קורונה ברחוב: מי עומד מאחורי הסיוע להומלסים בדרום העיר?

יוזמה חדשה מסייעת לדרי הרחוב בעיר לשמור על היגיינה עם ערכות חיטוי, מקלחות ומיטה חמה. אלי אמינוב מעמותת "קורת גג": מי שברחוב חשוף יותר ויכול להידבק ולהדביק הרבה יותר בקלות"

גם להם מגיע. יוזמת סיוע לדרי הרחוב בזמן הקורונה
גם להם מגיע. יוזמת סיוע לדרי הרחוב בזמן הקורונה
16 במרץ 2020

לאחרונה מזהירים מאמרים ופוסטים מתלהמים בפייסבוק ממצב של "אדם לאדם זאב", וקובעים כי בהלת הקורונה משסה את הישראלים זה בזו, אבל נראה שלמציאות מתחשק להוכיח אחרת, ודווקא בימים טרופים אלה יש מי שבוחר לא רק לעשות לביתו. אלה שבכל זאת מעיזים לצאת מהבית אולי הבחינו בשלטים שנתלו באיזור שכונת פלורנטין ועודדו תושבים שהבחינו בדרי רחוב מסתובבים להתקשר למספר טלפון שצוין בתחתית המודעה, כדי שניתן יהיה לדאוג להם לערכת חיטוי ומקלחת, עליה חתום עמוד הפייסבוק "אנשים למען אנשים שקופים".

מאחורי היוזמה עומד אופיר אמינוב, המנהל את עמותת 'קורת גג' – "עמותה פרטית ללא סיוע של המדינה או הרשויות העירוניות", הוא מדגיש – אשר פתחה לפני כשלושה חודשים הוסטל למחוסרי דיור ברחוב הגדוד העברי שבדרום העיר. 

עכשיו יותר מתמיד. ההוסטל לדרי רחוב של עמותת "קורת גג" (צילום: אליקו גרינברג)
עכשיו יותר מתמיד. ההוסטל לדרי רחוב של עמותת "קורת גג" (צילום: אליקו גרינברג)

אמינוב מפעיל את המקום בהתנדבות מלאה, ובאמצעות קצת עזרה מחברים שתורמים או מתנדבים גם הם, ומשכן קרוב ל 100 איש במבנה שהוא שוכר לשם כך. "אלה אנשים שהוצאנו מחדרי מדרגות, מכניסות לבניינים ומהרחובות", הוא מספר, "במקום להתקשר לפיקוח או לעירייה, התושבים התחילו להתקשר אלינו כשדר רחוב כלשהו הפריע להם. אצלנו הם מקבלים מיטה, מקלחת חמה, ארוחות, בגדים. המדיניות היא דלת פתוחה, המטרה שלי היא לא לשנות אף אחד, אני לא שולח למרכזי גמילה, ואף אחד לא חייב להיות אצלנו 24/7 או לישון פה כל לילה. מי שבא לו לבוא וסתם להתקלח או להיזרק כמה שעות אפילו באמצע הלילה, יש לו כאן בית".

לנוכח המשבר הנוכחי נקט אמינוב באמצעים שינסו להבטיח את בריאותם של אוכלוסית מחוסרי הדיור בעיר, וחילק ערכות חיטוי לבאי ההוסטל ולדרים נוספים שפגש ברחוב. תליית השלטים היא צעד נוסף בדאגה כללית לבריאות הציבור. "מי שברחוב חשוף יותר ויכול להידבק הרבה יותר בקלות ולהדביק הרבה יותר בקלות, אז עדיף שיהיה אצלנו", הוא קובע, "המטרה היא שאנשים יתקשרו לדווח על דרי רחוב ואנחנו נצא לשטח כדי ליצור איתם אמון ולנסות להביא אותם למרכז כדי שיתקלחו, יחליפו לבגדים חדשים ויקבלו איזה הסבר בכל הנושא של היגיינה בתקופה הזו. קיבלנו הנחיות ממשרד הבריאות ומהמחלקה לדרי רחוב של העירייה, וזו גם המדיניות שלהם".