברות התרופות וכמובן התקשורת המגויסת. לעדנה מפתיעה זוכה דווקא הנשיא טראמפ – כנראה מתנגד החיסונים המפורסם בעולם.

אוכלוסייה בסיכון: אם תחפשו היטב בין השורות, תוכלו לגלות כאן את הצד הפגיע והחרדתי של האימא המעצבנת שרבה עם כולם בקבוצת הווטסאפ של הגן.

הגזמה לדוגמה: ״סופית החלטתי שאת העזה שלי אני רושם אך ורק בגן המחוסגן״.

כך תטרילו את האויב: כתבו פוסט המשבח את לואי פסטר או אחות בית הספר הרחמנייה שהצילו את בתכם מאימת חיידק הצפדת.

עוד כתבות מעניינות:
חצבת בישראל: הכל בגלל מתנגדי החיסונים?
אמיתי לגמרי: צעצוע מין חדש לאנשים שמתחרמנים ממין עם חייזרים
נטפליקס צוללת אל קונספירציית ניסויי הסמים הממשלתיים בארה"ב

הכל זה מלמעלה: כמטרליירס והנדסת אקלים

שם הקבוצה: חושפים את הנדסת האקלים

מה הקטע: כל מטוס שטס בשמים ומשאיר אחריו שובל סילון צמרירי – מהווה למעשה כלי המשמש את השלטונות להגשמת מטרותיהם. מהן בדיוק אותן מטרות? הדעות חלוקות ומשתנות בנושא, ונעות בין שליטה במזג האוויר ועד הרעלת אזרחים תמימים ככלי לדילול האוכלוסייה.
לפי ההסבר הרשמי, ה״כמטריילס״ הם ״פסי התעבות״- עננים עשויים גבישי קרח שמשאירים אחריהם מטוסי הסילון. זמן ההתפזרות של אותם עננים משתנה בהתאם למצב הלחות והרוחות, מה שעלול לגרום לאותם אזרחים מודאגים להגיף את התריסים ולהסתגר בבתים באימה.
נדמה שמדובר באחת מתיאוריית הקונספירציה האכזריות ביותר כלפי המאמינים בה, שבכל רגע נתון נהנים – או סובלים – ממספר אינסופי של עננים חשודים בשמים וסימפטומים בלתי מוסברים, שניתן תמיד לייחס לריסוס.

אוכלוסייה בסיכון: ריבוי התמונות עוצרות הנשימה של השמים בשלל מצבי תאורה עלול לגרום לכם לחשוב שהצטרפתם לקבוצת חובבי עננים. בפועל ניתן למצוא בה פרנואידים בני כל הגילים מרחבי הארץ שמחליפים ביניהם חרדות, אזהרות והוכחות חותכות לקנוניה חובקת העולם.

הגזמה לדוגמה: ״כמעט כל לילה מתעוררים עם גרון ניחר וטעם מר, המים לא שוטפים את המרירות… מה זה אם לא כימיקלים באוויר?!״.

כך תטרילו את האויב: באמת שאין צורך, יש מספיק פסים מוזרים בשמים.

גם צוקרברג חשוד: עב"מים וחוצנים

שם הקבוצה: אמת אחרת חשיפת קיומם של עבמ"ם וחוצנים

מה הקטע: לצד חוויות וסיפורים אישיים מתצפיות של עבמ״ים ומפגשים עם חייזרים, הקבוצה מונה קשישים רבים והאווירה בה נינוחה יחסית ולא לגמרי נטולת הומור. לצד חדשות מרעישות (״התגלה מעגל תבואה חדש בקליפורניה״) אפשר למצוא גם השערות רדיקליות (״האם מונגולואידים הם חוצנים?״) וירידות על מוצאו של מארק צוקרברג (״תכלס נראה בול כמו חייזר״).
נוגע ללב במיוחד הוא המשתמש חיים, המעלה בכל יום ניתוח מדוקדק של תמונות שצילם הרובוט קיוריוסיטי על אדמת מאדים שבהן הוא מזהה בקלות, בין הצללים והסלעים, חפצים שונים ומשונים – אוהל, פירמידה, צינורות וארגזים – המעידים מעל לכל ספק סביר על קיומם של חיים בחלל החיצון.

אוכלוסייה בסיכון: טיילים קבועים במצפה רמון.

הגזמה לדוגמה: ״מעמד הר סיני היה נחיתה של חללית לעיני אנשים רבים, ואז החוצנים נתנו חוקים ודרשו לקיים אותם כדי להקים חברה מאורגנת ומסודרת״.

כך תטרילו את האויב: הפנו אותם לקבוצת הארץ השטוחה.

צאו החוצה, תראו בעצמכם: כדור הארץ השטוח

שם הקבוצה: הקהילה של Flat Earth

מה הקטע: בניגוד ישיר לקבוצת העב"מים, העוסקים בפענוח שדרים מהחלל ותצלומים מטעם נאסא, גורסים אנשי הארץ השטוחה שהחלל הוא פיקציה בדיונית שקיימת רק בדמיון ובפרסומי תעמולה מגויסים. נדמה שתנועת הארץ השטוחה הולכת ותופסת תאוצה בזמן האחרון, אולי בזכות המסר הקליט והמעצים: צאו החוצה, תראו בעצמכם.
אנשי הארץ השטוחה מתעלמים מאלפי שנות התפתחות מדעית וטכנולוגית, ושמים בצד, בסל ה״זיוף/שקר/פוטושופ״, כל הוכחה לקימוריו של כדור הארץ. בכל זאת יש משהו מרגש בהתעקשות לחקור בעצמך את העולם ולהסיק לגביו מסקנות. במקום הגלובוס המוכר מוצעת אלטרנטיבה – דיסקית שטוחה, מכוסת כיפה ומוקפת חומת קרח מכל עבריה – המזכירה, ולא במקרה, את סיום הסרט ״המופע של טרומן״. קלאסיקה מודרנית זו מעניקה השראה לכל אותם קונספירטורים, שבטוחים שהממסד משקר להם כל הזמן, ומקביל מקפיד לשתול רמזים שיקרבו אותם לאמת השטוחה.

אוכלוסייה בסיכון: בעוד שבארצות הברית התנועה מקושרת לפלגים נוצריים סהרוריים ובורים, בקבוצה הישראלית לא ניכרת זיקה חזקה במיוחד לדת. למרות זאת בולטת נטייה ימינה בקרב המשתתפים בדיונים, מסוג האנשים שיושבים לידכם בבית קפה ויתערבו בשיחתכם ללא הזמנה.

הגזמה לדוגמה: ״בתכלס ההוכחה הכי פשוטה לכך שהארץ לא כדור: הנחיתה על הירח שלא התקיימה״.

כך תטרילו את האויב: מספיק לטעון שכוח הכבידה איננו פיקציה כדי לעורר את חמתם של השטוחיסטים.

הכל הולך: הקונספילים

שם הקבוצה: קונספיל – אל תאמין בכלום עד שלא הוכחת בעצמך

מה הקטע: קבוצה גדולה להדאיג ששמה לה למטרה לחשוף את האחווה הסודית השולטת במדינה. למה בדיוק הכוונה? לא ברור. נושאי הפוסטים מגוונים מאוד. כנראה מדי. נדמה שאין תחום שאינו טורד את מנוחת החברים הלרלרנים: החל בבחירות ארכיטקטוניות תמוהות (בניין פורטר באוניברסיטת תל אביב – אנחנו מדברים עליך), מסדר הבונים החופשיים, נזילות מגדרית תת הכרתית וגם אובססיה מסתורית ודומיננטית במיוחד למספר שלושים ושלוש – אין אבן וירטואלית שלא נהפכת במסע המופלא אל מחוזות הטמטמת.

אוכלוסייה בסיכון: בשורה הראשונה בכל הרצאה, מתווכחים עם המרצה ומפוצצים את השיעור. או בפייסבוק של יאיר נתניהו.

הגזמה לדוגמה: ״גם היטלר היה במסדר של דליה איציק״.

כך תטרילו את האויב: הוקיעו גם את הקונספילים כקונספירציה, תחת אותה אמתלה של ספקנות מוחלטת כאתיקה.