שיק או שֹוק: אירוע האופנה האלטרנטיבי שחותר מילולית תחת הבלוק

אירוע האופנה האלטרנטיבי של ליין המסיבות קוק שוק הוא הזדמנות מצוינת לראות מעצבים מציגים רעיונות מקוריים רגע לפני שהמיינסטרים מנכס אותם לעצמו

קוק שוק. צילום: גוני ריסקין
קוק שוק. צילום: גוני ריסקין
7 בנובמבר 2018

אם אסון טבע לא יחריב את תל אביב בשבוע הקרוב, משהו מלהיב ומסקרן צפוי להתרחש ב־15.11 בחלל תת קרקעי במתחם התחנה המרכזית, ממש מתחת לבלוק. זאת כמעט קלישאה, אבל האלגוריה כל כך מתבקשת שלא ניתן להתחמק ממנה: קולקטיב חיי הלילה המעניין ביותר שפעל בעיר בשנים האחרונות חותר תחת מעוז הבילויים המוכר של העיר, הלכה למעשה.

קוק שוק. צילום: גוני ריסקין
קוק שוק. צילום: גוני ריסקין

מי שלא מכיר את קוק שוק – הקבוצה שמארגנת את ליין המסיבות בעל אותו השם – צריך רק לדעת שמדובר בחוד החנית המחתרתי של ההילולות בעיר, שפועל גם בירושלים, מוסקבה וברלין, ומורכב בעיקר מחברים מקהילת הלהט"ב.

בעוד שבוע יכנסו חברי הקולקטיב ב־Club 528 (מועדון האוורסט) את האירוע שאותו הם מכנים בחצי גיחוך "פסגת האופנה": מסיבה, תצוגת אופנה ואירוע פרפורמנס, המשך ישיר לשבוע האופנה האלטרנטיבי שארגנו בשנה שעברה. ישתתפו בו, בין היתר, המעצבים הצעירים דור וקנין, חנא חמאם, קים פרץ, די.ג'יי שה סה וצמד Sisters 3 ממוסקבה. "הרעיון היה לעשות משהו שנשמע טיפה זול וישן, 'אירוע פסגת האופנה'", מסביר חיים ויטלי כהן, שהקים עם יוחאי מטוס את ליין הקוק שוק לפני ארבע שנים. "אנחנו מאוד אוהבים לתת שמות בעברית כי זה נחשב זול להשתמש בה".

הקולקציה הקודמת של קים פרץ וחנא חמאם. צילום: תום מרשק
הקולקציה הקודמת של קים פרץ וחנא חמאם. צילום: תום מרשק

"זה עוד אלמנט הומוריסטי", מוסיף מטוס, "אנחנו מייצגים את ההפך המוחלט: אנחנו הביבים של הביבים, אבל עושים את זה בגאווה". לצד ההומור אי אפשר להתעלם ממשהו נשגב בביבים של ויטלי ומטוס, שמזכיר קצת את דבריו של אוסקר וויילד: "כולנו חיים בביבים, אבל חלקנו מביטים אל הכוכבים". מספיק להביט בוקנין, שמגיע לצילומים שאחרי הריאיון באיפור מהוקצע שאותו הוא קיבע באמצעות ספריי לשיער, כדי לראות איפה הכוכבים נכנסים לתמונה במקרה הזה.

הספריי לא מחצ'קן בטירוף?

"לכל דבר יש השלכות. אני גם לא מתאפרת ככה כל יום".

עבודה של 3 סיסטרז
עבודה של 3 סיסטרז

וקנין, רק בן 21, מוסיף: "למדתי בעזרת הקולקציה הקודמת שעיצבתי לשבוע האופנה האלטרנטיבי לפתוח את השער לטעויות ושכל מה שאני מתכנן יפתיע אותי בסופו של דבר, אפילו שההשראה לקולקציה החדשה היא פחות 'קלאב קידז' ומסיבות. הפעם, עקב בעיות כלכליות, השתמשתי בעיקר בבגדי יד שנייה שפירקתי. הרבה מהלוקים משלבים כמה פריטים ביחד. היה לי נורא מעניין לנסות ליצור משהו שכשתסתכלי עליו לא תוכלי להגדיר אותי – כמוני".

במידה רבה העיצובים של וקנין והערב עצמו הם מעין ניכוס מחדש של יצירתיות, שלוקח את הזכות להציג רעיונות מקוריים על ידי הוגיהם, רגע לפני שבעלי הממון ומעצבים מהמיינסטרים משתלטים עליהם. נוסף לעיצוב התלבושות, וקנין מתכנן גם לצעוד בעצמו על המסלול, לצד שותפו תומר רום שמארגן איתו את ליין המסיבות Virgin Agency במועדון האלפאבית. "הרעיון הוא שאין כאן שום דרך ממסדית־מסורתית של תצוגה", אומר מטוס ומוסיף: "בלי להנמיך את חשיבות הקולקציה, זה עדיין מכלול גדול פרפורמנס אחד גדול. יש כללים של תצוגה אבל זה מותח את הגבולות".

על פי ויטלי כהן ומטוס, מה שמאפשר את החופש המוחלט להתנסות ולהמם הוא חוסר התלות במשקיעים למיניהם. לא שהם לא ניסו: "ישבנו והכנו קומוניקט מאוד יפה עם תמונות יפות ווידיאו, הכל מוכן לחברת המשקאות שתשים עלינו את ה־20 אלף שקל כדי שנפרסם בשבוע האופנה שלנו את המותג שלה", אומר ויטלי כהן, "הייתה אפילו איזו פגישה בהרצליה עם איזו מישהי מהבנק שמאוד אוהבת אמנות והבנק שלה משקיע ב'צבע טרי', אבל שום חסות לא הגיעה. לא ראו בזה פוטנציאל מסחרי. זכותם. באיזשהו שלב החלטנו שאנחנו פשוט הולכים לעשות את מה שאנחנו עושים הכי טוב: מסיבה עם שואו שיזכיר את זה של השנה שעברה, אבל יהיה יותר גדול".

הקולקציה של קים פרץ וחנא חמאם. צילום: תום מרשק
הקולקציה של קים פרץ וחנא חמאם. צילום: תום מרשק

ויטלי כהן מוסיף כי הביטוי "Bigger, Faster, Better" עלה בהקשר לתכנון האירוע, בדגש על מסלול התצוגה, שאותו ניסה לרשום בספר השיאים של גינס כארוך ביותר במזרח התיכון. "נרשמתי ושילמתי אגרה של 50 אירו, אבל בסוף קיבלתי מייל שבו נאמר שהשיא הזה לא מספיק אטרקטיבי".

כמו עם נותני החסות, גם הסירוב הזה לא הרפה את ידיהם של ויטלי כהן ומטוס, ששופעים רעיונות שיוכלו למלא שבוע אופנה אלטרנטיבי שלם במקום רק ערב אחד – גם אם לא בשנה הנוכחית. "בסופו של דבר זה מה שאנחנו עושים: יושבים וחושבים", אומר ויטלי כהן, "אנחנו לא נעשה את הפריצה שלנו לאופנה שלנו השנה, אבל אולי בשנה הבאה כן נצליח לעשות שבוע אופנה אלטרנטיבי".

אתם חושבים שיש לכם סיכוי לחצות למיינסטרים? מה בכלל תעשו שם?

וקנין: "כל אדם שיפתח את עצמו לחוויה הזאת ויגיע לחוות אותה ולא רק יקרא את הטקסט עליה באינטרנט, שיש בו הרבה ציניות והומור, יכול להתחבר".
ויטלי כהן: "אז אנחנו נגיע לעולם הזה ונעשה שם את ההגנבה הזאת שלנו ונקבל את הכסף שלהם, מה שכולם עושים. אבל באמת חשוב להיות נאמנים לעצמנו בתוך הדבר הזה, זה משהו שאני רגוע לגביו".

אירוע פסגת האופנה, חמישי (15.11), Club 528 (מועדון האוורסט) השלכת 20 תל אביב